به نام تاریخ




23 آذر
به‌ روزهای پایانی آذر نزدیک می‌شویم، ۲۶۹ روز از سال سخت کرونایی گذشته و به پایان آن ۹۷ روز مانده است. مروری داریم بر تولدها و درگذشت‌های این روز.
تولدها
منیژه آرمین: نویسنده ایرانی سال 1324 در چنین روزی به دنیا آمد. منیژه آرمین از کودکی همراه خانواده در مجالس مثنوی خوانی شرکت می‌کرد و به‌همین دلیل با ادبیات و البته وزن‌های مثنوی بخوبی آشنایی داشت. از او کتاب‌هایی مانند «16 سال»، «سرود اروند رود»، «شباویز»، «شب و قلندر»، «بوی خاک»، «ای کاش گل سرخ نبود» و «کیمیاگران نقش» منتشر شده و سال 1364 از آرمین در بخش ادبیات دفاع مقدس تجلیل شد. او در کنار نویسندگی  مجسمه‌سازی و سفالگری را هم دنبال کرده و عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه هشتم سفال و دبیر نمایشگاه ملی بزرگ زنان سفالگر ایران بوده است.
جیمی فاکس: بازیگر امریکایی سال 1967 به دنیا آمد. جیمی فاکس که از کودکی پیانو می‌نواخت و در مدرسه نمایش‌های کوتاه اجرا می‌کرد، رشته موسیقی کلاسیک و آهنگسازی را در دانشگاه خواند اما از سال 1989 به‌صورت جدی‌تر سراغ بازیگری رفت. ابتدا به‌عنوان کمدین کار می‌کرد ،اما سال 1992 در فیلم «اسباب بازی ها» بازی کرد و با رابین ویلیامز همبازی شد، پس از آن در فیلم‌های «اعتیاد به سفید بزرگ»، «طعمه»، «علی»، «سایه» بازی کرد و با فیلم «ری» و بازی در نقش ری چارلز نوازنده مشهور امریکایی به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را هم در سال 2004 برد. او آن سال در فیلم «وثیقه» هم همراه تام کروز بازی کرده بود و برای این فیلم هم نامزد اسکار شد و در واقع دومین مرد تاریخ سینماست که در یک سال دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است؛ رکوردی که پیش از او متعلق به آل پاچینو بود. «میامی وایس»، «دختران رویایی»، «پادشاهی»، «شهروند مطیع قانون»، «موعد مقرر»، «روز والنتاین»، «رئیس‌های وحشتناک»، «ریو»، «جنگوی آزاد شده»، «سقوط کاخ سفید»، «مرد عنکبوتی شگفت انگیز»، «بی خواب»، «رابین هود»، «فقط رحمت» و «پروژه قدرت» دیگر فیلم‌هایی است که جیمی فاکس در آنها بازی کرده است. او در این سال‌ها آلبوم‌های موسیقی هم منتشر کرد و دومین آلبومش در سال 2005 جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بود.
کارلو گوتزی: نمایشنامه نویس و نویسنده ایتالیایی سال 1720 در چنین روزی به دنیا آمد. او ابتدا شعر می‌سرود و شاعر محبوب و شناخته شده‌ای هم بود ،اما برای اینکه به آثار بعضی نمایشنامه نویسان دوران خودش مانند پیترو کیاری و کارلو گولدونی معترض بود و آثار آنها را سطح پایین می‌دانست شروع به نوشتن نمایشنامه کرد تا ثابت کند نظراتش درباره آنها درست است. او تلاش کرد با درهم آمیختن واقعیت و تخیل نمایشنامه‌هایی در قالب دوگانه تراژدی-کمدی بنویسند و اولین نمایشنامه‌اش با نام «عشق به سه پرتقال» با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد و پس از آن بیشتر به‌عنوان نمایشنامه نویس فعالیت کرد. نمایشنامه «توراندخت» یکی از آثار محبوب و شناخته شده اوست که شباهت زیادی هم به یکی از داستان‌های هفت پیکر نظامی دارد. کارلو گوتزی از چهره‌های مطرح سنت نمایشی کمدیا دلارته محسوب می‌شود؛ نوعی از نمایش‌های مبتنی بر تئاتر بداهه‌سازی که از سده 16 میلادی در ایتالیا شکل گرفت. او سال 1806 درگذشت.
   اسدالله یکتا بازیگر، شیام بنگال فیلمساز هندی و فرزاد آبادی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
واسیلی کاندینسکی: نقاش روس و یکی از معروف‌ترین هنرمندان سده بیستم میلادی سال 1944 در چنین روزی درگذشت. واسیلی کاندینسکی متولد 1866 بود و در جوانی تازه یک شغل حقوقی پیدا کرده بود که آن را رها کرد تا نقاش شود و به مونیخ آلمان رفت تا هنر و نقاشی را دنبال کند. او از سال 1908 و در سفر به جنوب مونیخ جذب فرهنگ عامه شد و نشانه‌های آن را در آثارش می‌شود دید. او از مفاهیم انتزاعی در کارهایش استفاده می‌کرد و 10 تابلو با نام «ترکیب بندی» دارد که از آثار شاخص سبک انتزاعی است و در واقع نخستین نقاشی‌های مدرن انتزاعی را خلق کرده است. کاندینسکی کتابی به‌نام «معنویت در هنر» دارد که به نیاز انسان هنرمند به نقاشی کردن درباره ارتباطش با جهان و نیاز به استفاده از یک شیوه بیان انتزاعی پرداخته که از کتاب‌های مطرح هنر نقاشی است. «نقطه و خط تا صفحه» دیگر کتاب او در این زمینه است. علاوه بر این کتاب «خاطرات» او که در سال 1913 در برلین منتشر شد بسیار مورد توجه قرار گرفت.
   جاهد جهانشاهی نویسنده و انوشیروان ارجمند بازیگر هم در چنین روزی درگذشتند.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7515/16/562992/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها