اخبـــــار


لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه موبایل

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه خبر داد و گفت: این موبایل‌ها از طریق سوءاستفاده تجاری از رویه مسافری به کشور وارد شده بود.
به گزارش ایسنا، محمد رضا عالیان گفت: طبق قانون، کالایی که از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده اجازه تجاری شدن ندارد. به عبارت ساده‌تر اگر مسافری با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراهی با خود به کشور وارد کند و هزینه رجیستری را نیز پرداخت کند، اجازه فروش آن را ندارد یعنی نمی‌تواند کار تجاری با آن انجام دهد.
اما به گفته وی بررسی سامانه «همتا» نشان داد در روزهای اولی که رجیستری غیرحضوری شد، تعداد زیادی تلفن همراه به شکل نامتعارف رجیستر شدند و انتقال مالکیت آنها صورت گرفت. این مسأله برای مسئولان همتا ادله شد که نشان می‌داد از گوشی‌های مسافری استفاده تجاری شده است. بنابراین حدود ۳۴۰۰ تعداد از این گوشی‌ها لغو رجیستری شدند.
عالیان با تأکید بر اینکه لازم است حفره‌های قانونی به گونه‌ای برطرف شود که کسبه و مردم متضرر نشوند، اظهار کرد: حتی اگر تعداد کمی از موبایل‌های لغو رجیستری شده در دست مصرف کننده باشد که حالا دچار مشکل شده، با توجه به قیمت‌ها ضربه بزرگی به او وارد شده است. بنابراین باید با اصلاح رویه‌ها جلوی سوءاستفاده گرفته شود.
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه طبق قوانین گمرک در صورت بروز تخلف، حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی عودت داده نمی‌شود، تصریح کرد: همچنین اگر برای مجری قانون محرز شود که از کالای مسافری استفاده تجاری شده پیگرد قانونی دارد. بنابراین حقوق و عوارض گمرکی ۳۴۰۰ تلفن همراه لغو رجیستر شده هنوز عودت داده نشده، اما در حال حاضر رایزنی‌هایی انجام می‌شود که مصرف کننده نهایی متضرر نشود.
وی در ادامه واردات تجاری موبایل به کشور را در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۹۴۰ هزار و ۹۶۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: در آبان ماه سال گذشته و امسال به ترتیب ۱۶۰ هزار و ۱۰ هزار دستگاه به صورت مسافری به کشور وارد شده که نشان می‌دهد اصلاح رویه‌ها در یک سال گذشته کمک کرده سوءاستفاده از رویه مسافری به حداقل برسد.
به گفته عالیان در آذرماه سال گذشته و امسال نیز به ترتیب یک میلیون و ۱۱ هزار دستگاه و ۸۶۰ هزار دستگاه موبایل به کشور وارد شده است. واردات مسافری موبایل نیز در آذر سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه بوده، اما در آذرماه امسال واردات مسافری به ۲۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به ماه قبلش دو برابر شده است که احتمالاً علت آن غیرحضوری شدن رجیستری و تخلفاتی است که در روزهای ابتدایی صورت گرفته است. اما پیش‌بینی می‌شود با اصلاح رویه در دی ماه مجدداً شاهد کاهش واردات موبایل از طریق رویه مسافری باشیم.

شورای عالی فضای مجازی تصمیمی برای فیلتر اینستاگرام ندارد

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: این شورا هیچ تصمیمی برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام نگرفته است.
به گزارش مهر، عزت‌الله ضرغامی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: خوب یا بد مردم با اینستاگرام زندگی می‌کنند. اگر نتوانستیم سرویس مشابه راه‌اندازی کنیم، با کاهش پهنای باند، مردم را ناراضی نکنیم. وی با تأکید بر اینکه بزرگترین بازار خرید و فروش مجازی ایران در اینستاگرام است گفت: بگذارید مردم زندگی کنند.
عضو شورای عالی فضای مجازی در لایو اینستاگرام نیز گفت: رهبری در جلسه‌ای فرمودند که هیچ چیز به اندازه فضای مجازی در تاریخ بشریت اهمیت نداشته است. وی با بیان اینکه مخالف اینستاگرام هستم، افزود: اینستاگرام الان وجود دارد و هیچ تصمیمی برای فیلتر اینستاگرام در شورای عالی فضای مجازی صورت نگرفته است.
ضرغامی با انتقاد از برخی حواشی در خصوص فیلتر اینستاگرام، گفت: فیلترینگ نباید دو قطبی شود، باید سرویس داخلی قوی و ارزان راه‌اندازی کنیم و رقابت انجام شود؛ اگر مردم سرویس قوی داخلی ببینند به هیچ وجه به سمت اینستاگرام نمی‌روند.
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه مردم در اینستاگرام در حال زندگی هستند و کسب و کار مردم در اینستاگرام است، گفت: البته فسادهایی در این حوزه وجود دارد.

تیک تاک برای کودکان ممنوع شد

یک چالش جدید در تیک تاک که کاربران را تشویق می‌کند لحظات مرگ بر اثر خفگی را تجربه کنند باعث مرگ یک کودک ۱۰ ساله در ایتالیا شد. این اتفاق باعث شده است که مقامات ایتالیا دسترسی کاربران زیر سن قانونی به اپلیکیشن تیک تاک را محدود کنند.
به‌گزارش انتخاب، این چالش خطرناک باعث شده است دختر ۱۰ ساله اهل پالرمو، با گره زدن یک پارچه دور گردن خود برای چند ثانیه از رسیدن اکسیژن به مغز جلوگیری کرده و دچار مرگ مغزی شود.
این بازی خطرناک که به‌عنوان «چالش passout» و «بازی fainting» نیز شناخته می‌شود، سعی دارد کاربران را تشویق کند برای لحظاتی جریان تنفسی خود را قطع کنند. اما این چالش خطرناک باعث شد کودک ۱۰ ساله بدون اطلاع از عواقب خطرناک کار خود، به استقبال مرگ برود.
والدین این کودک اجازه داده‌اند اعضای بدن دخترشان اهدا شود. کارشناسان حوزه پزشکی پس از این جریان هشدار داده‌اند که این چالش بسیار خطرناک، می‌تواند باعث غش، آسیب مغزی و تشنج شود.

«مک بوک ایر» اپل باریک‌ و سبک‌ می‌شود

شرکت اپل در حال ساخت مدل باریک‌تر و سبک‌تر مک بوک ایر است.
به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داد مدل جدید مک بوک ایر در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ یا سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد و شامل فناوری شارژ مغناطیسی «مگ سیف» بوده و نسل جدید پردازنده ساخت اپل در ساخت آن بکار خواهد رفت. اپل به دنبال کوچکتر کردن لپ تاپ با کوچک کردن لبه‌های صفحه نمایش است که ۱۳ اینچ می ماند. مدل فعلی ۲.۸ پوند (۱.۲۷ کیلوگرم) وزن دارد.
اپل ساخت مدلی از مک بوک ایر با صفحه ۱۵ اینچی را بررسی کرده بود اما برای مدل آینده این لپ تاپ چنین برنامه‌ای نخواهد داشت.
مک سیف که در بازطراحی ۲۰۱۸ از مک بوک ایر حذف شده بود یک سیستم شارژ مغناطیسی است و اگر کابل برق به صورت تصادفی کشیده شود، تنها ارتباط آن با لپ تاپ قطع می‌شود. مدل جدید چهار پورت یو اس بی برای اتصال دستگاه های دیگر خواهد داشت.
لپ تاپ جدید مدل بالاتر مک بوک ایر فعلی خواهد بود که انتظار می رود همچنان مدل استاندارد لپ تاپ اپل بماند. اپل آخرین بار در نوامبر محصول خود را با پردازنده M۱ Mac به جای پردازنده ساخت اینتل عرضه کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/17/567268/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها