خراسان جنوبی کانون آنفلوانزای حاد پرندگان


زهره افشار
 خبرنگار
پنهانکاری یک واحد صنعتی طیور در خراسان جنوبی این استان را به کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تبدیل کرد. تأخیر یک ماهه صاحب این واحد 330 هزار قطعه‌ای مرغ تخم‌گذار برای اعلام درگیری این واحد صنعتی با این بیماری نه تنها خود این واحد را متحمل خسارت سنگین کرد بلکه استان را هم به وضعیت انفجاری این بیماری برد.
«علی صفر ماکنعلی»رئیس سازمان دامپزشکی کشور به «ایران» گفت: در حال حاضرما در 17 استان کشور دارای پیشرفته‌ترین سیستم تخصصی مولکولی تشخیص بیماری آنفلوانزای فوق حاد هستیم و آمادگی صددرصد برای مقابله با این بیماری داریم ولی مردم و فعالان صنعت طیور باید با اعلام بموقع تلفات به ما کمک کنند. وی تأکید کرد: اعلام بموقع هر گونه تلفات و موارد مشکوک کمک به ما و منافع ملی است.
وی تصریح کرد: در موج جدید بیماری که شدیدتر از موج های سال های قبل است در کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین تایپه، ویتنام، فلسطین اشغالی، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، فدراتیو روسیه، قزاقستان، اسلوونی، سوئد، اوکراین و انگلستان، هند و پاکستان بیماری در طیور وحش، روستایی و صنعتی گزارش شده و در این موج کشور کره بیش از 13 میلیون قطعه و کشور ژاپن بیش از پنج میلیون قطعه طیور صنعتی خود را معدوم کرده‌اند و این بیماری خسارت های سنگینی به صنعت طیور آنان وارد کرده است.
ماکنعلی وضعیت بیماری در ایران را نیز اینگونه توصیف کرد. در اکوسیستم ارومیه یک واحد مادر گوشتی صنعتی که به مرحله تولید نرسیده بود شناسایی، تشخیص و مهار شد و هیچ واحد صنعتی دیگری با منشأ این واحد تا حال حاضر آلوده نشده است. در استان مازندران نیز بیماری در دو نقطه در محل زمستان گذرانی پرندگان وحش مهاجر و در یک نقطه روستایی شناسایی، تشخیص و مهار شد و از گسترش آن به واحدهای صنعتی جلوگیری به عمل آمد. وی همچنین در خصوص وضعیت این بیماری در استان اردبیل توضیح داد: بیماری در حیات وحش این استان در مرز مشترک با ارمنستان و جمهوری آذربایجان شناسایی، تشخیص، مهار و مختومه شد و از گسترش آن به طیور روستایی و صنعتی جلوگیری به عمل آمد. طغیان بیماری در تالاب میقان واقع در استان مرکزی نیز به نحو مطلوبی کمتر از یک ماه از عملیات گزارش دهی، تشخیص و مهار رخداد انجام گرفت و از گسترش بیماری به طیور روستایی و صنعتی استان‌های مرکزی و قم جلوگیری به عمل آمده است.
 در استان تهران بیماری در دو نقطه در طیور روستایی شناسایی، تشخیص و مهار شده است و از گسترش آن به طیور صنعتی جلوگیری به عمل آمد. در استان تهران با گزارش دهی بموقع بیماری، شناسایی، مهار و مختومه شد و از گسترش آن جلوگیری به عمل آمد. در استان کرمانشاه در یک واحد پرورش بوقلمون در روستا، بیماری گزارش، شناسایی، مهار و عملیات مختومه کردن آن در حال انجام است و تا حال حاضر هیچ واحد صنعتی با منشأ این رخداد درگیر نشده است. اما در استان خراسان جنوبی، بیماری از حیات وحش وارد واحد صنعتی مرغ تخم گذار صنعتی شد که به‌دلیل پنهانکاری مالک به مدت تقریبی یک ماه، تعداد 8 واحد مرغداری صنعتی در این استان توسط افراد و وسایل این واحد درگیر شدند که عملیات مهار و مختومه شدن در حال انجام است.
وی تأکید کرد: پرندگان وحشی مهاجر عامل اصلی ورود ویروس به کشور هستند، تالاب ها، رودخانه‌ها، سدها، استخرهای کشاورزی و تمامی زیستگاه های پرندگان وحشی مقیم و مهاجر به‌عنوان پنجره ورود ویروس عمل می‌کنند که با مساعد شدن شرایط محیطی (برودت) ویروس توسط عوامل مختلف گسترش پیدا می‌کند. رئیس کل دامپزشکی کشور همچنین به مردم توصیه کرد که رمز عبور از این موج سهمگین و گسترده برای مهار و مختومه کردن آن و نجات صنعت طیور کشور و تضمین امنیت مواد غذایی کشور در دو محور خلاصه می‌شود: اول رعایت موازین امنیت زیستی و اعمال مدیریت بهداشتی بر اساس برنامه ملی ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور و دوم گزارش دهی بموقع هر گونه تلفات غیرطبیعی در پرندگان وحشی، بومی و گزارش مورد یا مواردی از کاهش تولید، کاهش مصرف دان، کاهش مصرف آب، بروز تلفات غیر طبیعی در مزارع پرورش طیور صنعتی در سریع‌ترین زمان ممکن از هر طریق ممکن به نزدیکترین اداره دامپزشکی است.
پرونده قضایی علیه مرغدار خاطی
در همین حال «محمد اصغر‌زاده» مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم به «ایران» گفت: استان در مجموع 18 کانون درگیر با این بیماری داشت. وی علت وضعیت انفجاری بیماری فوق حاد پرندگان در این استان را اهمال کاری یکی از واحدها اعلام کرد و گفت: علیه این فرد خاطی اعلام جرم شده و قطعاً با هرکسی که موارد غیر متعارف تلفات طیور را اعلام نکند برخورد خواهد شد. وی از مرغداران خواست با هزینه 1000 تومان هر قطعه جوجه خود را بیمه کنند تا در موارد اینچنینی متحمل ضرر نشوند. وی تأکید کرد: ظرف دو هفته آینده این بیماری در استان به طور کامل مهار خواهد شد و فعلاً در دو شهر بیرجند و خوسف جوجه‌ریزی محدود شده است. به گفته وی، خراسان جنوبی 700 واحد مرغ گوشتی و 46 واحد مرغ تخم گذار دارد که سه برابر نیاز استان تولید دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7544/19/566599/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها