خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد



جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

پایان جلسه اعصاب خرد کن

در ادامه جلسه ترامپ دوباره گفت: «ما باید خارج شویم. من در رقابت‌های انتخاباتی برای خروج از افغانستان کمپین کردم. مردم عادی عصبانی هستند و می‌خواهند خارج شویم. مردم ما بسیار باهوش هستند و به همین دلیل بود که دین هلر نتوانست در انتخابات کنگره، کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کند، چون او از سیاست‌های هیلاری کلینتون حمایت کرده بود.»
متیس دوباره تلاش کرد چیزی بگوید ولی ترامپ اجازه نداد و وارد بحث سوریه شد؛ «من نمی‌فهمم چرا ما داعش را در سوریه می‌کشیم. چرا روسیه و ایران این کار را نمی‌کنند؟ ما مدت‌هاست که این بازی را انجام می‌دهیم. چرا که اعضای داعش را برای روسیه، ایران و عراق می‌کشیم؟ عراقی که توسط ایران کنترل می‌شود. پمپئو وارد بحث شد و گفت: «اگر این دستورالعمل شما برای ما است، انجامش می‌دهیم ولی قضیه این است که با این خروج ما پیروزی‌ای به دست نخواهیم آورد.» ترامپ پاسخ داد: «آنجا ویتنام است. اصلاً چرا ما از کره جنوبی در مقابل کره شمالی محافظت می‌کنیم؟» پمپئو اظهار داشت: «فقط 90 روز به ما فرصت بدهید.» ترامپ گفت: «هر چه طولانی‌تر در افغانستان بمانیم، این جنگ بیشتر به من خواهد چسبید (بیشتر جنگ من خواهد شد).  من دوست ندارم جنگی را ببازم. من نمی‌خواهم که این جنگ به پای ما هم نوشته شود. حتی اگر برنده هم می‌شدیم، چیزی عایدمان نمی‌شد.»
متیس گفت: «از روزی که شما وارد کاخ سفید شدید، این جنگ، جنگ شما هم بوده است.» مطمئن بودم بالاخره لحظه‌ای که متیس چنین حرفی را بزند، فرا خواهد رسید اما ترامپ هم آماده بود و پاسخ داد: «از نخستین روز مسئولیتم اعلام کردم که باید این جنگ‌ها پایان یابد. بارها و بارها گفتم ولی همین شرایط ادامه یافت و ادامه یافت.» ترامپ در نهایت پرسید: «چقدر زمان نیاز دارید؟» پمپئو گفت: «تا ماه فوریه یا مارس، گزینه‌هایی را برای خروج آماده خواهیم کرد.»
ترامپ عصبانی بود، عصبانی از شنیدن حرف‌هایی که قبلاً بارها شنیده بود و درباره آنها می‌گفت: «این کار لعنتی را خیلی خوب یاد گرفته‌اند.» ترامپ در ادامه به انتقاد از زلمی خلیل‌زاد برگشت و پرسید؛ آیا چیزی را که طالبان امضا کند، اصلاً ارزشی خواهد داشت؟ ما چگونه می‌خواهیم از افغانستان خارج شویم بدون اینکه افرادمان کشته شوند؟ چقدر از تجهیزات‌مان را باید در آنجا رها کنیم؟ دانفورد که تاکنون ساکت بود، گفت: «نه خیلی زیاد.»
ترامپ پرسید: «چگونه خارج خواهیم شد؟»
دانفورد گفت: «طراحی خواهیم کرد.»
من در طول این بحث‌ها ساکت بودم چون معتقد بودم که اصولاً برگزاری این جلسه کاری اشتباه بود. بالاخره ترامپ پرسید: «جان، تو چی فکر می‌کنی؟» گفتم: «به نظر می‌رسد گزینه‌های من مربوط به گذشته هستند» و دوباره توضیح دادم که چرا ما باید با تروریست‌ها در خانه‌ها و پایگاه‌های خودشان مقابله کنیم و چرا برنامه تسلیحات اتمی پاکستان این موضوع را که نباید اجازه دهیم طالبان حتی یک پایگاه امن در افغانستان داشته باشد، ضروری کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/4/566057/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها