بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

سد دوستى گشایش یافت

بهره‌بردارى رسمى از سد دوستى واقع در مرز مشترک ایران و ترکمنستان روز سه‌شنبه [۲3 فروردین ۱۳۸۴] با حضور سید محمد خاتمى رئیس جمهورى اسلامى ایران و صفر مراد نیازاف رئیس جمهورى ترکمنستان آغاز شد. در آیین گشایش این سد همچنین سفراى کشورهاى همسایه ایران و ترکمنستان نیز حضور داشتند.سد دوستى با هزینه مشترک دو کشور (معادل 168 میلیون دلار) احداث شده است و آب آن به طور مساوى بین طرفین تقسیم خواهد شد. 150 میلیون مترمکعب از آب سد دوستى براى مصارف شرب شهر مشهد به این شهر منتقل و 250 میلیون مترمکعب دیگر نیز براى آبیارى اراضى دشت سرخس مصرف خواهد شد.
مطالعات احداث سد در سال 1354 توسط مؤسسه «سرخوزپرم اکسپورت» شوروى سابق شروع و نتایج آن درسال 1358 به دولت هاى دو کشور تسلیم شد و در سال 1362 بار دیگر در مورد مطالعات تکمیلى به منظور انتخاب بهینه محل سد، توافقى بین نمایندگان دو کشور صورت گرفت.به دنبال فروپاشى شوروى سابق و استقلال ترکمنستان، مطالعات تکمیلى مرحله اول توسط «انستیتو ترکمن گیپرو تخوز» ترکمنستان و با همکارى شرکت مهندسى مشاور «طوس آب» از ایران شروع شد و در سال 1378 به تأیید وزارت آب ترکمنستان و وزارت نیروى ایران رسید. براساس این مطالعات احداث سدى خاکى با هسته رسى مورد تأیید قرار گرفت.اهداف عمده سد دوستى، شامل تنظیم و مهار و بهره بردارى از 820 میلیون مترمکعب آب براى ایران و ترکمنستان، تأمین آب اراضى دشت سرخس به میزان 25 هزار هکتار توسعه و بهبود در ایران و 26 هزار هکتار توسعه و بهبود در ترکمنستان، تأمین آب شرب و صنعت ایران و ترکمنستان، جلوگیرى از فرسایش سواحل رودخانه هریرود و جابه جایى خط مرزى، مهار سیلاب و جلوگیرى از خسارات سیل مى باشد. عملیات اجرایى سد دوستى در سال 1375 در 75 کیلومترى جنوب سرخس همزمان با افتتاح راه‌آهن مشهد- سرخس- تجن آغاز شد.
روزنامه ایران- چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۴

رحیم مؤذن‌زاده اردبیلى درگذشت

رحیم مؤذن‌زاده اردبیلى اذان گوى سرشناس ایرانى در سن هشتاد سالگى به‌دلیل ابتلا به بیمارى سرطان در تهران درگذشت.
مؤذن‌زاده در سال 1304 در اردبیل به دنیا آمد. خانواده او به طور موروثى اذان مى گفتند و پدرش شیخ عبدالکریم اردبیلى اولین کسى بود که در رادیو به سال 1332 اذان گفت. پس از سکته کردن پدر، رحیم راه او را پى گرفت و متصل در رادیو اذان مى گفت تا اینکه آنچنان که خودش در گفت‌و‌گوها گفته است؛ تصمیم مى گیرد با اذان کارى یادگارى از خود بر جاى بگذارد. او یک روز در استودیوى 6 رادیو اذان را در دستگاه روح الارواح آواز بیات ترک گفت و بیش از 50 سال است که این اذان همچنان پخش مى شود. مؤذن‌زاده به‌دلیل سرطان مثانه مدت‌ها در بیمارستان بسترى بود تا اینکه صبح روز پنجشنبه ساعت 11 صبح در حالى که ممنوع الملاقات بود درگذشت.
روزنامه ایران- شنبه 7 خرداد 1384

پرده بردارى از نخستین ماهواره ساخت ایران

اولین ماهواره ایرانى با نام «مصباح» روز پنجشنبه [13 مرداد1384] با حضور سید احمد معتمدى وزیر ارتباطات و فناورى اطلاعات، جعفر توفیقى وزیر علوم، تحقیقات و فناورى و ده‌ها نفر از مقامات علمى و فنى کشور رسماً پرده بردارى شد.
در ابتداى این مراسم، احمد معتمدى وزیر ارتباطات و فناورى اطلاعات گفت: «ماهواره مصباح از نظر اندازه در سایز ماهواره کوچک طبقه بندى مى شود، اما براى اجراى همین پروژه، صدها تکنولوژى «هاى تک» به‌کار گرفته شده است. تولید این ماهواره ما را در سطح کشورهاى سازنده ماهواره که تنها 12 کشور هستند، قرار مى دهد.»محمدحسن انتظارى به‌عنوان مجرى پروژه ماهواره مصباح نیز در این مراسم گفت: «پروژه تولید مصباح ازسال 1375 کلید خورد. مأموریت این ماهواره ذخیره و ارسال داده هاى مخابراتى است. این ماهواره 75 کیلوگرمى که در ارتفاع 1000 کیلومترى رها مى شود، 3 سال عمر خواهد کرد.این ماهواره در شهریور یا اوایل مهر توسط موشک روسى کاسموس از شمال مسکو پرتاب مى شود. ساخت این ماهواره در کنار 2 یا 3 ماهواره دیگر تکنولوژى ساخت ماهواره را به ایران انتقال خواهد داد و قادر خواهیم شد ماهواره هاى بعدى را با هزینه کمتر و درصد ساخت بیشتر به جلو ببریم.»ماهواره مصباح به‌صورت مشترک با همکارى وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات و وزارت علوم، تحقیقات و فناورى و بر اساس همکارى مشترک مرکز تحقیقات مخابرات ایران و سازمان پژوهش‌هاى علمى صنعتى ایران ساخته شده و ساخت نمونه آزمایشگاهى آن خرداد 1380 به پایان رسید. این ماهواره که داراى کاربرد مخابراتى است، در درجه اول به ایران سرویس مى دهد، ولى قابلیت سرویس دهى به اروپا و امریکا را نیز دارد.
روزنامه ایران- شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۴

گزارش شیوع وکنترل بیماری وبا از سال 1377تا 1384 در ایران
وبا از نفس افتاد

دکتر محمود سروش رئیس اداره بیمارى هاى منتقله از آب و غذاى وزارت بهداشت، اعلام کرد دیروز [7 شهریور] تعداد مبتلایان به وبا 11 مورد افزایش یافته است. آخرین اطلاعات نشان مى دهد که مبتلایان به وبا در تهران با یک مورد افزایش به 90 مورد، کردستان با دو مورد افزایش به 24مورد، کرمانشاه هم از 31 به 33 مورد، همدان با یک مورد افزایش به 132 مورد و استان گیلان از 46مورد به 51 مورد رسیده است.از سوى دیگر، دکتر معصومى کارشناس مسئول مرکز مدیریت بیماری هاى وزارت بهداشت گفت: کنترل وبا یعنى جلوى پیشرفت آن گرفته شده و در چند روز آینده به صفر خواهد رسید. در عین حال رئیس مرکز مدیریت بیماری هاى وزارت بهداشت، در گزارشى به سازمان بازرسى از روند کاهش بروز بیمارى وبا در هموطنان خبر داده است.
وبا از کجا آمد؟
بیمارى وبا در دهه هاى اخیر از سال 1377 با استفاده از آب آلوده در یکى از استان هاى جنوبى کشور تعدادى از هموطنانمان را مبتلا کرد و سپس بسرعت افزایش یافت. به طورى که ظرف چند هفته بیش از 9 هزار و 800 نفر به این بیمارى مبتلا شدند. در سال 1378 تعداد بیماران مبتلا به وبا به 1245 نفر رسید و در سال1383 تعداد 94 نفر در کل کشور را مبتلا کرد. وبا در سال 1377 تعداد 109 نفر را کشت و در سال‌هاى بعد آمار کشتهَ شدگان وبا مجموعاً به 23 نفر تا سال1383 رسید. در سال 1384 از ابتداى فروردین تا ششم شهریور 948 نفر به این بیمارى مبتلا شده‌اند که تاکنون تعداد 11 نفر بر اثر ابتلا به آن فوت شده‌اند.در میان مبتلایان به وبا در سال1384 سهم شهروندان ایرانى 925 نفر و اتباع خارجى 23 نفر اعلام شده است. بیشترین تعداد مبتلایان به این بیمارى در شهر تهران با آمار 199 نفر و کمترین در شهر یزد (یک نفر) اعلام شده است. براساس آمارهاى موجود، تعداد مبتلایان به وبا در سال 1384 نسبت به سال 1383 به بیش از 10 برابر رسیده است و اگرچه تعداد مبتلایان درهیچ یک از سال‌هاى 1377 تا 1384 در حدى نیست که بتوان آن را از نظر علمى اپیدمى نامید، اما سرعت انتشار و حجم رشد تعداد مبتلایان به این بیمارى در سال 1384 نسبت به سال 1383 حکایت از شرایط اضطرارى شبیه اپیدمى دارد.
روزنامه ایران- سه‌شنبه 8 شهریور 1384




 
 




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/16/566110/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها