به نام تاریخ



5 بهمن
311 روز از سال 99 گذشته است و در روزهای پایانی این سال سخت مروری می‌کنیم بر زندگی و آثار چهره‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان که تولد یا درگذشت‌شان در برگه تقویم امروز ثبت شده است.
تولدها
فرهاد هراتی: آهنگساز و رهبر گروه کر سال 1348 در چنین روزی به دنیا آمد. فرهاد هراتی در رشته آهنگسازی تحصیل کرد و پس از آن تدریس آهنگسازی و نواختن پیانو را آغاز کرد. سال 1375 اولین گروه کر مستقل غیردولتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را با نام «گروه کر نامیرا» تأسیس کرد که در هجدهمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان گروه برتر انتخاب شد. هراتی در این سال‌ها علاوه‌بر فعالیت در این گروه آلبوم‌هایی مانند «حد صفر»، «خورشید اقیانوس آرام»، «خلوت خاکستری»، «بانوی سایه‌ها» و «فصل سکوت» را منتشر کرده است.
شارون تیت: بازیگر امریکایی سال 1943 متولد شد. شارون تیت ابتدا به عنوان مدل فعالیت می‌کرد و سال 1961 با بازی در فیلم «باراباس» در کنار آنتونی کویین وارد سینما شد. «ماجراهای یک مرد جوان همینگوی»، «مستر اد»، «امریکایی شدن امیلی»، «مرغ دریایی»، «چشم شیطان»، «موج درست نکن» و «خون آشام کشان نترس» دیگر فیلم‌هایی بودند که با بازی تیت ساخته شدند و با فیلم «دره عروسک‌ها» در سال 1967 به شهرت رسید. اما شهرت تیت بیشتر به دلیل درگذشتش است. سال 1969 تیت که همسر رومن پولانسکی شده و باردار بود با هجوم اعضای گروه چارلز منسون به خانه‌شان کشته شد.
ارنست هوفمان: آهنگساز و نویسنده آلمانی و یکی از برترین چهره‌های رمانتیسم در ادبیات آلمان سال 1776 به دنیا آمد. ارنست هوفمان از کودکی علاقه زیادی به موسیقی و نقاشی داشت و در این زمینه هم پیشرفت کرد و رهبر ارکستر شد. پس از سال‌ها فعالیت در زمینه موسیقی و نقاشی، داستان نویسی را دنبال کرد و با نوشتن داستان‌هایی مانند «گلدان زرین»، «اکسیر شیطان»، «فندق‌شکن» و «شاه موش‌ها» مطرح شد. داستان‌های او به دلیل سبک خیال انگیز و سرشار از طنز شهرت دارند. هوفمان سال 1822 درگذشت.
   سالروز تولد مارتین لینگز نویسنده انگلیسی، فارینلی خواننده ایتالیایی، رابرت مادرول نقاش امریکایی، ارنست بورگناین بازیگر امریکایی، نیل دایمند خواننده و گیتاریست امریکایی، آرون نویل خواننده امریکایی، دیوید میلز نویسنده امریکایی، بث هارت خواننده و شاعر امریکایی، سیروس عدی شاعر، احمد غلامی داستان‌نویس و محمد وجدانی شاعر و نقاش هم امروز است.
‌درگذشت‌ها
محمد همایون: مؤسس حسینیه ارشاد سال 1356 در چنین روزی درگذشت. محمد همایون متولد 1273 بود و به عنوان مردی نیکوکار شهرت داشت که مدارس و مساجدی برای مردم ساخت. او سال 1346 با همکاری ناصر میناچی و عبدالحسین علی آبادی حسینیه ارشاد را در باغی در جاده قدیم شمیران ساخت و خودش هم یکی از اعضای هیأت امنای آن شد و همراه آیت‌الله مطهری و ناصر میناچی برای ثبت آن تلاش کرد. هدف تأسیس حسینیه ارشاد ایجاد یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای مردم فرهیخته و روشنفکر بود.
تئو آنجلوپولوس: کارگردان مشهور یونانی سال 2012 در چنین روزی درگذشت. تئو آنجلوپولوس متولد 1935 بود و هنر و ادبیات و پس از آن رشته سینما را در فرانسه خواند. پس از بازگشت به کشورش یونان به عنوان روزنامه‌نگار و منتقد مشغول به کار شد و نخستین فیلمش را سال 1967 ساخت و در دهه 70 میلادی بیشتر فیلم‌هایی درباره یونان مدرن کارگردانی کرد. «بازسازی»، «روزهای 36»، «بازیگران سیار»، «شکارچیان»، «اسکندر کبیر»، «سفر به سیترا» و «زنبوردار» از فیلم‌های اوست و پس از آن با فیلم «گام معلق لک لک» که در سال 1991 ساخته شد به شهرت رسید و نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن فرانسه شد. «نگاه خیره اولیس»، «لومیر و شرکا»، «ابدیت و یک روز»، «چشم اندازی در مه»، «علفزار گریان»، «هرکس سینمای خودش»، «غبار زمان» و «دریایی دیگر» فیلم‌های بعدی تئو آنجلوپولوس بودند. او برای «سفر به سیترا» نخل طلای بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم کن فرانسه گرفت و برای «چشم‌اندازی در مه» برنده جوایز جشنواره‌های ونیز و برلین شد.
  ناصر میناچی مدیر حسینیه ارشاد، جرج کیوکر کارگردان امریکایی و کریس پن بازیگر امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7549/20/567291/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها