بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

سقوط هواپیمای نظامی در حوالی تهران

حدود ساعت هشت ونیم دیشب[سه‌شنبه 7 مهر 1360] یک فروند هواپیمای «سی ۱۳۰» متعلق به نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران، حامل مجروحین جنگی، شهدا و رزمندگان که از مناطق جنگی عازم تهران بود، به‌دلیل نامعلومی در حوالی کهریزک در منطقه «دو تویه بالا» و «دوتویه پایین» کهریزک دچار حادثه شده و سقوط کرده و هنگام سقوط در ارتفاع کم پرواز می‌کرده است. در این حادثه دلخراش عده‌ای از سرنشینان هواپیما در میان شعله‌های آتش سوختند و عده‌ای نیز بشدت مجروح شدند که توسط نیروهای امداد به بیمارستان‌ها انتقال یافتند. بلافاصله پس از سقوط هواپیما عده‌ای از روستائیان که با شنیدن صدای انفجار و دیدن شعله‌های آتش متوجه واقعه شده بودند، کوشیدند خود را به محل سقوط هواپیما برسانند و لحظاتی بعد نیز امدادگران، مأموران اورژانس، آتش‌نشانی و پاسداران انقلاب به کمک حادثه دیدگان شتافتند. گروه‌های متعدد، جست‌و‌جو در سطحی وسیع را آغاز کردند و تاهنگام حضور امدادگران نیمی از تنه هواپیما در میان شعله‌های آتش می‌سوخت و قسمت جلوی هواپیما کاملاً از بین رفته بود....
اسامی 40 تن از شهدا و مجروحین سانحه هوایی اعلام شد
یک مقام آگاه نظامی تعداد مسافران و مجروحین و شهدای هواپیما را 100 نفر اعلام کرد. وی همچنین اسامی 40 نفر از سرنشینان هواپیما را که شهید یا مجروح شده‌اند  اعلام کرد که در میان آنها نام 4 تن از فرماندهان نظامی کشور، شهید سرتیپ ولی‌الله فلاحی [جانشین رئیس ستاد ارتش]، شهید سرهنگ سید موسی نامجو [وزیر دفاع]، شهید سرهنگ جواد فکوری [مشاور جانشین ستاد ارتش] و شهید یوسف کلاهدوز [قائم مقام سپاه]... قرار دارند(چند روز بعد معلوم شد که محمد جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر نیز از جمله شهداست).
روزنامه کیهان- چهارشنبه 8 و پنجشنبه 9 مهر 1360

رئیس جمهور انتخاب شد

دکتر محمدحسین سرورالدین معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد که شورای نگهبان اعتبارنامه حجت‌الاسلام سید علی خامنه‌ای را به‌عنوان رئیس‌جمهوری مورد تصویب قرار داده است. نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری دیروز به شورای نگهبان ارسال شد و شورا پس از تأیید اعتبارنامه حجت‌الاسلام خامنه‌ای آن را به وزارت کشور ارسال کرد و وزارت کشور هم طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه را برای تنفیذ حکم ریاست جمهوری به عرض امام خمینی خواهد رساند. معاون سیاسی وزارت کشور سپس به مقایسه آراء ریاست جمهوری در سه دوره گذشته پرداخت و گفت: در دور سوم مجموع آراء انتخابات نسبت به دور دوم از افزایشی معادل ۱۷ درصد برخوردار بوده است. وی افزود: بنی صدر در دور اول انتخابات با کسب ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار و 184 رأی و 9/75 درصد کل آراء، شهید محمد علی رجایی با کسب ۱۷۶۱ 3۰۰ رأی و 3/۸۸ درصد کل آراء و حجت‌الاسلام سید علی خامنه‌ای با کسب ۱6۰۰۸۵۷۹ رأی 5/۹5 درصد کل آراء را به خود اختصاص داده است. وی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در کشور و خارج از کشور را به این شرح اعلام کرد: مجموع آراء: 717/847/۱6
حجت‌الاسلام خامنه‌ای 579/008/16 رای
علی‌اکبر پرورش 874/341 رای
 رضا زواره‌ای 162/62 رای
حسن غفوری‌فرد 691/ 78
رای باطله 411/356
روزنامه کیهان- دوشنبه 13 و سه‌شنبه 14 مهر1360

آمار جهانگردی ایران، پس از انقلاب اعلام شد

واحد جهانگردی وزارت ارشاد اسلامی با انتشار خلاصه
گزارش جهانگردی خارجی ایران در سال 1359 اعلام داشت که میزان آمار جهانگردی ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 2/4 درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش در سال گذشته تعداد ۱6۷۲۱۱ نفر اتباع بیگانه به ایران سفر کرده‌اند که از این تعداد ۱5۳6۱۲نفر یعنی حدود 9/۹۱ درصد جهانگرد بوده‌اند.
این گزارش نشان می‌دهد که میزان جهانگردان تبعه کشور‌های ترکیه، یونان، اتحاد جماهیر شوروی، کویت، بحرین، پاکستان وافغانستان در مقایسه با سال 1358 افزایش یافته در حالی که در سایر کشورها این میزان کاهش داشته است. بیشترین افزایش مربوط به کشورهای ترکیه و شوروی است که به ترتیب ۹/۳۸ و ۷/۱۰ درصد کل جهانگردان ایران در سال گذشته را تشکیل داده‌اند. بیشترین کاهش جهانگرد نیزاز کشورهای امریکا با 3/93 درصد و کانادا با 8/85 درصد می‌باشد. براساس این گزارش جهانگردانی که سال گذشته به ایران آمده‌اند 8/61 درصد از کشورهای اروپایی، 4/14 درصد از کشورهای خاورمیانه، ۱۲درصد از کشورهای منطقه آسیای جنوبی، 5/4 درصد از کشورهای اقیانوسیه و آسیای شرقی، 4/0 درصد از کشورهای منطقه امریکای شمالی و لاتین و 5/0 درصد از کشورهای منطقه آفریقا و سایر ممالک بوده‌اند.درآمد ارزی حاصل از ورود جهانگردان خارجی در سال گذشته بالغ بر 41133 میلیون ریال تخمین زده می‌شود.
ضمناً در سال گذشته تعداد ۲۹۹۵۱۹ نفر ایرانی به خارج از کشور سفر کرده‌اند که نسبت به سال قبل 1/50 درصد کاهش داشته است.
روزنامه کیهان- دوشنبه 27 مهر1360

آیت‌الله علامه طباطبایی درگذشت

آیت‌الله علامه سید محمدحسین طباطبایی استاد محقق و اسلام شناس بزرگ، عارف و فیلسوف دنیای اسلام، صبح امروز در سن ۸۰ سالگی به‌دنبال یک بیماری طولانی در قم بدرود حیات گفت و روح بزرگش مشتاقانه به لقای معبودش ‌الله شتافت. استاد علامه طباطبایی که صاحب ۲۰ جلد تفسیر دوره قرآن المیزان و کتاب‌های متعدد در زمینه فلسفه و اسلام شناسی است، یکی از معروفترین اسلام شناسان ایران و جهان بود.وی از چندی پیش به علت ابتلا به بیماری اورمی[بالا بودن اوره خون] در بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی قم بستری شد و صبح امروز در حالی که دکتر هادی منافی وزیر بهداری تا آخرین لحظات بر بالین وی بود، بدرود حیات گفت.
روزنامه کیهان- یکشنبه 24 آبان 1360




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7479/16/558757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها