کاهش ذخایر آب سد همدان در فصل اوج مصرف




همدان - معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اعلام کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ذخایر سد اکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشدار داد: مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان خوب نیست.
به گزارش شرکت آب‌وفاضلاب استان همدان، حمیدرضا نیکداد اظهار کرد: در حال حاضر ذخایر آبی سد اکباتان حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب بوده که این رقم نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد از ظرفیت سد پرآب شده در حالی که حجم آب ذخیره شده در مدت مشابه سال گذشته چیزی در حدود ۱۸.۵ میلیون مترمکعب بوده است.
وی با اشاره به اینکه  ۸۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تأمین می‌شود  وامیدواریم با افزایش نزولات جوی در روزهای پیش رو کمبود ذخایر آبی تا حدودی جبران شود، ادامه داد: چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب شرب مصرفی شهر را تأمین کنیم وضعیت نامناسب خواهد بود و مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است.
نیکداد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا به یکباره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهرها و روستاها بودیم، افزود: شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و از جمله استان همدان شد.
وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سال‌جاری از سوی دیگر باعث کاهش ذخایر آبی استان شده است، خاطرنشان کرد: فقر منابع آبی زیرزمینی و سطحی به طور حتم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شده است. این مقام مسئول با اشاره به آیین‌های نوروزی و رسم خانه تکانی، تصریح کرد: اگرچه این آیین یکی از آیین‌های نیکوی سنتی ایرانی است اما با توجه به شوک مصرفی آب در این ایام از سال، تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روزهای پایانی سال نکنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/16/570983/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها