بیانیه هشدارآمیز نمایندگان ادوار خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم:

مصوبه مجلس باز کردن گره تحریم را دشوار‌تر می‌کند



گروه سیاسی/ نمایندگان ادوار مجلس در بیانیه‌ای به مصوبه ضد برجامی مجلس یازدهم واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای ۷ بندی تأکید کردند: در حالی که اسرائیل و کشورهای عربی منطقه نگران بازگشت امریکا به برجام و کاهش فشار بر ایران هستند رفتار مجلس در تصویب قانونی زیر عنوان؛ اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها؛ درحالی که ایران با کاهش تعهدات درمیدان عمل گام‌های معنادار برداشته و بازگشت به تعهدات برجامی را با انجام تعهدات برجامی سایر کشورها گره زده است، نوعی کج‌سلیقگی سیاسی تلقی می‌شود.
به گزارش جماران، نمایندگان ادوار در ادامه این بیانیه تأکید کردند که این قانون بدون توجه به واقعیت‌های میدانی تدوین و تصویب شده است و به همین دلیل بسیاری این تصویب نابهنگام را ناشی از رقابت‌های سیاسی داخل کشور و تلاشی برای ناکارآمد کردن بیشتر دست‌اندرکاران سیاست خارجی و بهره‌برداری‌های جناحی می‌دانند. این مصوبه نه‌تنها گره‌ای از مشکلات تحریمی باز نکرده، بلکه به مشکل‌تر شدن باز کردن گره‌های تحریمی منجر شده و با ایجاد محدودیت برای دولت برداشتن گام‌های اساسی و منطقی را با دشواری بیشتر رو‌به‌رو می‌کند همان نکته‌ای که در سخنان آقای روحانی نیز بازتاب داشت.
در بند دیگری از این بیانیه آمده است: بازگشت به برجام و کاهش تحریم‌ها و تلاش برای حل مشکلات بین کشورهای منطقه وکاهش تنش بین ایران و امریکا در راستای منافع ملی است و نباید این مهم کم اهمیت جلوه داده شود. معنای استقلال بهره‌گیری از همه فرصت‌ها برای پیشرفت وتوسعه پایدار است. انتظار ما به عنوان بخشی از جامعه ایرانی از دست‌اندرکاران سیاست در ایران و حاکمان تازه امریکا این است که در بازگشت به برجام بدون از دست دادن زمان حرکت کرده و با تلاشی فراتر از رفتارهای هیجانی و شعارهای تند اقدامات عملی را به سرعت سامان داده و با پرهیز از فرصت‌سوزی از تهدیدها کاسته و راه را برای حل مشکلات هموارتر کنند.
در بند پایانی این بیانیه تأکید شده: در سال‌های پس از انقلاب همواره عدم آمادگی یک طرف برای کاهش تنش‌ها بین ایران و امریکا فرصت‌های بسیاری را از دو طرف گرفته است. برجام فرصتی برای هر دو کشور پدید آورد که ترامپ با رفتار غیرمعمول و خروج از برجام و تحریم‌های بی‌سابقه این فرصت را از ایران و جامعه جهانی گرفت.
آنان با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفتند:‌ روی کار آمدن بایدن فرصتی تازه است که همانند سایر فرصت‌ها تکرار نشدنی است. هم‌اکنون فرصتی برای کاستن از مشکلات بین دو کشور و در راستای منافع هر دو طرف فراهم آمده است مردم امریکا در یکی از سخت‌ترین رقابت‌ها دست به انتخابی معنادار زده و یکی از مشکلات را از سر راه برداشته‌اند. آنها با فرصتی که پدید آورده و با پیامی معنادار همه‌جانبه‌گری را بر یکجانبه‌گرایی ترجیج داده‌اند. این پیام از سوی جامعه جهانی به خوبی دریافت شده است. روشن است که هر کشور براساس منافع ملی خویش برنامه‌ریزی کرده و گام برخواهد داشت. کاستن از زیان‌هایی که در این سال‌ها برکشور وارد شده است رسالت هر ایرانی صلح دوست و آینده‌نگر است. تکیه برشعار و هیجان و ندانستن ارزش این فرصت بازهم میدان را برای تهدید بازتر و گسترده‌تر خواهد کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7515/3/562929/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها