مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ:

220 میلیارد اعتبار حمایتی به حوزه فرهنگ و هنر تعلق گرفت





مریم سادات گوشه
خبرنگار
 از زمانی که بیماری کووید 19 در ایران همه‌گیر شد، اقتصاد فرهنگ و هنر هم مثل تمام کسب و کارهای دیگر لطمه دید. سینماها و گالری‌ها و سالن‌های تئاتر و کنسرت تعطیل شدند و یا اگر هم در مقاطعی باز بودند، با بحران صندلی‌های خالی مواجه بودند. در این بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تدوین قوانین حمایتی سعی کرد تا حدودی کسب وکارهای فرهنگی را از خطر ورشکستگی نجات دهد.
طرح‌های حمایتی برای تئاتر و موسیقی
حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در‌خصوص آخرین وضعیت پرداختی خسارت کرونا به هنرمندان به «ایران» می‌گوید: «در پی اقدامات انجام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخصوص معاونت امور هنری درباره کمک به حوزه‌های فعال هنری در تهران و سراسر کشور، اخیراً اقدامی در پی پیشنهاد مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفت و مورد تصویب ستاد معاونت قرار گرفت. موضوع طرح کمک به صندلی‌های خالی در زمان اجرای نمایش‌ها را در دستور کار قرار داده و بر این اساس حدود سه میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد که به گروه‌ها و تماشاخانه‌هایی که از اول تیر ماه تاکنون تعطیل شده بودند، تعلق بگیرد.این اعتبار شامل 50 درصد از هزینه کار بوده و در اختیار سالن و 25 درصد از صندلی‌های خالی قرار می گیرد و مجموعه مرکز هنرهای نمایشی و ستاد معاونت امور هنری اینها را تقبل کرد تا کمک کند.»
او در مورد آمار و ارقام کمک‌های دریافتی از سوی هنرمندان تصریح کرد: «تعداد قابل توجهی از این گروه‌ها موفق شدند که کمک‌ها را دریافت کنند و به زودی آمار و میزان دریافتی آنها از سوی ستاد معاونت امور هنری منتشر و در سامانه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درج خواهد شد. این کمک‌ها در دو بخش گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها خواهد بود. در گام اول تماشاخانه‌های تهران است و در گام بعدی تماشاخانه‌ها و گروه‌های تئاتری سایر استان‌ها مشمول این حمایت قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی شده این روند تا پایان سال هم ادامه پیدا کند و براساس تقسیم‌بندی‌ها و اجراها انجام خواهد شد.»
قبادی در‌خصوص حمایت‌های وزارت فرهنگ پس از بازگشایی مراکز فرهنگی و هنری ادامه داد: «ان‌شاءالله بعد از بازگشایی مجدد فضاهای نمایشی و سالن‌ها این روند ادامه خواهد داشت و اگر تعداد میزان اشغال صندلی‌ها همان 50 درصد باشد، این روند ادامه خواهد داشت.»
مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سایر مشاغل و کسب و کارهای فرهنگ و هنر این معاونت تصریح کرد: «همین طرح هم از سوی مرکز موسیقی ارائه شده و به زودی گروه‌های موسیقی و سالن‌های کنسرت را دسته‌بندی خواهیم کرد و این روش صرفاً برای گروه‌های موسیقی ایرانی در قالب‌های موسیقی نواحی و آیینی و سنتی خواهد بود که طرح آن از سوی مرکز موسیقی معاونت امور هنری در حال تدوین است. ان‌شاءالله به محض اینکه به دست ستاد معاونت امور هنری برسد بررسی ، تصویب و تأمین اعتبار می‌شود. ما در گذشته در حوزه نمایش این شکل حمایت را داشتیم اما در مورد موسیقی برای اولین بار است گروه‌های موسیقی براساس طرحی که اعلام خواهد شد، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.»
اعتبارات حمایتی در جهت تثبیت و توسعه کسب وکارهای فرهنگ و هنر است
قبادی در مورد حمایت وزارت فرهنگ از تمام حوزه‌های فرهنگ و هنر تصریح کرد: «نکته بسیار مهم این است که اخیراً در پی توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجموعه صندوق کارآفرینی امید، یک توافق سه‌جانبه‌ای صورت گرفت و مجموعاً بالغ بر 220 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه فرهنگ و هنر در سراسر ایران در قالب اعتبارات با نرخ اندک پیش‌بینی شد. از این مبلغ 50 میلیارد تومان به مجموعه فعالان صنفی حوزه معاونت امور هنری اختصاص پیدا کرده و روش کار هم این‌گونه است که این اعتبار در جهت تثبیت و توسعه کسب و کارهای فرهنگ و هنر خواهد بود. البته بالطبع کسانی هم که در این ایام مورد آسیب قرار گرفتند، می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند و به نوعی مورد حمایت قرار بگیرند.»
او در مورد جزئیات این طرح افزود: «این طرح در قالب ایجاد و تثبیت و توسعه فعالیت‌های فرهنگ وهنر است. بالغ بر 12 رشته در مجموع فعالان حوزه معاونت امور هنری پیش‌بینی شده است که مورد حمایت قرار بگیرند. در حوزه نمایش تماشاخانه‌ها، گروه‌های نمایش و مؤسسات هنری تک‌منظوره نمایش و در تمامی آموزشگاه‌های پنج‌گانه شامل آموزشگاه‌های موسیقی، نمایش، تجسمی و آموزشگاه‌های هنرهای دستی و مجموعه موسیقی، استودیوهای صدابرداری، گروه‌های موسیقی ایرانی و مؤسسات تک‌منظوره موسیقی مشمول این حمایت قرار خواهند گرفت و در ادامه فعالان حوزه تجسمی را مورد حمایت قرار خواهیم داد که در این بخش گالری‌داران و همچنین انجمن‌های فعال حوزه تجسمی در سراسر کشور و مؤسسات تک‌منظوره هنری مجموعه تجسمی کشورحمایت خواهند شد و همچنین حوزه مد و لباس و فعالان در خانه‌های مد و مزون‌ها و مؤسسات تک منظوره مد و لباس پیش‌بینی شده که مورد حمایت قرار بگیرند.»
قبادی در مورد روش کار این طرح توضیح داد: «روش کار این است که تمامی گروه‌های مورد حمایت شناسایی شده‌اند و اولویت‌هایی برای این حمایت‌ها پیش‌بینی شده و آیین‌نامه اختصاصی را هر معاونت و سازمان تابعه تدوین کرده‌اند و به تصویب وزارتخانه رسیده و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است. علاوه بر آن آیین‌نامه‌ای را صندوق کارآفرینی امید پیش‌بینی کرده و بارگذاری کرده است که به صورت عمومی متقاضیان باید طرح را تکمیل کنند. مجموعه معاونت امورهنری بر اساس آیین‌نامه پیش‌بینی شده طرح‌های متقاضیان را مورد بررسی قرار می‌دهد و از طرح‌هایی که مطابق با آیین‌نامه باشد حمایت می‌کند. حدود 27 مورد اولویت برای همه گروه‌های پنج‌گانه معاونت هنری پیش‌بینی و هر بخش اولویت‌هایش مشخص شده است.»

حمایت از طریق ثبت‌نام سامانه «تحفه»

طرح حمایت وزارت فرهنگ از تمام حوزه‌های فرهنگ و هنر به سراسر کشور اختصاص پیدا می‌کند در صورتی که بتوانیم اعتبارات را توسط متقاضیان جذب کنیم آنها را مورد حمایت قرار خواهیم داد. روش کار این‌گونه است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه تحفه ثبت‌نام کنند و به بخش مربوط به گروه‌های فرهنگ و هنر وارد شوند و اطلاعاتشان را بارگذاری کنند. سپس این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از تأیید اولیه اقدامات بعدی از طریق بانک عامل صندوق کارآفرینی امید است که به اجرا در خواهد آمد. این طرح از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی  بخصوص معاونت توسعه و مدیریت منابع و دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر پیش‌بینی شده و مدیریت این کار برعهده معاونت امور هنری است و هر یک از معاونت‌های تخصصی هم کمیته‌هایی را دارند و حوزه‌های فعال خود را مورد ارزیابی و تصویب قرار می‌دهند.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7479/19/558821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها