چالشی جدید و جدی برای یاسوج

تصرفات غیر قانونی در حریم رودخانه بشار




زهره افشار
 خبرنگار
رودخانه بشار یاسوج بدون شک یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت طبیعت ایران است، رودخانه‌ای که با عبور از شهر یاسوج و تقسیم آن به دوناحیه منظره چشم نوازی را برای مردم این دیار و گردشگرانی که برای دیدن جاذبه‌های گردشگری شهر آبشارهای خروشان راهی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند فراهم کرده است. آنوقت‌ها که کرونا میهمان ناخوانده‌مان نشده بود در بهار و تابستان، رودخانه بشار یاسوج دوستداران طبیعت را به سوی خود می‌ کشید و اراضی اطراف رودخانه مخصوصاً در پارک ساحلی کنار آن جای سوزن انداختن نبود. البته روی دیگر سکه استقبال مردم از جاذبه‌های بشار تصرفات غیر قانونی و ساخت و ساز با هدف ایجاد آلاچیق و رستوران در حریم این رودخانه است که کماکان ادامه دارد. در سال‌های نه چندان دور رودخانه بشار به‌دلیل وجود سنگ شکن‌هایی که در بستر آن اقدام به تولید ماسه می‌کردند حال و روز خوشی نداشت ولی در حال حاضر با جمع‌آوری این سنگ شکن‌ها و از سوی دیگر محدودیت‌های کرونا طبیعت زیبای این رودخانه خود را تاحدی بازسازی کرده است اما کماکان با چالش تصرف‌های غیر قانونی مواجه است.
 بشار دیگر مشکل زیست محیطی ندارد
 «منوچهر بادام فیروز» رئیس اداره محیط‌ زیست شهرستان بویراحمد به «ایران» گفت: رودخانه بشار یکی از جاذبه‌های طبیعی استان است که گردشگران بسیاری را به کهگیلویه و بویراحمد جذب می‌کند. وی افزود: در حال حاضر وضعیت زیست‌محیطی رودخانه بشار نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. از سوی دیگر بارش‌های مناسب یکی دوسال اخیر موجب شده رودخانه قطعی آب نداشته باشد و اکوسیستم رودخانه خودرا احیا کند. به گفته رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بویراحمد، تا قبل از سال 96 رودخانه با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد و برداشت‌های بی‌رویه آب در کنار تصرفات غیر قانونی اراضی رودخانه شرایط نگران کننده‌ای را برای این رودخانه به‌وجود آورده بود. البته از سال گذشته کرونا جدا از مشکلاتی که برایمان به‌وجود آورده به کمک شرایط زیست محیطی رودخانه آمد و در حال حاضر می‌توان گفت حال بشار خوب است و مشکل زیست محیطی جدی آن را تهدیدی نمی‌کند.
هشدار نسبت به تصرف غیر قانونی حریم رودخانه بشار
 در همین حال «رسول فرهادی» مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد به «ایران» گفت: سرمنشأ رودخانه بشار از استان فارس است. وی افزود: با مطلوب شدن شرایط بارندگی در دوسه سال اخیر می‌توان گفت شرایط این رودخانه نسبت به قبل بهتر شده است. ولی با وجود اینکه رودخانه جاری است ولی هنوز نمی‌توان گفت شرایطش مناسب است. به گفته وی از این منبع آبی برای تأمین آب شرب استفاده نمی‌شود و از آب بشار تنها برای کشاورزی و سیراب کردن زمین‌های منطقه استفاده می‌شود.
فرهادی تأکید کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش این رودخانه تصرفات غیر قانونی در حریم و بستر آن است. مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: با وجود هشدارهای مکرر به مردم منطقه کماکان برخی افراد سودجو نه تنها اقدام به ساخت و ساز غیر قانونی در اطراف آن می‌کنند بلکه از زمین های کنار رودخانه برای کشاورزی بهره می‌برند که این مسأله می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در مواقع بروز سیلاب‌های احتمالی برای جان مردم داشته باشد. وی تأکید کرد: با هدف حفاظت از این منبع خدادادی با اخذ دستور قضایی عملیات رفع تصرف از حریم رودخانه بشار یاسوج در حاشیه روستای «دهنو» چندی پیش به اجرا درآمد. در این اقدام با کمک منابع طبیعی استان حدود 30 هزار متر مربع از حریم و بستر رودخانه آزاد‌سازی شد.  وی با هشدار مجدد به رودخانه خواری در این منطقه به متجاوزان به حریم و بستر رودخانه گفت: عملیات رفع تصرف از رودخانه‌های استان به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7479/6/558764/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها