نگرانی از تکرار توطئه «ترامپ» در اسرائیل




گروه جهان/ بی‌توجهی «بنیامین نتانیاهو» به خواست هزاران معترض اسرائیلی برای کناره‌گیری از قدرت و همزمان تدارک مقدمات انتخابات چهارم، مقامات رژیم صهیونیستی را نسبت به احتمال توطئه نخست‌وزیر در صورت شکست و تکرار سناریویی هولناک‌تر از کاخ کنگره امریکا نگران کرده است. به‌ گزارش رسانه‌های عبری، در حالی که تظاهرات‌ بر ضد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیست و نهمین هفته نیز با حضور هزاران معترض در شهر قدس و دیگر شهرهای بزرگ اسرائیل برگزار شد و معترضان بار دیگر از نخست‌وزیری که پرونده فساد، رشوه و تقلب دارد برائت جستند، اما همچنان بسیاری از تحلیلگران کارشکنی‌های نخست‌وزیر برای تأیید بودجه سالانه و مخالفت‌های او با سران دولت ائتلافی آن هم در اوج بحران کرونا را ناشی از برنامه‌های ویژه و عزم «نتانیاهو» برای ابقا در قدرت با برگزاری انتخابات دانستند. با این حال بدون شک وقایع بسیاری تا چهارمین دوره انتخابات اسرائیل در جریان است که می‌تواند در پیروزی یا شکست نتانیاهو تأثیر بسزایی بگذارد؛موضوعی که به نوشته ایسنا به نقل از کانال 12 اسرائیل، «آویگدور لیبرمان»، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» نسبت به آن هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است: «نتانیاهو در صورت باخت در انتخابات چهارم مارس، طرحی بدتر از هجوم هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره امریکا را برای اسرائیل پیاده خواهد کرد، اما در عین حال این اتفاقات در مقایسه با واکنش نخست‌وزیر اسرائیل به باخت غیرقابل مقایسه است. او پیش‌تر نیز برای اعلام مخالفت و رد نتایج دستوراتی را صادر کرده که نگرانی‌ها بابت وقوع فاجعه‌ای بزرگتر از هجوم به کاخ کنگره را جدی‌تر نشان می‌دهد.» تحلیلگران «نیوزویک» بر این باورند «نتانیاهو» تا حدی برای ماندن در قدرت مصر است که حتی برنامه‌هایی برای تعویق انتخابات تا اواخربهار یا اوایل تابستان دارد، چراکه او بخوبی می‌داند در برهه فعلی، انتخابات به زیانش خواهد بود اما در اواخر بهار با تکمیل نسبی واکسیناسیون‌ها و به جریان افتادن کسب و کارها، می‌تواند شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد. طمع «نتانیاهو» برای ماندن در قدرت در طول ماه‌های گذشته نیز بارها ثابت شده است. موضوعی که ناظران کارشکنی‌های او در تأیید بودجه را نیز به‌دلیل عدم رضایتش برای تحقق شروط دولت ائتلافی و پذیرش نخست‌وزیری گانتس در 18 ماه دوم دانسته‌اند.
تدارک یک توطئه
هفته بیست‌ونهم تظاهرات‌ ضد نخست‌وزیر با درگیری شماری از هواداران و مخالفان نتانیاهو و مداخله پلیس کمی به خشونت کشیده شد اما تلفاتی نداشت؛ آنچه وقایع این هفته را آن هم همزمان با شورش کاخ کنگره نگران کننده کرده است، اقدام حامیان «نتانیاهو» در انتشار تصاویر قدیمی اعتراضات مخالفان در اطراف دفتر نخست‌وزیری و صحنه فرار او و همسرش از ترس معترضان آن هم همزمان با شورش کاخ کنگره امریکا بود.
در این تصاویر رسانه‌های عبری که مربوط به 4 روز پیش از حوادث ساختمان کنگره امریکا بود و صحت آن از سوی بسیاری از گروه‌های مخالف «نتانیاهو» رد شده است، در حالی که شماری از معترضان در بیرون ساختمان دفتر نخست‌وزیری شعار می‌دادند و چند نفری با پلیس درگیر شده بودند، نتانیاهو و همسرش و چندین عضو کابینه‌اش به اتاق امن انتقال یافتند و پس از 40 دقیقه با اعلام وضعیت سفید به کار بازگشتند. در پی این اتفاق، بسیاری از تحلیلگران، سناریوسازی مشابه هواداران نخست‌وزیر اسرائیل در روز آشوب کنگره را زنگ خطر و آغاز برنامه‌های خطرناک نتانیاهو برای حفظ قدرت در صورت ناکامی در پروسه تعویق انتخابات یا شکست عنوان کردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/4/566058/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها