پیروز حناچی، شهردار تهران:

املاک شهرداری از قالیباف و همسرش پس گرفته شد


گروه سیاسی/ پرونده جنجالی «املاک نجومی» روز گذشته با اظهارات پیروز حناچی شهردار تهران درباره بازپس‌گیری حدود ۶ هزار متر مربع از املاک شهرداری  یک‌بار دیگر ورق خورد. نخستین‌ بار اواسط سال 1395 بود که انتشار فهرستی از املاک واگذار شده توسط شهرداری تحت مسئولیت قالیباف خبرساز شد. فهرستی که نشان می‌داد املاکی ارزشمند با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده‌اند.
پرونده‌ای که نخستین‌ بار با انتشار آن فهرست در سایت معماری نیوز گشوده شده بود اگر چه با شکایت شخص شهردار از مدیرمسئول آن سایت و بازداشت و دادگاهی شدنش مواجه شد اما بدون پیگیری باقی نماند و به یکی از موضوعات مورد توجه منتخبان جدید شورای شهر تهران تبدیل شد. اواخر مهرماه سال‌ جاری بود که کمیته نظارت شورای شهر فهرستی از اموال و املاک شهرداری تهران را به شورای شهر ارسال کرد. فهرستی که نشان می‌دهد چه کسی یا چه کسانی و یا چه نهادها، سازمان‌ها وگروه‌هایی این املاک را در اختیار دارند و این املاک در چه زمانی به این افراد و نهادها واگذار شده‌ است.
یکی از این املاک چنانکه در سخنان دیروز حناچی در گفت‌و‌گو با ایلنا، به آن اشاره شد ملکی در خیابان شهید عراقی بوده که در اختیار قالیباف قرار داشته است. حناچی درباره سرنوشت این ملک و نیز املاک در اختیار مرتضی طلایی و معصومه آباد نمایندگان دوره چهارم شورای شهر تهران گفته: «ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم، خیلی هم بی‌سر‌و‌صدا آن را انجام دادیم. همین املاکی که از آنها اسم بردید، مستقیماً از آنها تحویل گرفته شده است.» شهردار تهران در ادامه به ملکی به مساحت حدود 6 هزار متر مربع واقع در محدوده تقاطع بزرگراه‌های همت و امام علی(ع) اشاره کرد و گفت که املاکی نیز از خانم مشیر همسر محمدباقر قالیباف و مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر پس گرفته شده است.
این بخش از سخنان حناچی با فاصله کمی پس از انتشار از سوی مرتضی طلایی انکار شد. طلایی در این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: این ادعای دروغ، متضمن مقدماتی است، یعنی ملکی متعلق به شهرداری در اختیار بوده و من از پس دادن آن خودداری کرده‌ام، سپس مجموعه تحت امر ایشان باید اقدام به صدور اخطار می‌کرد و نهایتاً طی روندی، ملک مزبور بازپس گرفته می‌شد. او ادامه داد: حال از شهردار راستگو و توانمند تهران می‌خواهم که ضمن انتشار این مکاتبات، زمینه سیه‌رو شدن شخص یا اشخاصی که ملک شهرداری را بازپس نمی‌دادند فراهم کنند.
ناتوانی شهرداری در بازپس‌گیری برخی املاک
پیروز حناچی اما به املاک دیگری نیز اشاره داشت. املاک نجومی که سند خورده‌اند و بازپس‌گیری آنها از عهده شهرداری تهران خارج بوده و تنها با ورود دستگاه قضایی به پرونده این املاک، شهرداری موفق شده است که اختلاف قیمت واقعی با قیمت واگذار شده را از صاحبان جدید املاک دریافت کند. او اعلام نکرده است چه تعداد از املاک چنین وضعیتی داشته‌اند و برای چه تعداد از آنها پیگیری قضایی انجام شده است.
شهردار تهران در عین حال در پاسخ به این سؤال که در دوره مسئولیتش ملکی واگذار شده است یا خیر گفته: در دوره ما به کسی ملکی داده نشده و برعکس تعداد زیادی از املاک پس گرفته شده‌اند؛ برخی از آنها با تذکر و مراجعه، بعضی با حکم قضایی و تعدادی نیز به مرحله شکایت رسیده‌اند. ما این کار را متوقف نکرده و هیچ حد و مرزی نیز نگذاشتیم. با وجود پیش آمدن دلخوری، کسی را مستثنی نکرده و در مطبوعات در عین دفاع از حق شهرداری، موضوع را مطرح نکردیم.
با وجود این اظهار‌نظر شهردار تهران و تأکیدش بر اینکه سعی داشته از رسانه‌ای کردن اقدامات مربوط به بازپس‌گیری املاک خودداری شود این موضوع از زمان انتشار نخستین اسناد همواره مورد توجه و پیگیری رسانه‌ها قرار داشته است.
از جمله پیگیری اشاره حناچی به املاکی که در اختیار همسر قالیباف به عنوان یکی از مؤسسان خیریه «متوسلین به امام رضا(ع)» قرار داشته بهمن ماه سال گذشته در گزارش سایت خبری رویداد مورد بررسی قرار گرفته بود. آن گزارش بر اساس مکاتبات میان معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با حراست این نهاد حکایت از واگذاری زمین‌هایی به مجموع مساحت 71 هزار و 397 متر مربع در اردیبهشت سال 1390 به مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا حکایت داشت که قیمت و شرایط واگذاری‌شان سؤال برانگیز می‌نمود و این جدای از کمک 250 میلیارد تومانی بود که شهردار وقت به خیریه مذکور انجام داده بود. این گزارش البته بلافاصله با ارسال جوابیه‌ای از سوی روابط عمومی خیریه مذکور تکذیب شد، همچنان که اظهارات روز گذشته شهردار از سوی اطرافیان قالیباف هم تکذیب گردید.
حناچی به شکایت تهدید شد
روز گذشته خبرگزاری فارس موضعگیری‌هایی را از سوی مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر، ناصر امانی معاون شهردار اسبق تهران و وکیل قالیباف منتشر کرد که جملگی بر رد اظهارات حناچی تأکید داشتند.
وکیل قالیباف با این اظهارنظر عجیب که «این املاک مطابق قوانین و مقررات املاک در اختیار شهرداری تهران است و طبیعتاً در هر دوره تعیین تکلیف آنها با شهردار تهران است و با این منطق باید گفت حناچی همه تهران را از قالیباف پس گرفته است»، هیچ ملکی در اختیار شخص خانم مشیر، همسر قالیباف نبوده است.
او درباره ملک واقع در خیابان شهید عراقی نیز گفت: این ملک فضای سبز محصوری بوده که در طول پروژه امام علی(ع) و صدر با احداث کانکس موقت جهت برگزاری جلسات و هماهنگی و سرکشی و کنترل این پروژه‌ها مورد استفاده مدیران شهرداری قرار می‌گرفت و مدت‌ها قبل بدون درخواست یا الزامی تحویل مدیریت فعلی شهرداری قرار گرفت و ارتباطی با آقای قالیباف و به گفته حناچی تیم قالیباف ندارد.
ناصر امانی معاون قالیباف در دوره حضور او در شهرداری تهران اما با اعلام اینکه «از پیروز حناچی شهردار تهران شکایت می‌کنیم» به فارس گفت: هیچ ملکی در اختیار شخص خانم دکتر مشیر، همسر دکتر قالیباف نبوده است بلکه مورد ادعایی حناچی جهت امور عام‌المنفعه در‌اختیار مجموعه‌ای بوده که همسر دکتر قالیباف هم یکی از اعضای هیأت امنای آن مجموعه بوده‌اند و اینکه شهردار تهران، املاک را به نام همسر قالیباف معرفی کند، بی‌اخلاقی و خلاف انصاف است.
امانی درباره املاک در اختیار مرتضی طلایی هم گفت: آقای طلایی هم با عنوان نایب رئیس شورای شهر تهران، مدیریت امور شورایاری‌ها را برعهده داشتند و املاکی از شهرداری در‌ اختیار این امور و یا مدیریت کارهای 370 محله تهران بوده است که بتدریج مدیریت جدید تحویل گرفته است و نسبت دادن این املاک به فرد، که استفاده شخصی را تداعی می‌کند، نیز کاملاً کذب محض و خلاف واقعیت است.
مشاور قالیباف هم با تکرار استدلال وکیل او مبنی بر اختیار شهرداری در تعیین تکلیف املاک در هر دوره گفت: متأسفانه آقای حناچی موضوع را طوری طرح می‌کنند که گویی آقای قالیباف املاک را به نام خودش سند زده و ایشان مقابل این تخلف، ایستادگی کرده و املاک را پس گرفته است!
او افزود: درخصوص اتهاماتی که آقای حناچی به رئیس محترم مجلس وارد کردند، از سوی وکیل دکتر قالیباف شکایتی با عنوان افترا و نشر اکاذیب، تنظیم شده که بزودی در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری خواهد شد.
 



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7513/2/562662/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها