سید حسین موسویان در یک کنفرانس مجازی بین المللی:

بایدن دیپلماسی و تعامل را در دستور کار قرار دهد




کنفرانس مجازی دو روزه «آینده جهان بعد از کرونا و انتخابات ریاست جمهوری امریکا» توسط مؤسسه قرن ۲۱ و مجله گلوبال بریف برگزار شد.
در بخش خاورمیانه، نبیل فهمی وزیر خارجه پیشین مصر و سید حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون و تنی چند از کارشناسان خاورمیانه حضور داشتند.
به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان در این کنفرانس گفت: در مورد بحران روابط امریکا و ایران در دوره ترامپ چند حقیقت مهم وجود دارد: اول، در دوران ترامپ، برای اولین بار اتحاد مثلث امریکا، اسرائیل و عربستان-امارات علیه ایران به طور رسمی و علنی شکل گرفت.  دوم، گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر در دوران ترامپ علیه ایران شکل گرفت. سوم، امریکا قبلاً در تقابل و خصومت اقتصادی و سیاسی و امنیتی علیه ایران بود اما در دوره ترامپ این روند اولاً به جنگ اقتصادی و امنیتی و سیاسی و سایبری تبدیل شد و ثانیاً، با ترور سردار سلیمانی، عملاً امریکا وارد فاز نظامی علنی علیه ایران شد زیرا ترور یک ژنرال ارشد ایران، یک اقدام و جنایت جنگی بود.  علاوه بر آن دیدیم که بن سلمان ولیعهد عربستان هم رسماً گفت که جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم. نتانیاهو رسماً گفت که اگر بایدن به برجام برگردد، ما به ایران حمله خواهیم کرد. وی ادامه داد: امید هست که بایدن به جای سیاست تحریم و فشار و زورگویی، دیپلماسی و تعامل را در دستور کارش قرار دهد. اما من مطمئن هستم حتی اگر بایدن بخواهد به روند فشار حداکثری ترامپ علیه ایران هم خاتمه دهد، اسرائیل و عربستان برای پیشگیری از این تغییر از تمام ظرفیت خود استفاده خواهند کرد.
این دیپلمات پیشین کشورمان در مورد وضعیت بحرانی خاورمیانه مسأله فلسطین و نزاع قومی را دو محور این بحران دانست و درباره کنترل نزاع قومی گفت: معتقدم که برای حل این مورد، تشکیل سیستم همکاری و امنیت در خلیج فارس بین ایران و عربستان و عراق و قطر و عمان و بحرین و امارات و کویت؛ تنها راه حل پایدار است.
در قالب این سیستم می‌توان اصول مهم صلح مثل عدم مداخله، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی را حاکم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/2/566048/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها