روحانی در دیدار وزیر امور خارجه آذربایجان:

ایران آماده کمک به استحکام آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است



گروه سیاسی/  «جیهون بایرامف»، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز گذشته در حالی به تهران سفر کرد که این نخستین سفر خارجی او پس از مناقشات اخیر «قره باغ» و اولین سفر به ایران پس از تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان از تیر ماه سال‌جاری به شمار می‌آید.
سفر «بایرامف» به تهران کمی پس از پایان مناقشاتی صورت می‌گیرد که از اوایل مهر ماه میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان شروع شد و یک ماه و نیم به درازا کشید و در نهایت 20 آبان ماه با میانجیگری روسیه و دستیابی به یک توافق به پایان رسید. اگرچه این توافق مورد حمایت ایران است و تا حد زیادی در چارچوب خواسته‌ها و اصول مورد‌نظر آن قرار دارد با وجود این به نظر می‌رسد که حضور و باقی ماندن نیروهای فرامنطقه‌ای بعد از این جنگ و چگونگی آرایش آنها مورد پذیرش ایران قرار ندارد. از آنجایی که بخش‌هایی از «قره‌باغ کوهستانی» در مجاورت مرزهای ایران قرار داشته و به آن متصل است، وقوع هرگونه رویدادی در این منطقه بر منافع ملی و امنیت ملی ایران تأثیرگذار خواهد بود. در نظر گرفتن ایران برای مشارکت در ترتیبات امنیتی این منطقه و توجه به نگرانی کشورمان مبنی بر سوءاستفاده بعضی از کشورهایی که طی سال‌های اخیر با تروریست‌ها در منطقه همکاری آشکاری داشته و دارند، می‌تواند از مهمترین محورهای گفت‌و‌گوی وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با مقامات ایران باشد. با این حال رئیس جمهوری ایران در دیدار مقام بلندپایه باکو حمایت جمهوری اسلامی از پایان جنگ بین دو کشور و آزاد شدن مناطق اشغالی آذربایجان و برقراری آتش‌بس ابراز خشنودی کرد. «بایرامف» در این سفر با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی در این دیدار روابط با کشور دوست و همسایه آذربایجان را خوب و برادرانه خواند و گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با جمهوری آذربایجان است و امیدواریم با استفاده از فرصت ایجاد شرایط جدید بین‌المللی، روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد. رئیس جمهوری با اشاره به مواضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران در درگیری مورد مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از پایان جنگ بین دو کشور و آزاد شدن مناطق اشغالی آذربایجان و برقراری آتش بس ابراز خشنودی کرد. روحانی همچنین با اشاره به ارائه طرح ایران برای پایان درگیری منطقه قره‌باغ با اعزام نماینده ویژه به کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان، آمادگی جمهوری اسلامی برای ایفای نقش سازنده در کمک به استحکام آتش‌بس بین دو کشور و برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرد. رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت استفاده از مرزهای ایران و آذربایجان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، افزود: با توجه به پایان دوران ترامپ در امریکا و روی کار آمدن دولت جدید در این کشور احساس می‌کنیم، کشورها شرایط بهتری برای همکاری خواهند داشت. روحانی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاده شده آذربایجان، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و امکانات موجود در ایران، حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره‌باغ به نفع دو کشور خواهد بود. رئیس جمهوری همچنین با اشاره به توافقات قبلی دو کشور ایران و آذربایجان از جمله پروژه راه‌آهن رشت – آستارا بر تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تأکید کرد و گفت: شرایط برای اجرای پروژه‌های مشترک همکاری توافق شده بین دو کشور از جمله سد خداآفرین و احداث نیروگاه فراهم است و دو کشور می‌توانند همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی، علمی، داروسازی و دیگر بخش‌ها  را  توسعه دهند.
مرزهای دوستی و توسعه میان تهران و باکو
وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در این دیدار از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان قدردانی کرد و گفت: ایران را کشور دوست و همسایه خوب خود می‌دانیم و اراده رئیس جمهوری و مقامات آذربایجان توسعه همه‌جانبه مناسبات با ایران است. «بایرامف» با اشاره به آزاد‌سازی مناطق اشغالی این کشور و احیای 132 کیلومتر مرز مشترک با ایران، خاطرنشان کرد: مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می‌تواند پروژه‌های همکاری جدیدی برای دو کشور ایجاد کند.  «بایرامف» با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط با ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، اجرای پروژه راه آهن رشت - آستارا را موجب افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و ابراز امیدوای کرد که با شرایط جدید بین‌المللی و رفع موانع موجود ناشی از تحریم‌های امریکا، پروژه‌های مشترک همکاری دو کشور به سرعت اجرایی و عملیاتی شود. وزیر امور خارجه آذربایجان همچنین در این دیدار، ترور دانشمند ایران، شهید محسن فخری‌زاده را محکوم و تأکید کرد: ترور یک دانشمند علمی به هیچ عنوان مورد قبول نیست و این اقدام را بشدت محکوم می‌کنیم. «بایرامف» همچنین با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود درباره مناقشه قره‌باغ و مسائل منطقه و روابط دوجانبه گفت‌و‌گو کرد.
تأکید شمخانی بر ضرورت جلوگیری از ایجاد کانون‌های ناامن‌ساز در قفقاز جنوبی
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در دیدار «بایرام‌اف» با بیان اینکه روابط تهران - باکو باید به بالاترین سطح ممکن ارتقا داده شود؛ تصریح کرد: اتمام پروژهای مشترک و اجرای توافقات فی مابین و شروع همکاری‌های جدید در حوزه‌های گوناگون نیازمند اهتمام جدی‌تر است. او با تبیین اقدامات شرارت‌آمیز مثلث جنگ‌افروز و تروریستی امریکایی - صهیونیستی – داعشی در منطقه حضور آنان در هر نقطه‌ای از جهان بویژه منطقه غرب آسیا را خسارت‌بار و بحران‌آفرین و خروج آنان از منطقه را موجب ثبات و آرامش ذکر کرد و افزود: کشورهای منطقه باید با حسن همجواری و اشتراک مساعی از ایجاد کانون‌های جدید ناامن‌ساز و نگران‌کننده جلو‌گیری کنند. شمخانی با اشاره به برخی فضاسازی‌هایی که از سوی رسانه‌های مشکوک با هدف بدبین کردن شهروندان دو کشور نسبت به یکدیگر صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: لازم است این‌گونه اقدامات غیر‌سازنده و تفرقه‌آفرین با جدیت و حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و متوقف شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7513/3/562667/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها