دربی 94 ؛ امید به زندگی با قرمز و آبی در شهر زرد


حامد جیرودی / دربی این بار هم بدون تماشاگر برگزار می‌شود. ساعت 16:35 در ورزشگاه آزادی تهران. بدون حضور هواداران که همانا روح فوتبال هستند و مسابقات با حضور آنها هیجان پیدا می‌کند. بنابراین ستاره‌های استقلال و پرسپولیس در دربی 94 هم باید مانند دربی قبل برابر سکوهای خالی ورزشگاه آزادی پا به میدان بگذارند. این درست است که هوای تهران این روزها آلوده است ولی از لحاظ شیوع کرونا، تهران در شرایط شهرهای زرد قرار گرفته که احتمال بیماری در آن کمتر است. سرخابی‌ها بخشی از ویژگی انکار‌ناپذیر پایتخت هستند که امید و هیجان را به خانه‌های مردم می‌آورد و هواداران با اشتیاق می توانند در انتظار برد تیم مورد علاقه خود باشند.

محمد رشید مظاهری
سن: 31 سال
قد: 193 سانتیمتر
تعداد بازی ملی: 3
تعداد بازی برای استقلال در لیگ برتر: 7 از 9 بازی
دقیقه بازی: 630
گل خورده: 2
کلین شیت: 5

آبی‌ها در فکر تثبیت صدرنشینی
استقلال برخلاف پرسپولیس روزهای آرامی را پیش از دربی سپری کرده. شاگردان محمود فکری پس از برد 2-0 مقابل آلومینیوم، توانستند جایگاه خود را در صدر تثبیت کنند. آبی‌پوشان 18 امتیازی که 2 بازی بیشتر از پرسپولیس 11 امتیازی دارند، در گلزنی هم موفق‌تر از این تیم بوده‌اند و 11 گل در برابر پرسپولیس با 6 گل به ثمر رسانده‌اند. نکته‌ای که در این میان استقلالی‌ها را به موفقیت امیدوارتر کرده است، روشن شدن موتور گلزنی مهاجمان این تیم است. در بازی برابر آلومینیوم، امیر ارسلان مطهری و مهدی قایدی گلزنی کردند و شیخ دیاباته هم پس از 5 بازی غیبت به خاطر مصدومیت، به میدان آمد و پاس گل دوم تیمش را داد تا آبی‌ها در انتظار گلزنی‌های بیشتر خط حمله‌شان با اضافه شدن آقای گل فصل گذشته لیگ برتر باشند. در این شرایط، باید دید سرمربی استقلال از 3 مهاجم خود به‌صورت همزمان استفاده می‌کند یا یکی از آنها را روی نیمکت می‌نشاند. خط دفاع استقلال هم با حضور محمد رشید مظاهری و سیوهای او، با 4 گل خورده دومین خط دفاع برتر لیگ پس از پرسپولیس است ولی نمی‌توان به‌صورت قطعی پیش‌بینی کرد که چه بازیکنانی در دفاع این تیم بازی می‌کنند. آیا هرویه میلیچ یا محمد نادری در دفاع چپ بازی می‌کنند یا باز هم محمد دانشگر در این پست بازی می‌کند و بازی کردن عارف غلامی هم قطعی نیست ولی به نظر می‌رسد محمد حسین مرادمند و سید احمد موسوی در کنار وریا غفوری انتخاب‌های اصلی فکری باشند. در خط هافبک هم احتمال بازی کردن مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند زیاد است. با این حال، سرمربی آبی‌ها بخوبی می‌داند که برد در اولین دربی‌ای که هدایت استقلال را در آن بر عهده دارد، می‌تواند جای پایش را سفت کند و گام محکمی برای قهرمانی بردارد.

حامد لک
سن: 30 سال
قد: 194 سانتیمتر
تعداد بازی ملی: 3
تعداد بازی برای پرسپولیس در لیگ برتر: 7 از 7 بازی
دقیقه بازی: 630
گل خورده: 2
کلین شیت: 5

سرخ‌ها در پی آرامش
پرسپولیس در شرایط خاصی وارد دربی 94 می‌شود. قهرمان 4 دوره لیگ برتر این روزها به تیمی تبدیل شده که در آرزوی برد به سر می‌برد. شاگردان یحیی گل محمدی پس از بردی که در هفته چهارم مقابل شهرخودرو به‌دست آوردند، دیگر رنگ برد را ندیده‌اند. شاگردان یحیی گل محمدی پس از باخت برابر اولسان هیوندای کره جنوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا، 3 تساوی پی در پی کسب کرده‌اند که آخرین آن تساوی بدون گل با سپاهان بود. این شرایط سبب شده تا قرمزها با وجود اینکه در لیگ بیستم بدون باخت بوده‌اند، به خاطر 5 تساوی و تنها 2 برد از 7 بازی مورد انتقاد قرار بگیرند و عملکرد کادر فنی این تیم زیر سؤال برود. اما یکی از علت‌هایی که باعث رخ دادن این نتایج شده، عملکرد ضعیف مهاجمان این تیم بوده که در گلزنی ناکام بوده‌اند. مهدی عبدی، آرمان رمضانی و محمد مهدی مهدی‌پور نتوانسته‌اند جای خالی عیسی آل کثیر را پر کنند. این شرایط سبب شد تا سرمربی سرخپوشان در بازی با سپاهان تغییر روش بدهد و با نیمکت‌نشینی عبدی، از وحید امیری به‌ عنوان مهاجم نوک و احمد نوراللهی به‌ عنوان مهاجم سایه بهره ببرد که جواب نداد و حالا باید دید یحیی مقابل استقلال تغییر روش می‌دهد یا باز هم هافبک‌ها در این تیم نقش محوری را بازی می‌کنند. البته پرسپولیس با حضور حامد لک درون دروازه و در خط دفاع با سیدجلال حسینی و محمد حسین کنعانی‌زادگان موفق بوده اما باید دید برای این بازی باز هم سیامک نعمتی در دفاع راست بازی می‌کند یا او یک خط جلو می‌رود تا مهدی شیری در ترکیب قرار بگیرد. در هر صورت برد در این بازی می‌تواند آرامش را به اردوی سرخ‌ها برگرداند ولی باخت می‌تواند سرآغاز حاشیه‌های جدیدی در این تیم باشد.

گلرهایی با دست‌های نجات بخش

دوئل دروازه‌بان‌ها یکی از نکات ویژه دربی امروز است. حامد لک و محمد رشید مظاهری از زمان پیوستن به پرسپولیس و استقلال خود را به‌عنوان گلرهایی با دست‌های نجات بخش ثابت کرده‌اند. هر دو با سیوها و کلین شیت‌های‌شان نقش مهمی در نتیجه‌گیری سرخابی‌ها در بازی‌های اخیر داشته‌اند. دروازه‌بان‌هایی که هر دو از تبریز کوچ کردند و راهی تهران شدند؛ لک از ماشین‌سازی و مظاهری از تراکتور. حالا لک و مظاهری می‌خواهند رؤیای جدیدی برای خود و تیم‌های‌شان بسازند. نکته جالب اینکه هر دو با عملکرد خوب‌شان دروازه‌بان‌های اصلی پرسپولیس و استقلال را تا پیش از حضور خود نیمکت‌نشین کرده‌اند. لک جای بوژیدار رادوشویچ را گرفته و مظاهری هم به جای سیدحسین حسینی بازی می‌کند. مورد قابل اشاره اینکه هیچ‌کدام صاحب پیراهن شماره یک نیستند اما گلر اصلی تیم‌شان محسوب می‌شوند؛ لک شماره 81 می‌پوشد و مظاهری شماره 12.










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/18/566116/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها