بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

مجتمع فولاد مبارکه آغاز بکار کرد

مرحله اول فولاد سازی مجتمع فولاد مبارکه شامل واحد فولادسازی، واحد ریخته گری مداوم و واحد خنک کننده و پرداخت شمش امروز با حضور حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور رسماً راه اندازی شد.دراین مرحله واحدهای فولادسازی شامل کوره چهارم و برقراری قوس الکتریکی کوره سوم از قسمت فولاد سازی مجتمع عظیم فولاد مبارکه به بهره برداری رسید. واحد عظیم فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه با ۸ کوره قوس الکتریکی که هر کدام ظرفیت۲۰۰ تن مواد مذاب را دارند، در نوع خود بزرگترین واحد فولاد سازی دنیا محسوب می شود و در سال قادر است ۲ میلیون و 935 هزار تن فولاد مذاب از ترکیب آهن اسفنجی و آهن قراضه تولید کند.
روزنامه کیهان- پنجشنبه 4 مهر 1370

خط تولید ماشین‌آلات راهسازی در کارخانه هپکو اراک راه‌اندازی شد

فازاول تولید ماشین‌آلات راهسازی در کارخانه هپکو اراک توسط دکتر حسن حبیبی معاون اول ریاست جمهوری رسماً راه‌اندازی شد.این کارخانه که با ظرفیت نهایی ساخت سالانه 3400 دستگاه از انواع ماشین‌های راهسازی ایجاد شده است، در فاز اول قادراست با تولید ۲۱۰۰ دستگاه انواع بیل هیدرولیکی بولدوزر، گریدر، لودر و غلطک بخش عمده‌ای از نیازهای کشور به اینگونه ماشین‌آلات را تأمین نماید.عملیات اجرایی طرح توسعه هپکو با بودجه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از سال 1364 در مجموعه‌ای به‌وسعت ۶۰ هزار متر مربع آغاز شد که بهره‌برداری از این پروژه باوجود پیش‌بینی ساختمان و تأسیسات براساس فاز نهایی، به‌دلیل مشکلات ارزی، تهیه ماشین‌آلات در دو فاز صورت می‌گیرد. در ساخت این کارخانه که مدرنترین تولید کننده ماشین‌آلات راهسازی در ایران است، پیشرفته‌ترین نوع تکنولوژی مرسوم دنیا بکار گرفته شده به‌طوری که بیش از 360 دستگاه انواع ماشین‌آلات سازنده این کارخانه با صرف حدود 48 میلیون دلار از کشورهای اروپای غربی خریداری و نصب شده است. همچنین در ایجاد این کارخانه از حداکثر ظرفیت‌های موجود داخلی نیز استفاده گردیده است.
روزنامه کیهان- پنجشنبه 18 مهر 1370

قرارداد احداث بزرگترین کارخانه آلومینیوم خاورمیانه در ایران به امضا رسید


قرارداد ساخت کارخانه عظیم آلومینیوم سازی ایران(المهدی) در بندرعباس، توسط شرکت های پیمانکار خارجی و ناظر و مسئولان ایرانی آن در شهر«بن» به امضا رسید. این کارخانه با ظرفیت 230 هزار تن در سال، از آوریل سال 1994- نوروز 1373 آغاز به کار خواهد کرد و بزرگترین پروژه صنعتی ایرانی است که مشترکاً توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی اجرا می شود.هزینه ساخت این کارخانه بالغ ‌بر یک میلیارد و 250 میلیون دلار است که معادل دویست و پنجاه میلیون دلار آن از طریق خدمات عمرانی شهری و ساختمانی در محل کارخانه توسط طرف ایرانی پرداخت می شود.
برای راه اندازی و ادامه کار کارخانه با ظرفیت حداکثر230 هزار تن در سال، قرارداد انجام دوره‌های آموزشی و تأمین نیروی انسانی آزموده با شرکت های خارجی منعقد گردیده و حدود 4۰۰ نفر از متخصصین ایرانی برای کسب اطلاعات لازم به خارج اعزام خواهند شد.
روزنامه کیهان- یکشنبه 19 آبان 1370

نتایج آمارگیری جمعیت در سال 1370 اعلام شد

براساس نتایج مقدماتی طرح آمارگیری جاری جمعیت، جمعیت کشور در سال 1370 به 57/8 میلیون نفر رسیده است که از این جمعیت  بیش از 32/690/241 نفر در مناطق شهری و 24/787/834 نفر در مناطق روستایی سکونت داشته و 321 هزار و 129 نفر نیز غیرساکن بوده‌اند.
با توجه به آمارهای به‌دست آمده از طرح جاری جمعیت، جمعیت کشور از سال 1365 تا 1370به‌طور متوسط سالانه 3/17 درصد افزایش یافته است. با توجه به این‌که در زمان تدوین برنامه اول توسعه اقتصادی- اجتماعی، رشد جمعیت کشور براساس سرشماری سال 1365(3/2‌ در سال) پیش‌بینی شده بود به همین جهت رشد جمعیت تفاوت قابل توجهی نکرده است.
مسعود روغنی زنجانی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به نتایج حاصله از آمارگیری جاری جمعیت کشور، میزان جمعیت استان تهران را 10/4 میلیون نفر ذکر کرد که در سال شصت‌وپنج 7-8‌ میلیون نفر بوده است.مسعود روغنی زنجانی افزود:  طی سال‌های 1365 تا 1370 میزان شهرنشینی از 54/3 به 56/6 درصد رسیده است که براساس نتایج آمارگیری جاری از سال 1365 تا 1370 رشد سالانه جمعیت در مناطق شهری کشور تقریباً دو‌برابر مناطق روستایی بوده است (4 درصد در مقابل 2/13 درصد).
معاون رئیس جمهور در رابطه با میزان باسوادی جمعیت 6 ساله و بیشتر کشور اظهار داشت: در بین افراد شش‌ساله و بیشتر براساس آمارهای به‌دست آمده به‌طور متوسط از هر 4 نفر، 3 نفر باسواد بوده‌اند به‌  تعبیری میزان باسوادی در جمعیت 6 ساله و بیشتر به 74/4 درصد رسیده که در سال 1365این رقم 61/8 درصد بوده است.افزایش رشد جمعیت در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی در استان‌های کردستان و هرمزگان براساس این یافته‌ها به اوج خود می‌رسد به طوری که در این استان‌ها جمعیت شهری رشد نسبتاً بالایی دارد که به ترتیب 5/6 و 5/4 درصد می‌باشد. جمعیت روستایی در این استان‌ها رشد منفی داشته و کاهش یافته است.کمترین میزان شهرنشینی مربوط به استان بویراحمد و کهگیلویه است که در این استان از هر 100 نفر جمعیت به طور متوسط فقط 30 نفر در مناطق شهری زندگی می‌کنند.
مسعود روغنی زنجانی در رابطه با میزان اشتغال و بیکاری طرح آمارگیری جمعیت یادآور شد: در سال 1370 از 57/8 میلیون جمعیت کشور یک‌چهارم یا به‌عبارت دقیق‌تر 25/2‌ درصد از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند (22/3 درصد شاغل و 2/9 درصد بیکار جویای کار). این ارقام نشان می‌دهد که در جامعه ما 22 نفر کار می‌کنند تا زندگی خود و 78 نفر جمعاً 100 نفر را تأمین کنند که اگر کلیه جویندگان کار نیز بتوانند کاری دست‌وپا کنند، این رقم به 25  نفر خواهد رسید. به‌ عبارت دیگر در بهترین شرایط از هر 100 نفر، 25 نفر به فعالیت اقتصادی اشتغال خواهند داشت. البته این پدیده تنها معلول سیمای اقتصادی کشور نیست و از ترکیب سنی جنس جمعیت و جوان بودن جمعیت تأثیر می‌پذیرد.مقایسه این ارقام با ارقام مشابه آن در سال 1365 نشان از ثبات نسبی در مورد شاغلان و کاهش مختصری در مورد بیکاران بویژه در مناطق شهری دارد. چرا که طی سال‌های 1365 تا 1370 این رقم از 4 درصد به 2/7 درصد رسیده است.
از نظر آهنگ رشد سالانه جمعیت، بالاترین میزان مربوط به استان بوشهر است که جمعیت آن طی سال‌های 1365 تا 1370 به‌طور متوسط 6/13 درصد افزایش یافته و به‌دنبال آن استان‌های یزد و سمنان نیز به ترتیب 5/8 و 5/3 درصد در سال بوده است. در این مدت استان گیلان در بین سایر استان‌های کشور پایین‌ترین میزان رشد جمعیت را داشته به‌طوری که جمعیت این استان در سال‌های 1365 تا 1370 سالانه به‌طور متوسط 1/8 درصد رشد یافته است.
روزنامه کیهان- دوشنبه 11 آذر 1370

بزرگترین مخزن گازی ایران در بوشهر کشف شد

بزرگترین مخزن گازی ایران در منطقه پارس جنوبی در نزدیکی بوشهر و مرز بین المللی با قطر کشف شد. کشف این مخزن بزرگ در حیات صنعت نفت ایران با توجه به ذخیره بسیار عظیم آن بی سابقه است.
غلامرضا آقازاده وزیر نفت با اعلام این خبر گفت: مخزن جدید دارای ۱۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز است که با همکاری مدیریت اکتشاف و تولید شرکت فلات قاره ایران و شرکت ملی حفاری ایران پس از ۲ سال تلاش شبانه روزی کشف شده است. در دو مخزن فوق همچنین 5/۲ تا ۳ میلیارد بشکه مایعات گازی وجود دارد که ارزش گاز و مایعات گازی آن حداقل۲۰۰ میلیارد دلار می باشد. همچنین در این مخزن لایه های نفت مشاهده شده که نشان‌دهنده وجود ذخایر بسیار بالای نفت در آن می باشد. مخزن پارس جنوبی در ردیف بزرگترین ذخایر گاز جهان می باشد.وزیر نفت در مورد زمان بهره برداری از مخزن جدید گفت: همزمان با عملیات حفر ۳ چاه جدید، مذاکرات با شرکت های خارجی برای پیش‌فروش مواد این مخزن انجام خواهد شد.
روزنامه کیهان- سه شنبه 26 آذر 1370











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7513/16/562729/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها