در نامه ایران به رئیس شورای امنیت سازمان ملل اعلام شد

هشدار صریح به تحرکات ماجراجویانه امریکا


گروه سیاسی/ تحرکات نظامی پیدا و پنهان نیروهای نظامی امریکا در آب های خلیج فارس، محور اصلی رایزنی‌های وزیر امور خارجه با همتایان عربی خود و نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل است. کمی پس از آنکه منابع خبری از طرح‌های پنهان دولت ترامپ برای ماجراجویی پیش از رسیدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا خبر دادند، حمله موشکی به سفارت امریکا در بغداد طی چند روز گذشته فرصتی را برای بهانه جویی‌های جدید کاخ سفید فراهم کرد تا عواقب این حملات نظامی به نمایندگی امریکا در بغداد را متوجه تهران کند، اگر چه در یک نشست امنیتی مهم در کاخ سفید که با حضور مقامات ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی برگزار شد، گزینه حمله نظامی به ایران چندان مورد اعتنای فرماندهان نظامی این کشور قرار نگرفت اما این مسأله مانع از فرستادن پیام‌های تهدید‌آمیز رئیس‌جمهوری امریکا علیه ایران نشده است؛ تهدیدی که تقریباً در بحبوحه سالروز شهادت سردارسلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس ایران و حمله تلافی جویانه ایران به پایگاه نظامی امریکا در عراق مطرح می‌شود به موازات حمله در بغداد و چنین تهدیداتی بود که امریکا بمب‌های افکن‌های استراتژیک B52 خود و نیز ناو هواپیمابر غول پیکر خود را که یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر جهان است، به منطقه ارسال کرد. انتشار اخباری مبنی بر ارسال یک زیردریایی رژیم اسرائیل از کانال سوئز به سمت آب‌های خلیج فارس هم باید به این مجموعه تحولات افزود.
با این همه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هر‌گونه ارتباط ایران با حمله به سفارت امریکا را تکذیب کرده و نیروهای عراقی نزدیک به ایران هم از این حمله تبری جسته‌اند و حتی در چنین روزهای حساسی مأموریتی بالاتر از مدیریت فضای داخلی عراق برای پرهیز از یک درگیری نظامی با امریکایی‌ها برای خود تعریف نکرده‌اند. ظریف آنچه را که این روزها در عراق می‌گذرد، توطئه خوانده و در پیامی توئیتری نوشته است: «به جای مبارزه با کرونا در امریکا، دونالد ترامپ و همراهانش میلیاردها دلار برای به پرواز درآوردن (بمب‌افکن‌های) بی۵۲ و اعزام ناوگان دریایی به منطقه ما هدر می‌دهد.» او با تأکید بر اینکه اطلاعات از عراق نشان‌دهنده نقشه بهانه‌سازی برای جنگ است، افزوده:«ایران به‌ دنبال جنگ نیست اما آشکارا و بی‌درنگ از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.»  وزیر خارجه ایران این هشدار را در گفت‌و‌گوی تلفنی اش با همتای کویتی خود تکرار کرد. به گزارش ایرنا، ظریف در تماس تلفنی با «شیخ احمد ناصر المحمد الصباح» ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در تأمین ثبات و امنیت فراگیر به دور از دخالت بیگانگان، به برخی از تحرکات مشکوک و شیطنت‌های ایالات متحده در منطقه، اشاره و تصریح کرد که مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود. وزیر خارجه ایران پیشتر نیز با وزیر خارجه قطر تلفنی گفت‌و‌گو کرده بود و مسئولیت هرگونه عواقب ماجراجویی در منطقه را به عهده امریکا خوانده بود. روز گذشته البته وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرد که ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس نیمیتز» منطقه عملیات فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه را به‌ سمت پایگاه دریایی «نورفولک» در ایالت ویرجینیا ترک کرد.
نامه ایران به شورای امنیت
علاوه بر هشدارهای ظریف به اقدامات احتمالی امریکا، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی واشنگتن در خلیج فارس هشدار داد و اعلام کرد که تحرکات نظامی امریکا در خلیج فارس و دریای عمان، بویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.  
در این نامه آمده است: امریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که از جمله به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روزهای اخیر بر فراز خلیج فارس است. به‌گفته نمایندگی ایران، اگر این اقدامات جنگ طلبانه کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسئولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده امریکا خواهد بود. این نامه با تأکید بر اینکه ایران به‌ دنبال درگیری نیست، تأکید شده که توانایی و عزم قاطع برای حفاظت از مردم، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود را دارد. در پایان این نامه نیز آمده است: «از آنجاکه چنین ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل بوده و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای امنیت انتظار می‌رود امریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.»
ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد هم در همین رابطه گفته است که جمهوری اسلامی ایران اگر به‌دنبال جنگ یا پاسخ بود، می‌دانست کدام نقاط امریکا را هدف قرار دهد. ایران سفارت امریکا در بغداد را هدف قرار نمی‌دهد و به‌دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست.
فرمانده سپاه: برای هر گونه واکنش آماده‌ایم
همزمان فرمانده کل سپاه نیز تأکید کرد: ما برای هرگونه واکنش آماده هستیم. سرلشکر سلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران هیچ نگرانی ندارد ما برای دفاع از استقلال، منافع حیاتی و دستاوردهای انقلاب بزرگمان آماده هستیم و این آمادگی را ظرف چهل و یک سال گذشته ایجاد کرده‌ایم و امروز برای رویارویی با هر قدرتی، هیچ مشکل‌، نگرانی و دغدغه‌ای نداریم ما حرف‌های نهایی خودمان را با دشمنان در میدان نبرد خواهیم زد. وی افزود: تحرکات دشمن به هر شکل رفتاری مربوط به خود اوست، اما ما معتقدیم که اینها بازتاب پیامدهای ناشی از اشتباه بزرگ سال گذشته امریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابومهدی المهندس و یاران آنان بود که یک بغض فشرده را در میان جوانان و غیرجوانان جهان اسلام به وجود آورده و این بغض فشرده مثل یک کابوس همواره امریکایی‌‌ها را رنج می‌دهد.سرلشکر سلامی اضافه کرد: آنها برای نجات از این کابوس خطرناکی که حس می‌کنند، دست به سلسله تحرکاتی می‌زنند، ولی در هر صورت ما برای هرگونه واکنش آماده هستیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7532/2/565087/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها