اخـــــــــبار




 وزیر ارتباطات خبر داد
۵۹ هزار روستایی به اینترنت متصل شدند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال بیش از ۵۹ هزار روستایی به اینترنت طی کمتر از دو ماه خبر داد.
به‌ گزارش ایرنا، «محمدجواد آذری‌جهرمی» و تیم توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات از اوایل آذرماه برای اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت برنامه‌ریزی کردند. اوایل دی‌ماه وزیر ارتباطات همراه با معاونان خود به مدت ۱۰ روز در استان سیستان و بلوچستان مستقر شد تا به‌ صورت میدانی پیگیر اتصال روستاهای این استان به اینترنت شود.
جهرمی در اینستاگرام خود گزارشی از آخرین وضعیت اتصال روستاهای استان سیستان و بلوچستان به اینترنت ارائه کرد. او نوشت: عملیات اتصال روستاهای محروم سیستان و بلوچستان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پیشرفت خوبی دارد. وی افزود: برخی اپراتورها عالی عمل کردند و برخی هم خوب بودند. همه در حال تلاش هستند تا اینترنت در تمام نقاط سیستان و بلوچستان در دسترس باشد. وزیر ارتباطات تصریح کرد: به برخی از دلایل که بزودی توضیح خواهم داد کمی از برنامه عقب هستیم. بزودی مجدداً به این استان سفر خواهم کرد تا برخی برنامه‌ها را تغییر بدهیم تا این عقب‌ماندگی جبران شود. از تاریخ ۲۰ آذر تا ۸ بهمن ۱۳ سایت همراه اول، ۴۲ سایت ایرانسل، ۱۶ سایت‌های وب در روستاهای سیستان و بلوچستان نصب و راه‌اندازی شد که بواسطه آن اکنون ۵۹ هزار و ۱۷۴ نفر می‌توانند براحتی از اینترنت استفاده کنند. اپراتورها در حال تجهیز ۳۴ سایت دیگر هستند تا از این طریق ۱۱ هزار و ۹۵۰ نفر دیگر در روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت متصل شوند.

با دعوت کتابخانه ملی از فناوران صورت می گیرد
رفع چالش فهرست‌نویسی تحلیلی با هوش مصنوعی

مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر دارد، با برگزاری رویدادی فناورانه، تیم‌های فناور را به رقابت در چالش مسأله فهرست‌نویسی تحلیلی با کمک هوش مصنوعی دعوت کرد و قرار است برای بهترین ایده زمینه برای عقد قرارداد با این سازمان فراهم شود. به گزارش ایسنا، رویداد نوآورانه «لیبتک ۲» از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی به منظور پردازش داده و شناسایی موضوع آن، در دو مرحله برگزار می‌شود.
در مرحله اول از تمامی افراد، تیم‌ها و شرکت‌ها دعوت می‌شود در این رویداد ثبت نام کنند و پس از ثبت نام، دسترسی به داده‌های لازم جهت شرکت در چالش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت و رقابت آغاز می‌شود. این مرکز نوآوری به هر یک از شرکت کنندگان فضای پردازش رایگان ارائه می‌دهد و شرکت کنندگان باید تا تاریخ تعیین شده، مدل خود را ارتقا داده و در روز آزمون ارائه دهند. آزمون دقت سنجی مدل در تاریخ ۱۲ اسفندماه برگزار خواهد شد. در مرحله دوم پس از بررسی مدل‌های آموزش داده شده، ۵ شرکت کننده برتر انتخاب می‌شوند و از این ۵ تیم به منظور ارائه حضوری مدل خود دعوت به عمل می‌آید و در نهایت، پس از داوری و بررسی نهایی تیم‌های برتر معرفی خواهند شد. برای تیم‌های برتر علاوه بر اعطای جایزه نقدی معادل ۵۰ میلیون تومان، امکان عقد قرارداد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر گرفته شده است.‌

در شهر شنژن
ناوگان تاکسی‌های خودران در چین راه‌اندازی شد

شرکت اتوایکس سرویس ناوگان تاکسی‌های خودران را برای عموم مردم در شهر «شنژن» چین ارائه کرده است.
به‌ گزارش مهر، یک شرکت چینی به‌ نام «اتو ایکس» سال گذشته با همکاری «علی بابا»تاکسی‌های روباتیک را آزمایش کرد. ماه گذشته نیز این شرکت نخستین پروژه پایلوت خودروی بدون راننده را در شهر شنژن اجرا کرد. اکنون اتو ایکس این طرح را برای عموم مردم ارائه کرده است.
ساکنان شنژن که خواهان استفاده از «ربوتاکسی» هستند، می‌توانند در این طرح پایلوت ثبت‌ نام و در این شهر شلوغ تردد کنند؛ در این طرح پایلوت هیچ راننده‌ای پشت فرمان حضور ندارد. اتو ایکس برای پشتیبانی از سرویس جدید یک مرکز پشتیبانی راه‌اندازی کرده که مجهزتر از مراکز شانگهای و شهرهای دیگر است و به چند تأمین کننده اینترنت متصل است. ربوتاکسی کاملاً خودران مذکور در حقیقت یک مینی ون کرایسلر پاسیفیکا است که ترکیبی از دوربین‌های وضوح بالا، لیدار و رادارهای دوربرد را در خود دارد و مجهز به سطح ۴و۵ قابلیت‌های خودران است. مسافران این تاکسی‌های روباتیک می‌توانند در هر نقطه از سفر با پرسنل پشتیبانی صحبت کنند.

جایگاه برتر بازار تلفن همراه در دستان اپل

فروش کم سابقه آیفون، شرکت اپل را به جایگاه شماره یک بازار تلفن هوشمند جهان رساند و سامسونگ و هواوی پایین‌تر از این شرکت ایستادند.
به گزارش ایسنا، شرکت‌های تحقیقات بازار کانالایز و کانترپوینت برآورد کردند فروش آیفون در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به حدود ۸۲ میلیون دستگاه رسید که رکورد بالای جدیدی برای اپل بود و این شرکت را فروشنده شماره یک بازار تلفن هوشمند ساخت.
فروش سامسونگ در طی همین مدت بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و به بیش از ۶۲ میلیون دستگاه رسید. شرکت‌های شیائومی، اوپو و ویوو در جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم ایستادند در حالی که فروش هواوی پس از تحریم‌های امریکا و محروم شدن این شرکت از دسترسی به قطعات کلیدی امریکایی، ۴۱ درصد کاهش یافت. امبر لیو، تحلیلگر شرکت کانالایز گفت: هواوی در نتیجه تحریم‌های امریکا، در بیشتر بازارها پسروی داشت. تصمیم این شرکت برای فروش برند Honor ممکن است تصمیم مهمی باشد زیرا این برند تحت محدودیت‌های مشابه هواوی قرار نمی‌گیرد. هواوی این برند را در اواخر سال گذشته فروخت و به این برند ارزان قیمت فرصت داد بتواند دوباره قادر به تأمین قطعات مورد نیازش باشد. هواوی در ایمیلی اعلام کرد طی سال گذشته کسب و کار تلفن هوشمند این شرکت رشد قوی داشت و تبلت، رایانه شخصی و دستگاه‌های پوشیدنی رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آیفون جدید درآمد اپل را برای نخستین بار به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رساند و تیم کوک، مدیرعامل اپل به خبرنگاران اعلام کرد پاسخ مصرف کنندگان به مدل‌های جدید آیفون با وجود ادامه همه‌گیری کووید۱۹ مشتاقانه بوده است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/11/567836/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها