ظریف در گفت‌و‌گویی با مهدی نصیری مطرح کرد

نباید اجازه دهیم موضوعی به شرایط بحرانی برسد تا حل شود


گروه سیاسی/ وزیر خارجه در گفت‌و‌گویی تأکید داشت که آرمان‌های کشور جزئی از منافع ملی است و نباید در تقابل یکدیگر باشد. به گزارش « ایران»، محمدجواد ظریف در گفت‌و‌گو با مهدی نصیری در برنامه اینترنتی «عصر حیرت» در پاسخ به سؤالی با اشاره به آرمان‌ها و منافع ملی کشور گفت: آرمان‌های ما جزئی از منافع ملی ماست و نباید آنها را در تقابل ببینیم. وی افزود: ممکن است ما ادعا داشته باشیم که منفعت مشترک با امریکا نداریم. این را قبول داریم، ولی یک وقتی در یک موقعیت تاکتیکی پیدا می‌شود مثلاً در موضوع نفت، امریکا با فشار بر سوخت‌های فسیلی مخالف است، ما هم مخالفیم. آیا چون امریکا مخالف است، ما هم باید برویم موافقت کنیم؟ باید ببینیم کدام اولویت دارد. آیا زدن امریکا اولویت دارد یا پیگیری منافع خودمان؟
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اشغال سفارت امریکا نیز با بیان اینکه کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی باید رعایت شود، به لزوم صحبت درباره این رویداد هم اشاره کرد و گفت: حتماً باید درباره لانه جاسوسی و گروگانگیری صحبت کرد. همه موضوعات سیاست خارجی باید موضوع بحث باشد. متأسفانه ما برخی موضوعات را بحث می‌کنیم. هیچ‌کس نمی‌گوید برجام وجهه ملی است ولی بعضی موضوعات در سیاست خارجی می‌شود منطقه ممنوعه. مردم باید بحث کنند و نظر بدهند. من مخالف بحث درباره برجام نیستم به شرط اینکه راجع به سایر مسائل هم بشود همان‌گونه بحث کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ما باید درسی از گذشته بگیریم و آن زمان بهره‌برداری از یک تحول است. آیا باید اجازه دهیم هر موضوعی به شرایط بحرانی برسد تا حل و فصل شود یا اینکه امکان دارد در شرایط غیر‌بحرانی هم موضوعی حل‌و‌فصل شود. وقتی در شرایط غیربحرانی حل‌و‌فصل می‌شود حتماً ساده‌تر است و می‌شود امتیاز بیشتری گرفت. ظریف ادامه داد: موضوعات سیاست خارجی موضوعات زمینی هستند، موضوعات قدسی نیستند.
اگر چین خودش را ابزار روابط ما با غرب ببیند، به سمت ما نخواهد آمد
وزیر امور خارجه همچنین درباره روابط با چین و روسیه گفت: از نظر واقعیات بین‌المللی چین امروز به یک قدرت بسیار مهم رقیب غرب و نه بهره‌بردار از غرب تبدیل شده است. الان چین به عنوان قطب بین‌المللی مطرح است. باید با چین و روسیه به خاطر اصالت چین و روسیه به عنوان دو بازیگر بین‌المللی رابطه برقرار کنید، نه به جای غرب و نه برای ضربه زدن به غرب. چین و روسیه عقل دارند. زمانی در مذاکره بین‌المللی موفق می‌شوید که برای طرف مقابل حداقلی از عقل و ذکاوت در نظر بگیرید.
وزیر امور خارجه گفت: اگر چین خودش را ابزار روابط ما با غرب ببیند، به سمت ما نخواهد آمد اما اگر در ما اصالت در رابطه ببیند رابطه برقرار می‌کند. معتقد نیستم که به جای غرب، چین را انتخاب کنیم یا برعکس. تنها در زمانی می‌توانیم روابط سالم و مناسب با همه طرف‌ها داشته باشیم که با همه طرف‌ها رابطه داشته باشیم.
ظریف همچنین به تعداد سفرهایش به روسیه اشاره کرد و گفت: من ۳۰ سفر به روسیه طی هفت سال داشتم. تعداد سفری که به چین داشتم، محدودیت آن از سوی چینی‌ها بوده که کم سفر می‌پذیرند. وی درباره پیشنهاد روس‌ها برای معامله نفتی برای خرید نفت از ایران و اینکه وزارت نفت زیر بار این قضیه نرفته است، گفت: این‌گونه نیست. ما یک توافقی را با آقای پوتین داشتیم که مبادلات نفتی داشته باشیم که متأسفانه برخی دوستان ما آن توافق را علنی کردند و مشکل آفریدند. این توافق مربوط به دیروز و پریروز نیست، مربوط به حدود شش سال و نیم پیش و در اولین ملاقات من با آقای پوتین این موضوع نهایی شد.
مذاکرات عمان با دستور رهبری بود
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: دوستانی که با برجام مخالفند با شروع مذاکرات در مسقط (عمان) هم مخالف بودند. مذاکرات در مسقط توسط دولت روحانی شروع نشد، علی رغم مخالفت آن دوستان؛ با دستور رهبری در زمان دولت احمدی‌نژاد شروع شد. نکاتی درباره مذاکرات مسقط وجود دارد، رئیس جمهور وقت (احمدی نژاد) مخالف بود، دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت (سعید جلیلی) مخالف بود. وی تأکید کرد: اینکه مذاکرات مسقط قبلاً انجام شده بود نشان از این دارد که رهبری تحت فشار نبودند. به‌نظرم برخی بزرگترین توهین‌ها را به اسم حمایت از رهبری به ایشان می‌کنند. رهبری که در برابر امریکا ایستاده چطور ایشان می‌تواند مرعوب من ظریف یا دولت یازدهم شود؟ کسانی که با برجام مخالف بودند با مذاکرات مسقط هم مخالف بودند. علی‌رغم دستور رهبری کارشکنی کردند. یک سال فرصت‌سوزی کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7513/2/562664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها