تعطیل نشدن کلاس‌های حضوری به‌خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت

چهارمین معلم در ایذه هم قربانی کرونا شد




شیما جهانبخش
 خبرنگار
«فریبا حبیبی»، معلم مدرسه ولی‌پور روستای بلوطک شیخان در ایذه چهارمین معلمی است که در روزهای اخیر بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته و حالا دانش‌آموزان و معلمان این شهرستان در استان خوزستان نگران ابتلای شمار بیشتری هستند اما با این حال آموزش و پرورش خوزستان و شهرستان ایذه تأکید دارد تمام مدارس بویژه مدارس روستایی باید دایر باشند و کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار شود.آن طور که یکی از معلمان روستای «نا شلیل» ایذه می‌گوید: 90 درصد دانش‌آموزان این روستا که در 5 کیلومتری ایذه قرار دارد به اینترنت دسترسی ندارند و اگر می‌خواهند از درس‌ها عقب نمانند باید در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. به معلم‌ها هم ابلاغ شده در صورت حضور دانش‌آموزان حق تعطیلی کلاس‌ها را ندارند.
وی ادامه می‌دهد: معلم‌ها هم در خطر ابتلا به بیماری هستند و تنها معلمانی که بیماری زمینه‌ای دارند از حضور در مدارس معاف هستند. شرایط اینجا بسیار سخت است. بچه‌ها به شبکه شاد دسترسی ندارند و تنها راه آموزش همین کلاس‌های حضوری است. نمی‌دانم چرا جان ما برای کسی ارزش ندارد؟ حتماً باید 4 معلم بمیرند تا کسی صدای ما را بشنود. مدارس عشایری شرایط بهتری دارند چون تعداد دانش‌آموزان کم است اما مدارس روستایی شرایط خوبی ندارند.
او که همه این مشکلات را مربوط به نداشتن امکانات برای برگزاری کلاس‌ها درفضای مجازی می‌داند، تأکید می‌کند: برخی از بچه‌ها هم مبتلا شده‌اند اما باز هم مجبور هستیم کلاس‌ها را برگزار کنیم. امروز خانم حبیبی فوت شد شاید فردا نوبت کس دیگری باشد. درست است که مسئولان می‌گویند در صورت عدم دسترسی به شبکه شاد بچه‌ها می‌توانند ازبسته‌های آموزشی استفاده کنند اما در واقعیت اینطور نیست و دانش‌آموزان مجبورند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند.
«بابک نوری‌زاده»، رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان، با تأیید خبر جان‌باختن 4 معلم در شهرستان ایذه به «ایران» می‌گوید: متأسفانه از آغاز سال تحصیلی «خدارحم موسوی» و «فرهاد نوروزی» دو معلم بازنشسته و «محمد نیازپور» و «فریبا حبیبی» از معلمان شاغل بر اثر کرونا جان‌باخته است. البته دو نفر از این همکاران بازنشسته بوده‌اند ابتلای آنها ارتباطی به حضور در کلاس‌های درسی ندارد.
رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان با تأکید بر پیگیری دقیق موضوع ادامه می‌دهد: در حال حاضر با توجه به مصوبه شورای معاونان آموزش و پرورش خوزستان مقرر شده است تا مدرسه «ولی‌پور» که خانم حبیبی در آنجا تدریس می‌کرده‌اند ظرف48 ساعت ضدعفونی شود و به مدت 14 روز در هر دو نوبت، آموزش‌ها به صورت غیرحضوری برای دانش‌آموزان برگزار شود. البته آن طور که آموزش و پرورش ایذه اعلام کرده ایشان تا سه‌شنبه هفته پیش در شبکه شاد فعالیت داشته‌اند و به دانش‌آموزان تدریس می‌کرده‌اند اما متأسفانه در روزهای بعد خارج از مدرسه با کرونا درگیر می‌شوند و پس از 4 روز بستری در بیمارستان اهواز فوت می‌کنند.
وی می‌افزاید: در بررسی‌های انجام شده تعدادی از معلم‌های شهرستان ایذه که بیماری زمینه‌ای دارند به شورای معاونان آموزش و پرورش معرفی شده‌اند و از آنها خواسته‌ایم تا این معلمان از حضور در مدارس معاف شوند. حدود5 معلم شناسایی شده‌اند و از بقیه همکاران نیز می‌خواهیم در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای مدارک خود را به اداره ارائه دهند تا بتوانند از شرایط دور کاری استفاده کنند. تا کنون 20معلم در ایذه به کرونا مبتلا شده ‌اند اما خوشبختانه دوران بیماری را سپری کرده و اکنون سالم و سلامت هستند.
نوری‌زاده درباره علت برگزار نشدن کلاس‌های آنلاین در مدارس روستایی استان می‌گوید: به تمام مدارس ما در مناطق شهری که بسیار پر جمعیت‌تر هستند اعلام شده اجباری برای حضور دانش‌آموزان وجود ندارد و تقریباً حدود 80درصد دانش‌آموزان این مناطق از طریق شبکه شاد آموزش می‌بینند و حضور فیزیکی در کلاس ندارند اما در مناطق روستایی به علت نبود امکانات مثل تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت اغلب کلاس‌ها حضوری است. البته تعداد دانش‌آموزان در مناطق روستایی کم است و کلاس‌ها با فاصله‌گذاری برگزار می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید معلم‌ها در این شرایط زحمت زیادی می‌کشند و اگر شرایط فراهم باشد از برگزاری کلاس‌های آنلاین و تولید محتوا در شبکه شاد کوتاهی نمی‌کنند. اغلب معلم‌ها بیشتر از زمان موظفی کار می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه شرایط در تمام شهرستان‌ها برای معلم‌ها سخت است، می‌افزاید: در حال حاضر شرایط ایذه در رسانه‌ها مطرح شده اما باید بدانیم این چنین شرایطی در دیگر نقاط استان وجود دارد و باید مسئولان در سطح ملی نگاه جدی‌تری به موضوع داشته باشند. در روزهای گذشته شرایط در مسجد سلیمان به نحوی بود که تمام مدارس غیر حضوری شدند. همه دانش‌آموزان به امکانات کلاس‌های آنلاین دسترسی ندارند و ما نمی‌توانیم آنها را از تحصیل محروم کنیم.
البته تمام نکات بهداشتی در مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد و با همکاری وزارت آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی تاکنون بالغ بر 4مرتبه سرانه ضدعفونی و گندزدایی در اختیار مدارس استان قرار گرفته است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7479/6/558765/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها