در همایش حوزه علمیه قم تأکید شد

کل منطقه قره‌باغ باید آزاد شود




گروه سیاسی/ روز گذشته همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر»  در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و با حضور کارشناسان و علما و پیام آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید برگزار شد؛ در این همایش شخصیت‌های برجسته عملی و دینی ایران، جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، ترکیه، اوکراین، روسیه و بلاروس حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در طول جنگ  اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، رهنمودهایی برای پایان این جنگ در ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) ارائه دادند که این همایش برای تبیین این رهنمودها برگزار شده است؛ در این همایش رهنمودهای ایشان مبنی بر اینکه «سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود»، «امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند»، «دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند» و «اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم»، بررسی و تبیین شد.
قره‌باغ از دیر باز متعلق به آذربایجان بوده است
به گزارش ایرنا، در بخشی از پیام آیت‌الله سبحانی به این همایش آمده است: «سرزمین قره‌باغ از دیرباز متعلق به سرزمین آذربایجان و اشغال آن امری نامشروع بوده است و باید سرزمین‌های اشغال شده به کشورهای اسلامی بازگشته و طرفین به معاهدات بین‌المللی متعهد باشند.» آیت‌الله سبحانی خطاب به مسئولان آذربایجان افزوده است: «مراقب باشید تا این منطقه به کانون وهابیت و گروه‌های تروریستی و تکفیری مبدّل نگردد. اطلاع دارم وهابیون سال‌ها است در این منطقه حساس سرمایه‌گذاری و تبلیغ می‌کنند.»
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور هم در سخنانی با تقدیر از اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در دفاع از مردم مظلوم قره‌باغ و آذربایجان گفت: رهبر معظم انقلاب از دیرباز بر یکپارچگی آذربایجان تأکید کردند که در ۱۷ ربیع نیز رهنمودهایی برای حل مسأله قره‌باغ فرمودند که این رهنمود باید به درستی تبیین شود.
وی گفت: برگزاری این همایش بین‌المللی در قم به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فکر و اندیشه اسلامی و به عنوان حوزه و شهری که اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی را پایه‌ریزی کرد، معنای ویژه‌ای دارد. حوزه باعظمت قم و مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های بزرگ دینی جمهوری اسلامی در قبال مسائل بزرگ جهان اسلام دارای موضع هستند که مبنای این موضع، گفتمان ناب انقلاب اسلامی و فقه شیعه است.
حضور تکفیری‌ها نگرانی ایران است
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم  با تأکید بر اینکه حضور گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه قره‌باغ نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: از طرف تمام طرف‌ها، به ایران اسلامی اطمینان کامل داده شده که این گروه‌های تروریستی هیچ جایگاهی در منطقه نخواهند داشت.
عراقچی با تأکید بر اینکه در طول این جنگ، جمهوری اسلامی ایران بر مخالفت با این جنگ و اشغال مناطق جمهوری آذربایجان تأکید و این اشغالگری را محکوم کرده است، افزود: امضای ساخت سد خداآفرین میان ایران و دولت جمهوری آذربایجان در حالی که این سد در مناطق اشغالی بود، نشان دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان و عدم مشروعیت این اشغالگری بود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد: چیزی که در نهایت در منطقه شکل گرفت بسیار نزدیک به طرح جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل با استقبال ما مواجه شد. عراقچی اظهار داشت: سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدابیر و رهنمودهای ایشان در ۱۷ ربیع الاول امسال بوده و همواره بر این مبنا حرکت کرده است.
سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو  نیز با اشاره به مواضع شجاعانه رهبر معظم انقلاب در ۱۷ ربیع در دفاع و حمایت از آزادسازی قره‌باغ گفت: این سخنان ارزش و تأثیر راهبردی فراوانی داشت که به صورت گسترده مورد استقبال مردم و مسئولان جمهوری آذربایجان قرار گرفت. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در سخنانی گفت: ایران باید در بازسازی آذربایجان مشارکت جدی داشته و کریدورهای ایجاد شده در این منطقه نیز باید بر اساس قواعد بین‌المللی باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/3/571011/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها