ایران پیشنهاد گفت‌و‌گو با حضور امریکا را رد کرد


گروه سیاسی/ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه دلایل نپذیرفتن پیشنهاد نشست 1+4 با حضور نماینده امریکا را تشریح کرد. ایران یکشنبه شب پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری یک نشست غیررسمی با حضور امریکا برای گفت‌و‌گو درباره برجام را رد کرد. پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین سخنگوی دولت گفته بودند که این پیشنهاد و حضور نماینده امریکا در گفت‌و‌گوهای 4+1 به‌عنوان میهمان را بررسی می‌کنیم. حالا اما آن گونه که کاخ سفید اعلام کرده، ایران به این پیشنهاد جواب منفی داده است. خطیب‌زاده با اعلام این خبر گفت: «با توجه به مواضع و اقدامات اخیر امریکا و سه کشور اروپایی، زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی جوزپ بورل مناسب نمی‌دانیم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، با اشاره به اعلام نظر ایران درباره پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای جلسه مشترک با امریکا و اروپا گفت: مواضع ایران را صریح، آشکار و کامل اعلام کردیم. هیچ تغییری در این موضع رخ نداده است. مسیر امریکا عبور از سیاست‌های اشتباه دولت قبلی امریکا نیست و هیچ تغییری در این سیاست ضدایرانی و فشار حداکثری رخ نداده است. حتی امریکا رسماً اعلام به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ نکرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ذیل نقض برجام به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر امریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام کرده و تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد. این مسأله نیاز به بده بستان ندارد.
اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم
به ‌گزارش ایرنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال گفت‌وگوی دوجانبه با امریکا خاطرنشان کرد: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با امریکا نداریم و تا زمانی که امریکا مسیر غلط خودش را اصلاح نکند، هیچ تغییری در سیاست‌های ایران رخ نخواهد داد.
وی افزود: متأسفانه به‌نظر می‌آید دولت فعلی امریکا با یک اشتباه شناختی به‌دنبال این است مسیری که ترامپ چهار سال نتوانست به‌جایی برساند با چندجانبه‌گرایی منفی جلو ببرد و این واقعاً جای تأسف دارد و امیدوارم راه ساده‌تری را در اروپا و امریکا پیگیری کرده و آن هم مسیر اجرای تعهداتشان است. خطیب‌زاده تصریح کرد: ما اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم. اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر رفتار متفاوتی را از سوی اروپا و امریکا ببینیم، پاسخ ما متناسب با آن خواهد بود.
دولت بایدن هنوز تمایل دارد با ایران مذاکره کند
بـــــا ایـــــن حـــــال خبرگـــــزاری آسوشیتدپرس به‌ نقل از یک مقام امریکایی نوشته که دولت جو بایدن با وجود رد شدن دعوت اتحادیه اروپا برای مشارکت در نشستی با امریکا و دیگر اعضای اصلی توافق هسته‌ای از سوی ایران، هنوز مایل به مذاکره با ایران درباره توافق هسته‌ای است که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین امریکا به بهانه ناقص بودن این توافق، امریکا را از آن خارج کرد.
به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد دولت امریکا گفت که این کشور از مخالفت ایران، مأیوس شده است اما نسبت به زمان و فرمت مذاکره با ایران منعطف است و تصمیم ایران برای رد کردن دعوت اتحادیه اروپا را به‌عنوان بخشی از یک روند دیپلماتیک تلقی می‌کند. این مقام امریکایی که اجازه نداشت نامش فاش شود، افزود که کشورش در این مسیر با دیگر اعضای توافق هسته‌ای از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین در این باره رایزنی خواهد کرد.
مسیر روشن همکاری ایران با آژانس
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش امریکا برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیان کرد: اینکه امریکا در مسیر غلطی گام برداشتن خود را آغاز کرده روشن است و بسیار جای تأسف دارد که بایدن و دولتش آغاز بسیار ناامید کننده‌ای را در عمل به تعهداتشان داشتند. وی با بیان اینکه مسیر همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان روشن است، خاطرنشان کرد: این مسیر در چارچوب پادمان ادامه خواهد یافت. حسن نیت ایران برای تفاهم سه ماهه با آژانس را طرف‌های دیگر باید قدر بدانند و دریچه‌ای برای بازگشت تعهدات خودشان در نظر بگیرند. خطیب‌زاده گفت: اقدام در مقابل اقدام و عمل در مقابل عمل، مسیری است که ایران در پیش گرفته است و در پیش خواهد گرفت.
رد ادعای نتانیاهو درباره کشتی اسرائیلی
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای نتانیاهو که ایران را پشت ماجرای انفجار یک کشتی باری این رژیم خوانده، تصریح کرد: رژیم اشغالگر مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هاست و این فرافکنی‌ها کاملاً خط روشنی  دارد.
خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ما است و اجازه نخواهیم داد با این اظهارات هراس افکنی کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به یک بیماری ذهنی مبتلاست. این رژیم می‌داند در حوزه امنیتی ما پاسخ ما دقیق و محکم بوده است.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا ایران این اتهام را رد می‌کند؟ اظهار داشت: این اتهام‌زنی توسط رژیم اشغالگر قدس صورت می‌گیرد و نه تنها قویاً رد می‌کنیم ،بلکه تمامی اقداماتی  را که چند ماه اخیر این رژیم در حوزه امنیتی ایران است رصد می‌کنیم و پاسخ خود را در جای خودش اگر رخ دهد خواهیم داد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این ایران را مسئول انفجار در یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در دریای عمان دانسته بود؛ کشتی هلیوس ری اخیراً بندر دمام در عربستان سعودی را ترک کرد و قرار بود به سنگاپور برود اما در مسیر حرکت در دریای عمان انفجار در کشتی روی داد که به گفته یک مقام امریکایی، در دو طرف بدنه آن سوراخ‌هایی ایجاد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/2/571007/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها