انتشار نخستین روزنامه رنگی ایران

سلام همشهری




صبح بیست‌وچهارم آذر 1371 کیوسک‌های مطبوعات در تهران یک فرق بزرگ با روزهای قبل داشتند. یک روزنامه تمام رنگی با قطعی کوچک‌تر از قطع مرسوم روزنامه‌ها، در نوبت صبح چاپ شد و با سرمقاله‌ای تحت عنوان«چرا همشهری؟» روی کیوسک، کنار نشریات دیگر خودنمایی ‌کرد.
غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران از یک سال قبل ایده انتشار روزنامه‌ای برای تهران را مطرح کرده بود؛ روزنامه‌ای که قرار بود رسانه شهرداری پایتخت باشد. کرباسچی سال‌ها بعد درباره ایده تأسیس این روزنامه گفت: «چون ابزاری برای صحبت کردن با مردم نداشتیم و اداره شهر هم جز با همکاری مردم و اطلاع‌رسانی به آنها ممکن نیست، دست به تأسیس روزنامه همشهری زدیم. درواقع همشهری ابزار ارتباط مدیریت شهری با شهروندان بود» مجوز انتشار همشهری مهرماه 1371 از سوی وزارت ارشاد صادر شد و روزنامه به سردبیری احمد ستاری در 16 صفحه و به قیمت 5 تومان روی کیوسک روزنامه فروشی‌ها رفت.لوگوی روزنامه همشهری را حسین خسروجردی طراحی کرده، کسی که لوگوی دانشگاه آزاد و شبکه پنج تلویزیون را نیز طراحی کرده است. لوگوی همشهری تفاوتی عمده با لوگوی روزنامه‌های مطرح آن روزها داشت و با خط نستعلیق طراحی نشده بود. خسروجردی می‌گوید: «آن مقطعی که روزنامه همشهری قرار بود منتشر شود تحولات فنی زیادی در حال وقوع بود. کامپیوتر آمده و همه‌‌چیز در حال تغییر بود. ایده‌ استفاده از حروف سربی برای طراحی لوگو به ذهنم رسید. آن موقع حروفچینی روزنامه با کامپیوتر انجام می‌شد و دیگر از حروف سربی خبری نبود، ولی به‌نظرم اساساً سابقه مطبوعات و چاپ، مدیون همین حروف سربی است و مهم‌ترین و نخستین ابزار فنی روزنامه در گذشته به‌حساب می‌آمد. اتفاقاً یکی از سخت‌ترین کارهای فنی روزنامه‌ها در گذشته همین چیدن حروف سربی و layoutکردن آنها بود. به‌نظرم رسید که باید در طراحی لوگوی همشهری از همین ایده حروف سربی استفاده کنم. وقتی داشتم به‌ایده طراحی لوگوی همشهری فکر می‌کردم، دلم برای حروف سربی سوخت. حروف سربی به‌نظرم پل میان روزنامه‌نگاری گذشته و روزنامه‌نگاری دوره نوین بود. دوست داشتم که این ابزار به نوعی در مطبوعات فراموش نشود و به‌همین دلیل هم سراغ ایده استفاده از حروف سربی رفتم. لوگوی همشهری، حروف سربی را ماندگار کرد»
 هرچند شهرداری تهران دیگر صاحب امتیاز این روزنامه نیست و امتیاز آن متعلق به مؤسسه همشهری است، اما همچنان این رسانه به‌عنوان رسانه رسمی شهرداری پایتخت شناخته می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7515/13/562971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها