داستان یک همه‌گیری ویروسی

شیوع آنفلوانزای خوکی درایران


شیوع بیماری‌های مسری همیشه می‌تواند به بحرانی جدی در هر کشوری و حتی سطح جهان تبدیل شود، کما اینکه یک سالی می‌شود که دنیا با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و تاکنون بیش از دو میلیون نفر براثراین بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در سال 1388 هم جهان شاهد شیوع آنفلوانزای خوکی بود، بیماری ای که در تابستان آن سال به ایران هم رسید و در نیمه دوم گسترش پیدا کرد. البته خوشبختانه این بیماری جان باختگان زیادی نداشت ولی در سطح گسترده‌ای در شهرهای مختلف کشور شیوع پیدا کرد.
در زمان ورود و شیوع  این بیماری در ایران رسانه‌ها به‌صورت گسترده اخبار این موضوع را پوشش می‌دادند. روزنامه اطلاعات در گزارشی دراین باره نوشت: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور پیشگیری از گسترش این بیماری به هموطنان بویژه کسانی که از سفر عمره مفرده به کشور بازگشته‌اند، اکیداً توصیه کرده است از دست دادن و روبوسی با افراد خودداری کنند. این وزارتخانه همچنین بر رعایت فاصله با افراد مبتلا تأکید کرده است که برای پیشگیری از سرایت این بیماری، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و شستن دست‌ها پس از تماس با اشیای فرد مبتلا ضروری است چرا که این ویروس تا 2 ساعت روی اشیا باقی می‌ماند.»
روز چهارشنبه 7 مهر 1388، همایش یک روزه آنفلوانزای خوکی در تهران برگزار شد. روزنامه اطلاعات در گزارشی از این همایش می‌نویسد:
«محمد سروش رئیس اداره آنفلوانزای وزارت بهداشت با اعلام افزایش شمار مبتلایان به آنفلوانزای نوع آ (خوکی) به 46 نفر، میانگین سن مبتلایان به این بیماری را در کشور 12 تا 35 سال اعلام کرد و افزود: این بیماری در شهرهای مختلف از جمله زنجان، مشهد، اصفهان، کرج، تهران، جهرم و شیراز دیده شده است. تنها راه مبارزه با این بیماری، پیشگیری است زیرا واکسن آنفلوانزای فصلی در جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزای خوکی تأثیر ندارد.
محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم با هشدار نسبت به شیوع بیماری اعلام کرد:«مدارس کانون گسترش بیماری آنفلوانزای خوکی بوده و قرار است رایزنی‌هایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم که اگر در مدرسه‌ای بیش از سه نفر از دانش‌آموزان به این بیماری مبتلا شدند آن مدرسه به مدت یک هفته تعطیل شود.
هم اکنون این طرح در برخی کشورهای پیشرفته که آنفلوانزای خوکی در آنها شیوع زیادی پیدا کرده، به تصویب رسیده است.»
علاوه بر همه اینها مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت هم آبان ماه سال 1388 اعلام کرد:«هرهفته تقریباً 3 تا 4 هزار نفر به آنفلوانزای خوکی مبتلا می‌شوند که از این میان حدود 55 درصد مبتلایان زیر 24 سال سن دارند.به این ترتیب آمار نشان می‌دهد، آنفلوانزای نوع آ اغلب نسل جوان و کودکان را گرفتار می‌کند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/16/567261/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها