رستم قاسمی، وزیر سابق نفت:

بابک زنجانی را در دولت دهم هم به دادگاه معرفی کرده بودیم


فروش نفت توسط بابک زنجانی در دوره وزارت رستم قاسمی انجام شده بود و حالا این وزیر سابق نفت درباره پرونده بابک زنجانی توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم ارتفاع پرونده بابک زنجانی یک متر باشد، بیش از ۲۵ دادگاه رسمی در این خصوص برگزار شد و این پرونده دست وزارت اطلاعات این دولت در هشت سال گذشته بوده و من تحقیقاً عرض می‌کنم که هیچ یک از کارمندان نفت در پرونده بابک زنجانی متهم نیستند.
رستم قاسمی در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارها در خصوص بابک زنجانی نظر خود را اعلام کرده‌ام اما باز می‌گویم؛ در دوره غیر از تحریم، سال‌ها شرکت ملی نفت ایران به‌صورت دولتی، نفت ایران را می‌فروخت؛ اما با وقوع پدیده تحریم، شرایط فروش نفت برای کشور، یک شرایط عادی نبود و امروز هم شرایط فروش نفت در تحریم، عادی نیست.
وی با بیان اینکه ما زمینه‌هایی را درست نکرده بودیم که بخش‌های خصوصی قدرتمندی ایجاد شده باشند که بتوانند نفت کشور را در شرایط مختلف بفروشند، اظهار کرد: بابک زنجانی به‌عنوان یک خریدار در زمان تحریم‌ها، به شرکت ملی نفت مراجعه و از شرکت‌های پوششی که بر اساس مجوز شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده بود، برای خرید نفت اقدام می‌کرد.
قاسمی با بیان اینکه معتبرترین سند معاملات تجاری دنیا LC است، گفت: آقای زنجانی وقتی نفت را خریداری می‌کند، LC را از یک بانک ایجاد شده در خارج از کشور ارائه می‌کند که تا آن مقطعی که وی LC را به شرکت ملی نفت می‌دهد، بیش از ۶۰ درصد مدیریت آن بانک متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ کشور بود که اتفاقاً بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اعتبارات وزارت نفت نیز در آن بانک بود.
وی افزود: آقای زنجانی پیش از سررسید، کل آن بانک را خریداری می‌کند و هم صاحب بانک و هم صاحب LC می‌شود.
وزیر سابق نفت با بیان اینکه همزمان، آن بانک هم تحت تحریم قرار می‌گیرد و اتفاقاتی که در ادامه رخ می‌دهد و در نهایت کل اقداماتی که انجام شد این بود که وزارت نفت، ایشان را ممنوع الخروج کرد، اظهار کرد: کارشناسانی سازمان دهی شدند که اموال ایشان را شناسایی کنند و همزمان با شناسایی اموال وی، اقدامات لازم در زمینه کارهای دادگاهی صورت می‌پذیرد.
وی ادامه داد: درواقع در همان دولت دهم، ما ایشان را به دادگاه معرفی کردیم و نکته مهم اینجاست که کارهایی که می‌بایست در زمینه اقدامات قضایی صورت می‌گرفت، کاملاً طبیعی است ولی مهم‌تر از آن بایستی برای بازگشت این پول کار می‌شد، پولی که وجود دارد و بایستی تلاش می‌شد این پول‌ها در کنار اقدامات قضایی، به کشور بازگردانده می‌شد. وی با بیان اینکه به هر حال در شرایط تحریم، ریسک و مشکلاتی وجود دارد، اکنون نیز وزارت نفت برای فروش نفت تلاش می‌کند اما پشت صحنه ریسک‌هایی نیز وجود دارد که بابک زنجانی نیز یکی از همین ریسک‌ها بود، افزود: اما نکته مهم اینکه در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ که تحریم امریکا، سازمان ملل و اروپا بودیم نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت در ۱۰۰ سال گذشته است.
وزیر سابق نفت در پاسخ به سؤالی در خصوص فروش نفت گفت: همان‌طور که مهندس زنگنه در مجلس اعلام کردند که آقای قاسمی نه تنها ۹۰ درصد بلکه ۱۰۰ درصد در کنار وزارت نفت هست، ایشان درست فرمودند ما مدتی است که در خصوص بحث فروش نفت به وزارت نفت کمک می‌کنیم و بخش قابل توجهی از نفت کشور را داریم به روش‌هایی که وجود دارد می‌فروشیم.
قاسمی درباره واردات گاز از ترکمنستان گفت: در دوره‌ای از این کشور گاز وارد می‌کردیم و بابت آن بدهی داشتیم که باید پرداخت می‌شد. گاز ترکمنستان برای ما یک حسن داشت و آن هم اینکه از آنچه صادر می‌کردیم ارزانتر بود ضمن اینکه مزیت سوآپ را هم داشتیم اما به هر دلیل قطع شد. در آن مقطع که مشکلات بانکی برای صادرات و واردات داشتیم بنده سفری به کشور ترکمنستان داشتم و با رئیس‌جمهوری این کشور ملاقات و مذاکره کردم که قبول کنند به جای پول، به آنها کالا بدهیم که توافق خوبی بود و ما توانستیم تعداد زیادی اتوبوس، لوله‌های نفت و محصولات شیمیایی را به جای طلب به ترکمنستان صادر کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه احتمالی اش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هنوز زود است در مورد انتخابات صحبت کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/10/567243/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها