با وجود افزایش مصرف داخلی و کمبود گاز در هفته‌های اخیر انجام می‌‌شود

تزریق 10 میلیارد مترمکعب گاز به میادین نفتی



با افزایش مصرف گاز در کشور و بحران خاموشی‌ها در یک روز از زمستان امسال به علت کمبود سوخت در نیروگاه‌ها،‌ این سؤال مطرح بود که آیا با این رشد 12 تا 15 درصدی مصرف گاز و کمبود در بخش نیروگاهی،‌ تزریق گاز به چاه‌های نفتی و برداشت صیانتی از آنها انجام می‌‌شود یا خیر؟
در پاسخ این سؤال «ایران»، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز توضیح می‌‌دهد: برای حفظ فشار و ازدیاد برداشت میادین نفتی سالانه 8 تا 10 میلیارد مترمکعب گاز به چاه‌ها تزریق می‌‌شود و این کار امسال نیز در حال انجام است. از آنجایی که تزریق در تابستان نیز می‌‌تواند صورت بگیرد، مشکلی رخ نخواهد داد. بخصوص آنکه امسال برنامه افزایش برداشت و کسب آمادگی برای افزایش صادرات نفت نیز در دستور کار قرار دارد و حفظ فشار اهمیت بیشتری دارد. لذا با وجود افزایش مصرف گاز، این امر مهم متوقف نشده و مطابق برنامه در حال انجام است.
به گفته تربتی، تولید روزانه گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسیده است که معادل حدود روزانه ۶ میلیون بشکه نفت و رقم قابل توجهی است.او با اشاره به اینکه ایران تولیدکننده عمده گاز است، به تکذیب یک خبر می‌‌پردازد و می‌‌گوید: کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی صحت ندارد. مصرف گاز کشور اکنون با کاهش دمای هوا در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. در بخش نیروگاهی نیز روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، ظرفیت پالایش گاز کشور هم ‌اکنون روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب است و ظرفیت روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب انتقال گاز نیز در کشور وجود دارد. اما این افزایش تولید گاز که امسال نیز 65 میلیون مترمکعب بیشتر شده است، به ثروت در کشور تبدیل نمی‌شود، زیرا عمده این مقدار گاز در بخش‌های گرمایشی در داخل کشور مصرف می‌شود و لازم است که برای رهایی از این وضعیت بهینه‌سازی مصرف را جدی تر بگیریم.
معاون وزیر نفت در امور گاز که روز گذشته نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی داشت، درباره تأثیر تحریم‌ها بر صنعت گاز کشور عنوان کرد: تنها بخش آسیب دیده صنعت گاز از تحریم‌ها، نقل و انتقالات وجوه و درآمدهای حاصل از صادرات گاز بود. از مابقی مشکلات با تلاش بیشتر توانستیم عبور کنیم اما در بحث انتقال پول همچنان مشکل داریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/7/567233/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها