نخستین وبلاگ فارسی راه‌اندازی شد

«کافی نت» فضای جدیدی در شهر





ایرانیان با جهان وب در دهه 70 آشنا شدند و کامپیوتر با صدای «غیژ، غیژ» اینترنت دایال آپش به‌عنوان ابزاری گرانقیمت در اواخر سال‌های این دهه بود که کم‌کم به خانه‌های ایرانیان راه یافت ولی دوران استفاده عمومی از این فضای تازه در کشور را باید دهه 80 دانست و در این بین نقش اصلی را «کافی نت»‌ها بازی کردند. در واقع این کافی نت‌ها بودند که کامپیوتر و از آن مهم‌تر اینترنت را به دورترین شهرهای کشور هم بردند و میلیون‌ها ایرانی را با دنیای وب و اینترنت آشنا کردند. اولین کافی نت در کشور در سال 1378 توسط شرکت ندا رایانه در تهران راه‌اندازی شد ولی طولی نکشید که خیابان‌های اصلی شهر در ابتدای دهه 80 پر از کافی نت شد تا جایی که در سال 1380 دولت به فکر تعیین ضوابط فعالیت کافی نت‌ها افتاد و پلیس هم تعدادی از کافی نت‌ها را پلمب کرد تا پروانه کسب دریافت کنند.
رئیس اتحادیه ماشین‌های اداری، رایانه و مخابرات، گفت:«تنها دلیل تعطیلی کافی نت‌ها نداشتن پروانه کسب است. از آن جا که هر صنفی می‌بایست در چارچوب قوانین خاص آن صنف فعالیت کند و از آن جا که ارائه خدمات اینترنتی بتازگی در کشور متداول شده و اتحادیه خاصی متولی رسیدگی به امور آن نبود، از این‌رو با تصویب کمیسیون عالی نظارت وزارت بازرگانی، اتحادیه ماشین‌های اداری، رایانه و مخابرات متصدی ساماندهی امور مربوط به این خدمات شد.»
اما جهان وب تا جایی برای ایرانیان هنوز ناآشنا و تازه بود که خبرنگار روزنامه ایران 28 تیر سال 1380 در گزارشی با تیتر «کافی نت و کارکردی که هنوز تعریف نشده است» نوشت: «گرچه هنوز خود کلمه اینترنت با استقبال قابل توجهی در ذهن عام جامعه روبه‌رو نیست و هنوز برخی از خانواده‌ها اینترنت را همسنگ ماهواره ارزیابی می‌کنند، اما آنچه مسلم است، جامعه جوان ما نیز چاره‌ای ندارد تا با استفاده از این روش جدید و سریع دسترسی به اطلاعات با قافله جهانی همراه شود و البته مراکزی چون کافی نت‌ها به‌دلیل سهل الوصول بودن آن برای جوانان و از طرفی کنترل‌پذیری این مراکز، بهترین مکان برای نیل به این هدف هستند.» در کنار شروع گسترش استفاده از اینترنت و راه‌اندازی کافی نت‌ها، سال 1380 را دوران راه‌اندازی اولین وبلاگ‌های فارسی هم باید دانست. «سلمان جریری» نخستین کسی است که وبلاگ فارسی برای خود راه‌اندازی و 16 شهریور سال 1380 اولین متن خود را منتشر کرد. او که دانش آموخته کامپیوتر از دانشگاه شریف بود در ابتدا بیشتر متن‌هایی در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی منتشر می‌کرد ولی کم کم تمرکز اصلی خود را روی دنیای تکنولوژی و انتشار مطالب تخصصی گذاشت.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7532/13/565140/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها