خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

تلاش برای آزادی کشیش برانسون

داماد ترامپ همچنین گفت که در تماس با وزیر دارایی ترکیه به او اعلام کرده است که این گفت‌و‌گو یک تماس شخصی و دوستانه است و ارتباطی با جایگاه حقوقی وی ندارد. داماد ترامپ معتقد بود که با این توضیحات دیگر نباید ترک‌ها این تماس را نشانه ضعف دولت امریکا تلقی کنند. من شک دارم که مقامات ترکیه ذره‌ای از این توضیحات را باور کرده باشند.
روز بیستم اوت که من در رأس هیأتی در اسرائیل بودم، ترامپ تلفن کرد و درباره حادثه تیراندازی در نزدیکی سفارت امریکا در آنکارا پرسید. من پیش‌تر در جریان قرار گرفته بودم و بررسی‌های انجام شده نشان می‌داد که این تیراندازی یک حادثه جنایی محلی بوده و ارتباطی به امریکا و سفارت ما در ترکیه نداشته است. با این حال ترامپ در این فکر بود که آیا ما باید اقدام خاصی در این ارتباط انجام بدهیم یا نه؟ مثل بستن سفارت و افزایش فشارها برای آزادی برانسون، لغو قرارداد ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف 35 یا اقداماتی از این دست. با پمپئو و برخی مقامات دیگر تماس گرفتم و آنها را در جریان موضوع قرار دادم و از کارکنان شورای امنیت ملی که همراه من به اسرائیل آمده بودند خواستم تا فوراً بررسی‌های لازم را انجام دهند و گزینه‌های در دسترس را برای اقدام علیه ترکیه اعلام کنند. پمپئو بر این عقیده بود که ما باید سفیر ترکیه در واشنگتن را عنصر نامطلوب اعلام کنیم. او همچنین به وکلای وزارت خارجه دستور داد مشورت‌های بیشتر را در این زمینه با کارشناسان حقوقی کاخ سفید انجام دهند. اینها اقداماتی غیرمعمول بودند ولی با‌وجود تلاش‌های زیادی که در ارتباط با پرونده برانسون انجام داده بودیم، او هنوز آزاد نشده بود؛ در عرض چند روز ترامپ تغییر مسیر داد و با انجام هر اقدامی در مورد سفارت امریکا در ترکیه یا سفیر ترکیه در واشنگتن مخالفت کرد و در عوض دوباره خواستار اعمال تحریم‌های (اقتصادی) بیشتر علیه آنکارا شد و خطاب به من گفت: «در مورد تحریم ترکیه طراحی کنید.» منظور رئیس جمهوری این بود که بررسی کنیم ببینیم اساساً چه کاری باید انجام دهیم. ترامپ چند روز بعد دوباره موضوع تحریم ترکیه را مورد تأکید قرار داد و گفت: «بزنیدشان، نابودشان کنید، بسرعت این کار را انجام دهید.» رئیس جمهوری امریکا سپس در یک گفت‌و‌گوی تلفنی با مرکل صدراعظم آلمان گفت: رفتار اردوغان در ارتباط با کشیش برانسون بسیار احمقانه بوده است و ما طی چند روز آینده تحریم‌های قابل توجهی را علیه ترکیه اعمال خواهیم کرد. قطری‌ها که کمک‌های مالی قابل توجهی را به ترک‌ها می‌کردند همچنین آمادگی خود را برای کمک به حل پرونده برانسون اعلام کردند ولی بسیار دشوار بود که بتوانیم موفقیتی برای تلاش‌ آنها قائل شویم.
در واقع از نظر دیپلماتیک پیشرفت چندانی حاصل نشد، هر چند که آثار تحریم‌ها و اختلافات آشکار با امریکا بر سر پرونده برانسون و مسائل دیگر (نظیر خرید موشک‌های ضدهوایی اس 400 از روسیه)، بخش‌های مختلف اقتصاد ترکیه را همچنان تخریب می‌کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7513/4/562673/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها