ورود غیرقانونی به آب‌های ایران

دستگیری ملوانان انگلیسی


در میانه روزهایی که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌های خود هولوکاست را رد می‌کرد و دیپلماسی با کشورهای اروپایی به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود، روز سوم فروردین سال 1386، پانزده تفنگدار و ملوان انگلیسی که غیر قانونی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند، توسط مرزبانان نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند.
نیروی دریایی انگلیس بعد از این دستگیری مطرح کرد خدمه ناوچه اچ‌‌ام ‌اس کورنوال در حالی که در جست‌و‌جوی یک کشتی تجاری عراقی بودند از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس دستگیر شدند و آنها در داخل آب‌های کشور عراق به‌دنبال این کشتی می‌گشتند در شرایطی که نیروی دریایی سپاه اعلام کرد سربازان انگلیسی پنج مایل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران داشته‌اند.
دستگیری ملوانان انگلیسی بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح جهان داشت و وزارت امور خارجه، با احضار «گیت اسمیت»، کاردار انگلیس در تهران در غیاب سفیر آن کشور نسبت به تجاوز نظامیان نیروی دریایی انگلیس به آب‌های سرزمینی ایران در «اروندرود» اعتراض کرد.
علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: «انگلیسی‌ها به بهانه بازرسی از کشتی‌های مختلفی که به سمت عراق می‌روند تلا‌ش می‌کنند عملاً تجاوز به حاکمیت دیگر کشورها را عرف کنند؛ اما باید بدانند که هزینه این کار ساده نیست و جمهوری اسلا‌می ایران در عین رعایت قوانین بین‌الملل و مسئولیت پذیری، اجازه نخواهد داد کسی به حاکمیتش تجاوز کند. راه‌حل منطقی آن بود که انگلیسی‌ها براساس واقعیت‌های حقوقی و فنی موضوع را بررسی می‌کردند و می‌پذیرفتند که تخلف شده است.»
علیرضا افشار، معاونت وقت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح درباره آن روزها گفته است: «لحظه دستگیری نظامیان انگلیسی در محدوده اروند، فشارهای زیادی وارد می‌شد تا آنها را همانجا آزاد کنند. علاوه بر انگلیس، از سوی جناح‌های داخلی هم فشار می‌آوردند تا ملوانان متجاوز به تهران منتقل نشوند؛ اما آقای فیروزآبادی و برخی عزیزان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی همت کردند و بدون توجه به فشارها، آنها را به تهران منتقل کردند و این اقدام صحنه‌های افتخارآمیز را از موضع اقتدار پدید آورد. این ماجرا در حقیقت، قدرت‌ نمایی جمهوری اسلامی و یک پیروزی در صحنه جنگ روانی بود.»
ملوانان انگلیسی 11 روز بعد از دستگیری با اعلام محمود احمدی‌نژاد در یک کنفرانس مطبوعاتی، آزاد شدند. او گفت:«ملت کریم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، در عین اقتدار برای محاکمه نظامیان انگلیسی، این پانزده نفر را بر پایه تصمیمی داوطلبانه و انساندوستانه می‌بخشد.»
طی دیدار ملوانان با محمود احمدی‌نژاد پیش از آزادی، هدایایی به آنها داده شد. 15 فروردین- 4 آوریل2007- ملوانان با پرواز مستقیم «بریتیش ایرویز» به فرودگاه هیترو لندن رفتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7544/16/566589/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها