ترامپ در روزهای خروج از کاخ سفید هم دست از تحریم بر نمی‌دارد

قطار تحریم‌های ترامپ در ایستگاه آخر




گروه سیاسی/ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا همزمان با خانه تکانی در کاخ سفید و آماده شدن برای خروجش از قدرت، همچنان ایران را تحریم می‌کند،تحریم‌هایی که او در چهار سال مسئولیتش با هدف ترغیب تهران به عقب نشینی از مواضعش و انجام مذاکرات دوجانبه در پیش گرفت اما عملاً در محقق کردن هدفش ناکام ماند. این چنین بود که او با اطلاع از اینکه دولتمردان بعدی امریکا نگاه دیگری به روند تعامل با تهران دارند، در لحظات آخر هم دست از تحریم برنداشت و اسامی دیگری را به فهرست پرشمار تحریم‌های امریکایی افزود؛ در همین چارچوب بود که به گزارش ایرنا وزارت خزانه‌داری امریکا 16 دی ماه اسامی یک فرد و ۱۶ شرکت مستقر در کشورهای ایران، آلمان، انگلیس، چین را به فهرست اتباع و افراد خاص تحریم شده این وزارتخانه اضافه کرد. این فرمان اردیبهشت‌ماه سال گذشته توسط ترامپ برای اعمال تحریم‌ علیه بخش‌های آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران صادر شده بود. دولت امریکا همچنین یک هفته بعد در ۲۳ دی ماه پنج نفر را در ارتباط با ایران به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد عبارتند از: «محمد آباتای» شهروند مغربی، «احمد اسماعیل فؤاد رسول» شهروند عراقی، «العارف سلطان یوسف حسن» شهروند سعودی، «الشاخان فؤاد احمد نوری علی» شهروند عراقی، «شریف نیامت حما رحیم حما» شهروند عراقی.
یک روز بعد یعنی۲۴ دی‌ماه هم وزارت خزانه‌داری امریکا اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست اتباع و افراد خاص تحریم شده این وزارتخانه اضافه کرد. آستان قدس رضوی(ع) و مؤسسه دانش بنیان «برکت» از جمله نهادهایی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند. مؤسسه دانش‌ بنیان برکت تولید کننده اولین واکسن ایرانی کرونا است.«احمد مروی»، تولیت آستان قدس رضوی و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ۲ شخصی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند. نهادهایی که در فهرست تحریم امریکا قرار گرفته‌اند شامل شرکت تولید نیروی برق آبادان، آستان قدس رضوی(ع)، مؤسسه دانش‌بنیان برکت، شرکت کمباین‌سازی ایران، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، مؤسسه حسابرسی مفید راهبر، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، شرکت معادن قدس رضوی، شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی، سازمان اقتصادی رضوی، شرکت کاشی سنتی قدس رضوی، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی، شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی، شرکت شهاب‌خودرو و شرکت توسعه حفاری تدبیر هستند.
اما تحریم‌های ضد ایرانی باز هم ادامه داشت. وزیر خارجه امریکا شامگاه جمعه ۲۶ دی ماه اعلام کرد که واشنگتن سازمان صنایع دریایی، سازمان صنایع هوا و فضا و سازمان صنایع هوایی ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است. مایک پمپئو در بیانیه خود مدعی شد که اشاعه تسلیحات متعارف ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و بر اساس شواهد، ایران همچنان به حمایت نظامی و انتقال تسلیحات به سوریه، لبنان، عراق، یمن و دیگر مناطق ادامه می‌دهد. بر همین اساس وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که چند فرد و نهاد ایرانی به لیست تحریم‌های امریکا اضافه شده‌اند. افرادی که به لیست تحریم‌های امریکا افزوده شده‌اند عبارتند از: «حمید رضا عظیمیان» در ارتباط با ‌شرکت فولاد مبارکه ایران و «محمد رضا مدرس خیابانی» در ارتباط با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. شرکت‌های ایرانی هم که به لیست تحریم‌های امریکا افزوده شده‌اند شامل: شرکت ایران ترانسفو، شرکت توزیع ترانسفورمر زنجان، سازمان صنایع هوا فضای ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، صنایع هوایی ایران، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صنایع دریایی ایران، شرکت خطوط دریایی پیام سفیران دریا هستند.
وزیر خارجه امریکا در آخرین گام هم از توسعه گستره تحریم فلزات ایران خبر داد. او با اعلام اینکه برنامه‌های نظامی، موشکی و هسته‌ای ایران تهدیدی مستمر برای امنیت جهان به شمار می‌آید، اعلام کرد که با هدف مقابله با این تهدیدات، محدوده تحریم‌های مرتبط با فلزات ایران در وزارت خارجه را گسترش می‌دهد. به گفته پمپئو امریکا ۱۵ ماده بخصوص را  که در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی و موشک‌های بالستیک ایران استفاده می‌شود  شناسایی کرده است. کسانی که دانسته اقدام به انتقال این مواد به ایران می‌کنند تحت تحریم قرار می‌گیرند.
به نظر می‌رسد سلسله تحریم‌هایی که دولت ترامپ در آخرین روزهای حیاتش علیه ایران اعمال می‌کند، با هدف پیچیده کردن رویکردی است که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری جدید امریکا برای بازگشت به برجام و در پیش گرفتن راه تعامل با تهران وعده داده است.

واعظی: تحریم‌های امریکا کارکردی ندارند

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «تحریم‌های اخیر امریکا اگرچه کارکردی جز نمایش ندارد، اما نشانه دیگری برای اثبات شرارت دولت جنایتکار ترامپ است.دولت ورشکسته‌ای که در آخرین روزهای استقرار هم نمی‌تواند ضدیت با ایرانیان را کنار بگذارد. حیرت‌انگیز اینکه به رغم این همه دشمنی وقیحانه مدعی‌اند کنار ملت ایران ایستاده‌اند!»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7544/3/566557/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها