به نام تاریخ




22 دی
11 ژانویه سال 1927 آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معروف به اسکار تأسیس شد اما اولین مراسم اعطای جوایز آن 16 مه 1929 برگزار شد.
تولدها
علی رفیعی: کارگردان تئاتر و سینما سال 1317 در چنین روزی متولد شد. علی رفیعی دوره‌های بازیگری را در فرانسه گذراند و در تئاتر ملی این کشور مشغول به‌کار شد. پس‌از گرفتن دکترای مطالعات تئاتر به ایران بازگشت و نمایش‌های «آنتیگونه»، «شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر» و «جنایت و مکافات» را روی صحنه برد. پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی رفیعی با کارگردانی نمایش‌های «یادگار سال‌های شن»، «عروسی خون»، «رومئو و ژولیت»، «شازده احتجاب»، «کلفت‌ها»، «در مصر برف نمی‌بارد»، «شکار روباه»، «یرما»، «خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزا تقی خان فراهانی» و «خانه برنارد آلبا» و با ساخت فیلم‌های «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» و «آقا یوسف» کارش را ادامه داد.
ترانه علیدوستی: بازیگر سینمای ایران سال 1362 در چنین روزی به‌دنیا آمد. ترانه علیدوستی از دوران تحصیل در دبیرستان در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت کرد و سال 1379 از طریق همین کلاس‌ها برای بازی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» انتخاب شد. «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «کنعان»، «شیرین»، «تردید»، «درباره الی»، «زندگی با چشمان بسته»، «پذیرایی ساده»، «آسمان زرد کم عمق»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مادر قلب اتمی»، «استراحت مطلق» و «فروشنده» دیگر فیلم‌هایی هستند که علیدوستی در آنها بازی کرد که برای «من ترانه 15 سال دارم» و «چهارشنبه سوری» برنده سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد. او در این سال‌ها با بازی در سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی بیشتر هم مطرح شد.
نگار جواهریان: یکی دیگر از بازیگران زن سینمای ایران هم سال 1361 در چنین روزی به دنیا آمد. نگار جواهریان بازیگری را از سال 1380 و با فیلم «من ترانه 15 سال دارم» آغاز کرد. پس‌از آن در فیلم‌های «قدمگاه»، «چند تار مو»، «خوابگاه دختران»، «پابرهنه در بهشت»، «نسل جادویی»، «جعبه موسیقی»، «صد سال به این سال‌ها»، «تنها دو بار زندگی می‌کنیم»، «شیرین»، «کتاب قانون»، «شبانه روز»، «طلا و مس»، «هیچ»، «یه حبه قند»، «اینجا بدون من»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «قصه‌ها»، «آشغال‌های دوست داشتنی»، «حوض نقاشی»، «ملبورن»، «پریدن از ارتفاع کم»، «قندون جهیزیه»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «دوئت»، «نگار»، «گرگ بازی»، «طلا» و «مجبوریم» بازی کرد. او برای «طلا و مس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
واهه آرمن: شاعر ارمنی- ایرانی سال 1339 در چنین روزی به دنیا آمد. دو مجموعه شعر اول واهه آرمن با نام‌های «به سوی آغاز» و «جیغ» به زبان ارمنی نوشته شده بودند اما پس از آن با ترجمه اشعارش به فارسی توسط خودش و مترجمان دیگر بیشتر مطرح شد. اشعار فارسی آرمن در مجموعه‌های «بال‌هایش را کنار شعرم جا گذاشت و رفت»، «پس از عبور درناها»، «باران بگیرد، می‌رویم» و «به رنگ دانوب» منتشر شده است. ضمن اینکه او اشعار پونه ندایی و رسول یونان را به ارمنی ترجمه کرده و اشعار شاعران ارمنی مانند ادوارد هاخوردیان و هوانس گریگوریان را به فارسی ترجمه کرده است.
فریده فرجام: نویسنده و اولین نمایشنامه نویس زن ایرانی سال 1313 در چنین روزی به دنیا آمد. داستان‌های فریده فرجام از سال 1330 تا 1335 در مجله‌های فردوسی، خوشه و بامشاد منتشر شدند. او هنگام تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه در کلاس‌های تئاتر هم شرکت کرد و همان زمان نمایشنامه‌نویسی را هم آغاز کرد و نمایشنامه‌های «عروس»، «هوای مقوایی»، «خانه بی‌بزرگتر»، «سیندخت» و «تاجماه» از نمایشنامه‌های او هستند. فرجام به‌عنوان نویسنده کودکان هم شهرت دارد و «مهمان‌های ناخوانده» و «حسنی» مشهورترین اثر او در ادبیات کودک و نوجوان است.
   سالروز تولد جعفر والی کارگردان و بازیگر، زهرا اسماعیلی بازیگر، احمد شهدادی نمایشنامه نویس و کارگردان، مسعود شعاری مدرس و نوازنده سه تار و مهناز آذرنیا شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
احمد عاشورپور: پدر موسیقی محلی گیلان سال 1386 درگذشت. احمد عاشورپور متولد 1296 بود و در دوران جوانی به‌دلیل استعدادی که داشت به ابوالحسن صبا معرفی شد و خوانندگی در رادیو تهران را آغاز کرد. عاشورپور در سال‌های فعالیتش با بازآفرینی خلاق و هنرمندانه موسیقی محلی گیلان به زنده ماندن این موسیقی کمک کرد و ترانه‌هایی مانند «آی لیلی»، «آهوو»، «گیلکه جان»، «گول بیاره»، «اوی لیلی»، «جانه کور»، «می دیل» و «جان مریم» تعدادی از آثار او هستند. عاشورپور ترانه هم می‌سرود که ترانه‌ها، خاطرات و نت آثار مشهور او در کتاب «آفتاب خیزان، دریا طوفان» منتشر شده است.
   ابوسعید ابوالخیر عارف و شاعر، فیروز بهجت محمدی بازیگر و آنیتا اکبرگ بازیگر سوئدی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7540/20/566136/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها