هم گل زده‌اند، هم طعم برد و باخت را چشیده‌اند

گل‌محمدی – فکری؛ مربیان دربی‌باز


آدرینا ورشینگر
خبرنگار
 دربی شماره 94؛ محل دومین تقابل یحیی گل‌محمدی و محمود فکری دو بازیکن و کاپیتان سال‌های گذشته پرسپولیس و استقلال که سال‌های زیادی در دربی حضور داشته‌اند ولی این بازی اولین رویارویی آنها به‌عنوان سرمربیان این دو تیم سرخابی است. گل‌محمدی در هفته بیست‌و‌هفتم فصل گذشته و زمانی که فکری هدایت نساجی را برعهده داشت، در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر مقابل تیم او قرار گرفت که آن مسابقه با تساوی 1-1 به پایان رسید ولی حالا نگاه بسیاری از علاقه مندان به فوتبال ایران متوجه دربی است و آنها می‌خواهند بدانند که آیا شاگردان گل‌محمدی می‌توانند در این مسابقه به پیروزی برسند یا اینکه شاگردان فکری به‌عنوان تیم برنده زمین را ترک می‌کنند.
یحیی گل‌محمدی که متولد ۲۸ اسفند ۱۳۴۹ در میناباد استان اردبیل است، در زمان بازیگری در پست مدافع به میدان می‌رفت. یحیی نخستین بار، هشتم دی ماه سال 1374 در دربی 42 که بازی برگشت لیگ پنجم آزادگان بود، حضور در دربی را تجربه کرد که آن دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. او در ۱۵ دربی برای پرسپولیس به میدان رفت که حاصل آن، 4 پیروزی، 8 تساوی و 3 شکست بود. سرمربی فعلی پرسپولیس سابقه گلزنی در دربی را هم دارد. او در دربی 55 که بازی برگشت لیگ برتر دوم بود و با پیروزی 2-1 پرسپولیس به پایان رسید، زننده گل‌ اول تیمش بود. گل‌محمدی در قامت سرمربی اولین بار در ششم بهمن ماه سال 1391 و در بازی برگشت لیگ برتر دوازدهم، در حالی که جایگزین مانوئل ژوزه پرتغالی شده بود، در دربی 77 مقابل استقلال تحت هدایت امیر قلعه‌نویی قرار گرفت که آن دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. گل‌محمدی که از نیم فصل دوم لیگ نوزدهم برای دومین بار هدایت سرخپوشان پایتخت را بر عهده دارد، در بازی برگشت فصل گذشته و در دیداری که 17 بهمن 98 و در چارچوب هفته نوزدهم لیگ برتر برگزار شد، برابر استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی قرار گرفت که آن مسابقه با تساوی 2-2 به پایان رسید. شاگردان گل محمدی و مجیدی در بازی مرحله نیمه نهایی جام حذفی فصل گذشته که پنجم شهریور سال‌جاری برگزار شد، مقابل هم به میدان رفتند که آن مسابقه در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی 2-2 خاتمه یافت ولی استقلال در ضربات پنالتی 4-1 برنده شد تا در مجموع با برتری 6-3 راهی فینال شود. البته چون تیم پیروز این بازی در ضربات پنالتی مشخص شده، نتیجه آن در آمارهای دربی مانند همه نتایج دیگر که با ضربات پنالتی به‌دست می‌آید، مساوی ثبت شده است ولی در حالت عرفی آبی‌ها برنده آن بازی شده‌اند و یک باخت در کارنامه گل‌محمدی به ثبت رسیده است.
محمود فکری جویباری متولد چهارم مرداد ۱۳۴۸ در جویبار استان مازندران است که نشان می‌دهد حدود یک سال و نیم از گل‌محمدی بزرگ‌تر است. او در زمان بازیگری در پست هافبک دفاعی به میدان می‌رفت ولی در سال‌های آخر فوتبال خود مدافع آخر شد تا به نوعی هم پستی گل‌محمدی هم شود. اولین دربی که فکری در آن به میدان رفت، دربی شماره 39 در 30 دی 73 بود که به‌علت درگیری بازیکنان دو تیم و در حالی که نتیجه 2-2  بود، نیمه تمام به پایان رسید و فکری هم به خاطر حوادث آن مسابقه با محرومیت 6 ماه از حضور در میادین روبه رو شد. او در 18 بازی شهرآورد تهران به‌عنوان بازیکن به میدان رفت تا از این لحاظ در رده سوم بیشترین تعداد بازی قرار داشته باشد. فکری در 10 دربی هم کاپیتان استقلال بوده‌ که از این لحاظ نیز بعد از علی جباری در رده دوم قرار دارد. حاصل این دربی‌ها برای او به‌عنوان بازیکن 5 برد، 10 تساوی و 3 باخت بوده است. مرد شماره 6 سابق استقلال با گلزنی در دو دربی از گلزنان این مسابقه سنتی نیز به حساب می‌آید. فکری در دربی 56 که بازی رفت لیگ سوم بود و با نتیجه 2-1 به سود شاگردان امیر قلعه نویی به پایان رسید، گل دوم آبی پوشان پایتخت را به ثمر رساند. او همچنین در دربی 59 که بازی برگشت لیگ چهارم بود و با حساب 3-2 به سود استقلال خاتمه یافت، گل دوم آبی‌ها را وارد دروازه پرسپولیس کرد. فکری که 3 دوره هم در استقلال دستیار مربیان بوده است، در لیگ هشتم کنار قلعه نویی نشست که حاصل آن دو دربی با تساوی 1-1 بود. فکری در لیگ دهم دستیار پرویز مظلومی در استقلال شد و به همراه سرپرست فعلی آبی پوشان دو پیروزی 1-0 را به دست آورد. او در لیگ‌های بعد دوباره دستیار امیر در استقلال شد و دو تساوی بدون گل در لیگ سیزدهم و دو باخت 1-0 و 2-1 در لیگ چهاردهم را تجربه کرد.

گل محمدی: فرصت خوبی است بزرگی پرسپولیس را نشان دهیم

سرمربی پرسپولیس در نشست خبری قبل از دربی 94 گفت: «این مسابقه حساسیت‌های خاصی دارد و برای هر دو تیم سخت است؛ در دربی حفظ تمرکز و استفاده خوب از موقعیت‌ها مهم است. آنالیز خوبی روی حریف داشته‌ایم و روی نقاط ضعف و قوت حریف کار کرده‌ایم. این برد از لحاظ جدولی برای ما خیلی مهم است و هدف اصلی پرسپولیس است و فرصت بزرگی است که پرسپولیس نشان دهد چه تیم بزرگی است، البته دربی بدون تماشاگر لطف خود را از دست می‌دهد. 40 روز است نبردیم اما بازی‌هایی که انجام دادیم برای بردن کافی است.» یحیی گل محمدی درباره انتقادات از مهدی عبدی و آرمان رمضانی، مهاجمان تیمش و کری خوانی روزهای اخیر تعدادی از مدیران 2 باشگاه هم صحبت کرد: «ما یک تیم هستیم و تمام بازیکنان‌مان در یک سطح هستند، فقط از آنها می‌خواهم از فرصت‌هایی که به آنها می‌دهیم خوب و در جهت کمک به تیم استفاده کنند. ما با بازیکنان جوان به فینال آسیا رسیدیم و هدف ما بردن دربی 94 است. دوست دارم هواداران و مدیران دو باشگاه به هم احترام بگذارند؛ نباید با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای تمرکز بازیکنان به هم بخورد. اکنون فرصتی برای فکر کردن به مشکلات نداریم.»

فکری: به بازیکنانم گفتم نگران نتیجه نباشند

سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از دربی94 با اشاره به اینکه بازیکنان ما از وضعیت جسمی و روحی خوبی برخوردار هستند، گفت:‌ «بازی‌های زیادی را به‌عنوان بازیکن گذراندم و همیشه عاشق دربی بودم و خیلی این مسابقه را دوست داشتم؛ به بازیکنانم تأکید کردم آرامش داشته باشند و نگران نتیجه بازی نباشند؛ برای من خیلی مهم است که بچه‌ها با تمام توانشان بازی کنند. مطمئنم امروز 11 بازیکن بهتر از فکری دوران بازی کردنش در استقلال، بازی می‌کنند. امیدوارم موفقیت در دوران بازی کردنم را در دوران مربیگری تکرار کنم.» محمود فکری درخصوص سؤال‌هایی مبنی بر اینکه 5 مربی در استقلال موفق شده‌اند در اولین دربی‌های خود پیروز شوند و آیا او هم می‌تواند این کار را تکرار کند و آیا به خلق یک نماد خاص برای طرفداران فکر می‌کند؟ چنین پاسخ داد: «به فکر خلق نماد خاصی نیستم ولی به فکر این هستم طرفداران استقلال را خوشحال کنم. دوست دارم آنها را شاد ببینم. نباختن خوب است ولی ما تیمی نیستیم که برای نباختن وارد زمین شویم. دربی هیچ ربطی به جدول و شرایط تیم‌ها ندارد.بازیکنان ما باید مراقب باشند که این موضوع گول زننده نباشد و باعث غرور بیجای آنها نشود. تیم‌ها در این مسابقه دوست دارند اول بازنده نباشند و در درجه دوم برنده شوند. آرامشی که می‌خواستم در استقلال به وجود آمده است.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/18/566118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها