بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

بزرگ ترین و سالم‌ترین گورستان باستانی جهان در شهر سوخته سیستان کشف شد

در کاوش‌های باستان‌شناسان در شهر سوخته سیستان، یک گورستان به وسعت ۲۱ هکتار مربوط به ۵ هزار سال قبل از میلاد که آثار حدود یکصد هزار جسد در آن وجود دارد، کشف شد.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که بین ۲۵ تا ۳۵ هزار قبر در گورستان وسیع شهر سوخته وجود دارد که در هر قبر دو الی چهار جسد قرار دارد.این گورستان وسیع‌ترین و سالم‌ترین قبرستانی است که در دنیا از ماقبل تاریخ تا به حال زیر قشر ضخیم سیمان مانند نمک، سالم مانده است. شهر سوخته نمونه تنها شهری است که در حدود سه هزار سال قبل از میلاد به‌طور ناگهانی زندگی در آن قطع شد و به همین دلیل بیش از هر محل دیگری در دنیا آثار موجود در آن سالم مانده است.شهر سوخته تنها شهری است که در سه مرحله ساختمانی آن قبرستان جدا از شهر بود و اسکلت انسانی در اتاق‌ها دیده نمی‌شود.انجام مطالعات روی استخوان‌های موجود در گورستان شهر سوخته این امکان را می‌دهد تا بتوان حلقه‌های پروتئینی که ژن‌ها روی آن قرار دارد بررسی کرد و مسائل ژنتیکی آن را روشن ساخت تا جایی که حتی می‌توان گروه خون صاحبان استخوان‌ها را که در ۵ هزار سال قبل مرده‌اند بخوبی تشخیص داد.
روزنامه اطلاعات-دوشنبه 4 آبان 1371

ابوالقاسم حالت درگذشت

ابوالقاسم عبداللَّه فرد (حالت) شاعر نامی شب گذشته [یکشنبه 3 آبان1371] بر اثر عارضه سکته قلبی دارفانی را وداع گفت. استاد حالت شنبه شب در منزل خود دچار سکته قلبی شد و به بیمارستان ایرانمهر انتقال یافت اما تلاش پزشکان کارگر نیفتاد و به دیار ابدیت شتافت.
ابوالقاسم حالت در سال ۱۲۹۸ در تهران متولد شد. او به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط کامل داشت و ترجمه منظوم او از سخنان مولای متقیان حضرت علی(ع) آن مرحوم از آثار ماندگار ادب فارسی است. شادروان حالت در اشعار طنز و فکاهی سرآمد طنز سرایان متأخر بود.«بحر طویل» را او ابداع کرد که در مطبوعات طنز کشور جایگاه خاصی دارد.
ابوالقاسم حالت همه عمرش را در کار سرودن شعر و ترجمه و تحقیق گذراند و بیش از 40 کتاب از خود به یادگار گذاشت. او سراینده نخستین سرود جمهوری اسلامی بود که بیش از ۱۳ سال به گوش مردم ایران و جهان رسید. ابوالقاسم حالت کارمند شرکت ملی نفت ایران بود و در سال ۱۳۵۲ بازنشسته شد.
روزنامه کیهان- دوشنبه 4 آبان 1371

نخستین زیردریایی به نیروی دریایی ارتش پیوست

نخستین زیر دریایی با نام «طارق 901» به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.
زیردریایی طارق پس از پیمودن هزاران مایل دریایی و استقرار در منطقه یکم نیروی دریایی بندرعباس، صبح دیروز دوشنبه دوم آذر رسماً به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.
روزنامه کیهان- سه‌شنبه3 آذر 1371

اولین پارک مخصوص ورزش زنان در تهران گشایش یافت

برای اولین بار پارک مخصوص ورزش زنان در تپه‌های بزرگراه مدرس از سوی شهرداری منطقه 3 شهرداری تهران افتتاح شد.پارک طالقانی با وسعت بیش از ۳۰ هکتار در تپه‌های عباس آباد تقاطع بزرگراه مدرس، جهان کودک و بلوار شهید حقانی قرار دارد و با توجه به اینکه این پارک بالای تپه‌های مدرس واقع شده به جهت محفوظ بودن از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار می‌باشد، روز‌های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت شش الی شانزده به ورزش بانوان اختصاص یافته است و خانم‌ها می‌توانند از زمین بسکتبال، والیبال، پینگ پنگ میزهای شطرنج و جاده تندرستی که در آن وسایل بدنسازی تهیه شده استفاده نمایند.
روزنامه کیهان- چهارشنبه 25 آذر 1371

سپیده کاشانی در گذشت

خانم «سرور باکوچی» (سپیده کاشانی) شاعره معاصر به‌دلیل بیماری کبد در انگلستان درگذشت.
مرحومه سپیده کاشانی روز اول مرداد ماه ۱۳۱۵در یک خانواده مذهبی در شهر کاشان متولد شد. وی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی پا به پای مردم در همه صحنه‌ها حضور داشت و اشعار انقلابی بسیاری در این مدت سرود که براساس اشعار او در زمینه جنگ و انقلاب سرودهای بسیاری ساخته شد. وی عضو شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
 مجموعه شعری از سپیده کاشانی قبل از پیروزی انقلاب چاپ و منتشر شد. وی درصدد آن بود که اشعار بعد از پیروزی انقلاب را نیز در مجموعه‌ای چاپ و منتشر کند.
روزنامه اطلاعات- شنبه 24 بهمن 1371












آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7515/13/562972/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها