بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

جمعیت ایران از 70 میلیون گذشت

محمد مدد رئیس مرکز آمار ایران، آخرین نتایج سرشماری عمومی کشور را اعلام کرد و گفت: تعداد جمعیت ایران ۷۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۸۴۶ نفر است که ۶۸ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۸۲۶ نفر در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند.
وی گفت: تعداد جمعیت شهری کشور ۴۸ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۵ نفر می‌باشد. همچنین طبق سرشماری انجام شده تعداد جمعیت روستایی ۲۲ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۷۷۱ نفر است.  همچنین میزان تراکم نسبی جمعیت به ۴۳ نفر رسیده است.بنا بر این گزارش، تعداد خانوارهای موجود ۱۷ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۵۸۸ خانوار بوده است.
همچنین تعداد مردان در کشور ۳۵ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۱۸ نفر و تعداد زنان ۳۴ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۲۸ نفر است. در حالی که نُرم نسبت جنسیتی مردان به زنان در کشور ۱۰۴ است، بیشترین نسبت در استان بوشهر با ۱۱۳ نفر (به دلیل فعالیت‌های عسلویه) و کمترین نسبت با ۹۸ نفر در خراسان شمالی است.
براساس نتایج سرشماری جمعیت، هم اکنون بُعد خانوار ۰۵/۴ است. همچنین جمعیت صفر تا ۱۴ ساله ۲۵ درصد، ۱۵ تا ۶۴ ساله ۷۰ درصد و ۶۵ ساله به بالا ۵ درصد هستند. جمعیت تهران نیز بالغ بر ۱۳ میلیون و ۴۱۳ هزار نفر است. این تعداد در سال 1375 معادل ۱۰ میلیون و ۳۴۴ هزار نفر و در سال 1365 بالغ بر ۸ میلیون و ۹۵ هزار نفر است.
بر اساس نتایج به دست آمده تهران، پرجمعیت‌ترین استان و ایلام با ۵۴۵ هزار نفر کم جمعیت‌ترین استان کشور است. این گزارش حاکیست: نرخ رشد جمعیت طی سال‌های 1375 تا 1385 معادل۶۱ /۱ درصد بوده که این میزان در سال‌های 1365 تا 1375 بالغ بر 1/96درصد بوده است. بیشترین رشد جمعیت با
 4 / 3درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان و کمترین رشد با ۱۵ صدم درصد متعلق به استان همدان است. همچنین بیشترین میزان تراکم جمعیت مربوط به تهران است. به طوری که این میزان تراکم از ۵۵۰نفر در هر کیلومتر مربع در سال 1375 به ۷۱۳ نفر در هر کیلومتر مربع در سال 1385 رسیده است. کمترین تراکم جمعیت نیز متعلق به سمنان است که از ۵ نفر در هر کیلومتر مربع در سال 1375 به ۶ نفر در کیلومتر مربع در سال 1385 رسیده است.به گفته مدد در سال 1385 بالغ بر 9/46 درصد سرپرست زن خانوار وجود داشته که این میزان در سال 1375 حدود 8/35 درصد بوده است. همچنین سرپرست مرد خانوار در سال 1385 رقم 90/54 درصد را شامل می‌شده که در سال 1375 این میزان 91/63 درصد بوده است. بیشترین موازنه مهاجرتی با 401/ 617 واحد مربوط به استان تهران است.
به گفته وی، نسبت خانوارهای یک نفره به کل خانوارها۲۱/ ۵ درصد، خانوارهای دونفره 15/27 درصد، خانوارهای سه نفره 22/9 درصد، خانوارهای چهار نفره ۴۲/24 درصد و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۳۲ درصد است که به غیر از گروه آخر، بقیه با افزایش همراه بوده است.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1386

حضرت آیت‌الله العظمى فاضل لنکرانى دعوت حق را لبیک گفت
جهان تشیع در سوگ


آیت‌الله العظمى حاج شیخ محمد فاضل لنکرانى در حالى بعدازظهر دیروز [شنبه 26 خرداد 1386] در سن ۷۶ سالگى دعوت حق را لبیک گفت که در دوران حیات پربارش از نام آورترین مردان علم، ایمان و عمل و از مراجع تقلید جهان تشیع محسوب مى شد.وى در سال ۱۳۱۰ در قم دیده به جهان گشود.در ۱۳سالگى به جامعه طلاب علوم دینى پیوست و در مسیر تحصیل علم و تقوا دوستى شفیق به‌نام آیت‌الله حاج سیدمصطفى خمینى، وى را همراهى مى کرد.آیت‌الله العظمى حاج شیخ محمد فاضل لنکرانى با هوش و استعداد سرشارى که داشت تحصیلات حوزوى خود را در مدت زمان کوتاه ترى نسبت به سایر طلاب سپرى کرد به گونه اى که در ۱۹ سالگى وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزوى یعنى درس خارج فقه شد. وى ۱۱ سال در محضر آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردى به تحصیل درس خارج پرداخت و حدود ۹ سال نیز از جلسات درس هاى علم اصول و فقه حضرت امام خمینى(ره) فیض برد. استاد او در رشته تفسیر نیز، مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایى بود. او در ۳۰ سالگى به درجه اجتهاد رسید و آثار فراوانی از خود به جای گذاشت. این مرجع تقلید شیعیان بیش از ۲۵ سال به تدریس درس خارج پرداخت و جلسات درس وى از همان دوران جوانى رونق بسیار داشت. یکی از مهم‌ترین فرازهای عمر پربار این مرجع بزرگ شیعه، زندگی سیاسی و مبارزاتی ایشان است....
روزنامه ایران- یکشنبه 27 خرداد 1386

تشکیل معاونت برنامه ریزى و نظارت راهبردى رئیس جمهوری
سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد


شورای عالی اداری در یکصد و سی و سومین جلسه خود به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، در ادامه روندى که ایجاد تحول در ستاد برنامه‌ریزى کشور را مد نظر داشت، نام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى کشور را به «معاونت برنامه‌ریزى و نظارت راهبردى رئیس جمهوری» تغییر داد.براساس این مصوبه، مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تحت عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در نهاد ریاست جمهوری ادغام شود.رئیس جمهور در جلسه شورای عالی اداری درباره هدف تغییر عنوان و کارکرد این سازمان گفت: با توجه به تغییر مأموریت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، باید ساختار این نهاد نیز دچار تحول شود که هدف از آن تقویت و ارتقای نظام برنامه‌ریزی و نظارت در کشور است.احمدی‌نژاد در عین حال یادآور شد: سازمان‌های تحت پوشش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زیر نظر دستگاه‌های اجرایی مرتبط به فعالیت خود ادامه خواهند داد.سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى از محل ادغام سازمان برنامه و بودجه با ۵۹ سال سابقه (تأسیس ۱۳۲۷) و سازمان امور ادارى و استخدامى کشور با ۴۲ سال سابقه (تأسیس ۱۳۴۵) تشکیل شده و فعالیت‌های خود را از ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۷۹ آغاز کرده بود.
روزنامه ایران- چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶


آیت‌الله مشکینی به ملکوت اعلی پیوست
آیت‌الله علی مشکینی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر دیروز [دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶] در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. آیت‌الله مشکینی از مدتی قبل به‌دلیل نارسایی تنفسی، عفونت ریوی و نارسایی کلیوی در بیمارستان بقیة‌الله‌الاعظم تهران بستری بود و اخیراً پزشکان از اختلال شدید کلیوی ایشان خبر داده بودند. حال عمومی آیت‌الله مشکینی از بامداد پنجشنبه ۲۸ تیرماه گذشته وخیم شده بود. دکترجعفر اصلانی رئیس تیم درمان آیت‌الله مشکینی با ابراز تأسف از درگذشت وی گفت: آیت‌الله مشکینی ۶ سال از بیماری سرطان خون رنج می‌برد. بیماری‌های تأثیر‌گذار در فوت آیت‌الله مشکینی، بیماری سرطان خون، عفونت ریوی و نارسایی کلیوی بود.آیت‌الله علی اکبر فیض معروف به مشکینی در سال ۱۳۰۰ در روستایی از توابع بلوک مشکین و در میان خانواده‌ای متدین و اهل علم چشم به جهان گشود و در طول ۸۶ سال زندگی پربار، منشأ برکات و خدمات شایانی به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و بویژه حوزه‌های علمیه بود.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶

از هواپیمای جنگنده ایرانی رونمایی شد
غرش «صاعقه» درآسمان ایران
پرواز آزمایشی ۲ فروند هواپیمای جنگنده ایرانی صاعقه روز پنجشنبه [29شهریور ۱۳۸۶] با حضور سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار وزیر دفاع، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، مقام‌های ارشد نظامی و شماری از نمایندگان مجلس با موفقیت در فرودگاه مهرآباد انجام شد.هواپیمای جنگنده صاعقه که نسل جدید و مدرن هواپیمای آذرخش محسوب می‌شود محصول مشترک نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع است. این ۲ فروند هواپیما قرار است در رژه نیروهای مسلح که امروز به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود رسماً به ناوگان دفاع هوایی کشور بپیوندند.
روزنامه ایران- شنبه ۳۱‌ شهریور ۱۳۸۶







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7544/16/566590/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها