وزیر بهداشت:

واکسن کرونای کوبا پروژه مشترک با ایران است


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که واکسن کرونای کوبا پروژه مشترک با انستیتو پاستور ایران است که مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و احتمالاً بهار سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، دکتر سعید نمکی در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران در ساری افزود که واکسن مشترک ایران و کوبا سومین واکسنی است که جمهوری اسلامی کار ساختش را به صورت جدی دنبال می‌کند.
پیش از این بعضی رسانه‌ها مدعی شده بودند که کوبا سومین مرحله از کارآزمایی واکسن ساخت مؤسسه واکسن فینلِی (آ اف‌وی) را در ایران انجام می‌دهد. وزیر بهداشت گفت که ایران پیش از این هم به صورت مشترک با کوبا در زمینه ساخت واکسن هپاتیت همکاری داشت و برای واکسن کرونا هم این همکاری از طریق انستیتو پاستور ایران جریان دارد. وی توضیح داد: در ساخت واکسن کرونا یکی از دانشمندان بنام کوبا که شیوه مؤثرتری را در تولید مد نظر قرار داده با ما همکاری دارد. دکتر نمکی گفت که تاکنون ۲ مرحله از کارآزمایی بالینی یا کلینیکال ترایال این واکسن در داخل کوبا بدون هیچ عارضه‌ای با موفقیت انجام شد و مرحله سوم را در ایران شروع خواهیم کرد تا ان‌شاءالله در بهار سال آینده این واکسن نیز در دیگر واکسن‌های ایرانی از سوی انستیتو پاستور به مرحله تولید انبوه برسد. پیش از این بعضی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که مؤسسه واکسن‌سازی فینلی کوبا مشغول ساخت یک نوع واکسن کووید۱۹ است که آن را در ایران آزمایش خواهد کرد. این رسانه‌ها از قول مسئولان مؤسسه «آ اف وی» که دولتی است، نوشته بودند که با مؤسسه پاستور ایران توافقی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن فاز سوم کارآزمایی کلینیکی این واکسن در ایران انجام خواهد شد.
تأیید چهار مورد ابتلا به کرونای انگلیسی
وزیر بهداشت با اشاره به فرآیند تولید و تهیه واکسن کرونا گفت: روزهای اول می‌دانستیم در واکسن ممکن است دچار بی‌مهری و کم‌توجهی شویم لذا سعی کردیم با تکیه بر دانش داخلی ساخت واکسن را دنبال کنیم و در این راستا جلسات و کمیته‌هایی تشکیل شده و در آینده نزدیک یکی از سازندگان اصلی واکسن در منطقه هستیم و تا پایان بهار واکسن ایرانی به صورت انبوه تولید می‌شود. سعید نمکی گفت: مدیریت بیماری کرونا در استان مازندران با سایر استان‌ها کاملاً متفاوت بوده و مهار ویروس بشدت دشوارتر از آتش‌سوزی جنگل‌هاست، اگر خیز بیماری در دوره‌های قبلی در استان کنترل شده ناشی از تلاش مضاعف بوده است. وزیر بهداشت با بیان اینکه با همدلی، وفاق و درایت رهبر فرزانه انقلاب توانستیم دستاورد ملی را کسب کنیم، گفت: هیچ بیماری در هیچ جای کشور در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نبوده است. نمکی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد مرگ و میرها در کشور مربوط به افراد بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای است، اظهار کرد: امروز مرگ زیر ۱۰۰ نفر را تجربه می‌کنیم و این در حالی است که روزانه بیش از ۳۰۰۰ مرگ در امریکا ثبت می‌شود. وزیر بهداشت از شناسایی چهار بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی خبر داد و گفت: ویروس جدید انگلیسی و اروپایی ردیابی شده و تاکنون چهار مورد جدید از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور تأیید شده است. وزیر بهداشت با اشاره به تفاوت ویروس انگلیسی گفت: ویروس جدید ۱۰ برابر بیشتر از ویروس اولیه خطرناک‌تر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/11/566088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها