بررسی اندیشه‌های اعظم طالقانی در سالگرد درگذشت او

بانویی در پی تغییر سازنده




در سالگرد درگذشت اعظم طالقانی، در نشستی با حضور صدیقه وسمقی دکترای فقه و پژوهشگر حوزه دین و سعید مدنی فعال سیاسی و اجتماعی و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی، کارنامه سیاسی و اجتماعی فرزند آیت‌الله طالقانی بررسی شد.
به گزارش «ایران»، وسمقی در این نشست با بیان اینکه اعظم طالقانی برای هر دو حوزه اجتماعی و سیاسی، وزنه یکسانی قایل بود، اظهار کرد: ایشان به درستی معتقد بود تا توسعه اجتماعی و فرهنگی نداشته باشیم، نمی‌توانیم توسعه سیاسی داشته باشیم و بالعکس. از طرفی هم توسعه سیاسی اگر نباشد، نمی‌توانیم فعالیت درست اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم.
او ادامه داد: خانم طالقانی معتقد بود اگر زنان توانمند نباشند، نمی‌توانند از حقوق سیاسی خود و حقوق اجتماعی خود دفاع کنند و برای این منظور، نیازمند این هستیم که توسعه فکری و اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم، موانعی بر سر راه فعالیت سیاسی نباشد و به عبارتی توسعه سیاسی هم داشته باشیم، تا همه  آنها بتوانند به موازات هم پیش روند.
سعید مدنی هم یکی از ویژگی‌های برجسته زنده‌یاد اعظم طالقانی را ویژگی نسلی دانست که او به آن تعلق داشت و گفت: خانم طالقانی از این ویژگی برخوردار بود که علیه ساختارها شورش می‌کرد و به همین دلیل در کل زندگی‌اش، نه تنها علیه ساختارهای مستقر بلکه علیه محدودیت‌های جسمی خودش هم شورش می‌کند. یعنی با وجود همه محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد فعالیت‌ها و کنش‌های سیاسی و اجتماعی‌اش را محدود بکند و حتی به رغم محدودیت‌های خانوادگی که بخشی از این ساختار را ایجاد می‌کند، مانع فعالیت‌های وی نمی‌شود.
او اضافه کرد: به باور خانم طالقانی فعالیت برای یک شرکت تعاونی یک امر اجتماعی بود و فعالیت برای ثبت‌نام انتخابات، نقد وضعیت مسلط در تعریف رجلیت و یک فعالیت سیاسی بود. از نظر او این فعالیت‌ها تفکیک شده بود اما از نظر برخی مسئولان همه اینها ذیل عنوان سیاسی به کار برده می‌شد و به همین ترتیب هم نوع واکنش نسبت به وی کمابیش یکسان بود.
وسمقی نیز در ادامه با بیان اینکه خانم طالقانی دغدغه دستیابی همگان به یک زندگی خوب، در همه وجوه آن را داشت، اظهار کرد: ما فکر کنیم دغدغه ایشان بیشتر سیاسی بوده تا اجتماعی. اما ما اگر توسعه سیاسی هم می‌خواهیم برای این است که قدرت در خدمت زندگی انسانی در یک جامعه باشد و غیر از این نیست. دولت برای چه می‌خواهیم؟ دولت نمی‌خواهیم که آقا بالاسر باشد، که به ما بگوید چکار کن و چکار نکن، چطور لباس بپوش و چطوری لباس نپوش! ما دولت می‌خواهیم به مردم سرویس و خدمات دهد، دولت می‌خواهیم برای ما امنیت تأمین کند، آزادی و حقوق‌مان را تضمین کند.
مدنی هم با اشاره به اینکه اصل برای زنده‌یاد خانم طالقانی تحت آموزه‌های پدرشان «تغییر» بود، تصریح کرد: برای همین است که حوزه‌های مختلفی را دنبال می‌کردند تا این تغییر ایجاد شود. نکته مهمی که در مورد مرحوم خانم طالقانی وجود دارد این است که ایشان آدم همه‌جانبه‌ای بود، در هر جایی که می‌شود تلاشی برای تغییر کرد، کوتاهی نمی‌کرد و به آنجا وارد می‌شد. چون دغدغه‌اش، دغدغه ملی و انسانی بود. به این اعتبار دغدغه ملی را  در حوزه سیاسی دنبال می‌کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7479/2/558792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها