بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ثبت جهانی نوروز و ردیف‌های موسیقی ایرانی

نوروز به عنوان مهم‌ترین جشن باستانی ایرانیان به منزله یکی از میراث ناملموس جهانی امروز به ثبت بین‌المللی رسید.ثبت جهانی نوروز توسط یونسکو در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در سال 1384 مدارک و مستندات لازم برای ثبت این رویداد مهم سنتی و باستانی را به مراجع ذیربط ارسال کرده بود. پرونده ثبت نوروز به عنوان میراث غیرملموس جهانی تقاضای مشترک ایران، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، هند، ازبکستان و ترکیه بوده است.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مراسم نوروز علاوه بر این کشورها در کشورهای دیگری نظیر افغانستان و تاجیکستان نیز برگزار می‌شود. افغانستان و تاجیکستان در این پرونده نقش نداشتند زیرا افغانستان به تازگی به کنوانسیون میراث ناملموس جهانی ملحق شده و تاجیکستان هنوز به عضویت این کنوانسیون درنیامده است.
 ثبت ردیف موسیقی ایرانی
ردیف موسیقی ایرانی به عنوان چهل و پنجمین اثر جهانی بعد از نوروز و به عنوان دومین اثر میراث ناملموس جهانی شناخته شد.مسعود علویان صدر معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این مطلب، گفت: ثبت جهانی ردیف موسیقی ایرانی افتخار بزرگی برای کشور ایران به شمار می‌آید. ردیف موسیقی سنتی کلاسیک ایرانی مجموعه الگویی بنیادی است که برای اجرای بداهه پردازی و آهنگسازی به کار برده می‌شود.
ردیف موسیقی وسیله‌ای برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی ایران در قالب ساختارهای زیبایی شناختی است که به طور شفاهی از استاد به شاگرد منتقل می‌شود.علویان با اشاره به اینکه ردیف بررسی در دوره قاجار تکوین و تاریخچه آن تا اواسط دوره صفویه قابل پیگیری است، اظهار داشت: ردیف در حقیقت صورت بندی مجموعه‌ای از نظام موسیقی کهن کشور است که به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. دو نوع ردیف موسیقی به نام آوازی و سازی، وجود دارد. ردیف‌های سازی با توجه به ویژگی‌های فنی سازهای مختلف اجرا می‌شوند. تار، سه‌تار، سنتور، کمانچه، نی، عود و قانون، سازهای اصلی موسیقی کلاسیک هستند که با آنها ردیف اجرا می‌شود. موسیقی کلاسیک ایرانی از ۲۵۰ ملودی تشکیل شده که با عنوان گوشه، با نظم و ترتیبی خاص در قالب هفت مجموعه اصلی به نام دستگاه و پنج مجموعه به نام آواز دسته‌بندی می‌شوند. دستگاه‌های هفتگانه از شور، سه گاه، چهارگاه، ماهور، همایون، نوا، راست پنجگاه و آوازها از ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی و بیات اصفهان تشکیل شده‌اند.
روزنامه ایران- پنجشنبه 9 مهر 1388

آیت الله منتظری درگذشت

آیت‌الله حسینعلی منتظری به علت بیماری و کهولت سن، ساعت یک بامداد روز یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در۸۷ سالگی درگذشت.
آیت‌الله منتظری روز یکم مهر سال ۱۳۰۱ در شهر نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. در حوزه‌های علمیه اصفهان و قم به تحصیل دروس سطح و عالی حوزه پرداخت. او  از سال 1342 چندین بار بازداشت و در نهایت در سال 1354 به ۱۰ سال زندان محکوم شد اما در هشتم آبان 1357 به همراه آیت‌الله سید محمود طالقانی آزاد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1364 از سوی مجلس خبرگان رهبری به عنوان قائم مقام رهبری انتخاب شد. امام راحل طی نامه‌ای در ششم فروردین 1368 مخالفت خود را با قائم مقامی آیت‌الله منتظری از همان روز اول بیان کردند و وی از این جایگاه کنار گذاشته شد...
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمت‌الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم‌الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال می‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه بازماندگان بویژه همسر مکرمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای
۲۹ آذر ۱۳۸۸
روزنامه اطلاعات- دو‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸


مردم در روز اول برای گرفتن عکس یادگاری، تونل را بستند!
گشایش تونل توحید

تهرانی‌ها طولانی‌ترین تونل شهری کشور را دیروز [دوشنبه 12 بهمن 1388] با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، به دست دو جانباز جنگ تحمیلی افتتاح کردند.
تونل توحید با عبور ۳۱ اتوبوس قدیمی و مدرن حامل مسئولان و شهروندان تهرانی از رمپ شمالی و ۱۰ شهروند با خودروی شخصی‌شان از رمپ جنوبی پس از ۳۲ ماه کار عملیاتی، به طور رسمی به چرخه گذرگاه‌های شهری پایتخت پیوست.
این تونل ۲۱۳۶ متری که دارای دو رمپ شمالی و جنوبی است، از ترافیک تهران می‌کاهد و با کاهش مصرف سوخت، تأثیرات مثبتی در وضعیت آلودگی هوای پایتخت خواهد داشت.
تونل توحید یکی از پروژه‌های عمرانی اجرا شده در کشور است که با توانمندی فنی و تجربی ۳ هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل اجرایی و استفاده از ۷۰۸ دستگاه و تجهیزات سبک و سنگین مدرن احداث شده است.
این تونل با نصب ۷۰ عدد جت فن و ۱۱ اگزوز فن، تهویه شده و ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق، با پیش‌بینی تنظیم نور طبیعی همواره روشن نگه داشته می‌شود. به‌کارگیری ۲۵ هزار قطعه بتنی، نصب سیستم هوشمند، محاسبه دقیق و مقاوم سازی تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از فعالیت گسل‌ها از دیگر ویژگی‌های این پروژه بزرگ شهری است.
انتظار شهروندان برای گشایش تونل توحید روز افتتاح به حدی بود که با خودروهای شخصی خود در محدوده تونل حاضر شده و با تونل عکس یادگاری گرفتند!
روزنامه ایران- سه‌شنبه 13 بهمن 1388

عبدالمالک ریگی در فضای ایران شکار شد

عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله صبح دیروز [سه‌شنبه 4 اسفند 1388] پس از یک عملیات پیچیده اطلاعاتی، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شد.حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دریک نشست خبری با اشاره به عملیات ۵ ماهه وزارت اطلاعات در زیر نظر گرفتن و دستگیری ریگی، از دستگیری سرکرده گروهک تروریستی در فضای جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: عبدالمالک ریگی در هنگام دستگیری هم باور نمی‌کرد که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت شده است.... بدون این که هیچ یک از سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها از جمله سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه با ما همکاری داشته باشند، سربازان گمنام امام زمان(عج) موفق شدند با یک اقدام ارزشمند و مدیریت دقیق اطلاعاتی این شرور را در مکان‌های مختلف تعقیب و همراهی کنند و در فضای جمهوری اسلامی وی را دستگیر کرده و در اختیار دستگاه قضایی قرار دهند.
سربازان گمنام امام زمان(عج) تصویری از ریگی به دست آوردند که نشان می‌دهد وی ۲۴ ساعت قبل از دستگیری در یکی از مقرهای امریکا در افغانستان حضور داشت.... سربازان گمنام امام زمان(عج) پس از دریافت تصویر ریگی وی را مدیریت کرده و در منطقه‌ای قرار دادند که دستگیری او صورت گرفت....
روزنامه ایران- چهارشنبه 5 اسفند 1388

آغاز تولید موشک کروز در ایران

خط تولید موشک کروز (نصر یک) در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به بهره‌برداری رسید.
سردار سرتیپ احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در مراسم افتتاح این خط تولید، ا‌ظهار داشت: موشک نصر یک از نوع موشک کروز است که قادر است شناورهای 3000 تنی را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه‌برد است که درحال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آینده نزدیک امکان شلیک از هلیکوپتر و زیردریایی نیز به قابلیت‌های تاکتیکی آن اضافه می‌شود. با تولید انبوه این موشک و تحویل آن به نیروی دریایی سپاه و ارتش، توان دفاع دریایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.
روزنامه اطلاعات - دوشنبه 17 اسفند 1388











آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/16/567262/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها