روایت محمد صدر از فضای صحن مجمع در آستانه بررسی لوایح FATF

در مواضع برخی مخالفان تردید ایجاد شده است


گروه سیاسی/ در آستانه ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستور کار بررسی دوباره لوایح مرتبط با FATF در صحن، یک عضو این مجمع می‌گوید که توضیحات تازه دولتی‌ها قدری مخالفان لوایح را دچار تردید کرده است. این موضوعی است که دیروز محمد صدر در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» اعلام کرد؛ اما اینکه آیا این تردیدها آنقدر جدی هستند که باعث افزایش امیدواری‌ها به تأیید این لوایح شوند هنوز مشخص نیست. نه صدر در این رابطه پیش‌بینی روشنی انجام داده و نه دیگر اعضای مجمع.
تا سه هفته پیش که هنوز کار بررسی مجدد لوایح پالرمو و CFT در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز نشده بود، چهره‌های منتقد دولت در این مجموعه می‌گفتند که این بار هم رأی مجمع به این دو لایحه منفی خواهد بود. احمد توکلی، مصطفی میرسلیم، غلامرضا مصباحی مقدم، مرتضی نبوی و آیت‌الله مجتهد شبستری از جمله این چهره‌ها بودند. اما در طول این مدت و در 4 جلسه کمیسیون مشترک، 5 مقام دولتی یعنی وزرای امور خارجه، نفت و اقتصاد، معاون حقوقی رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی پاسخ‌های خود را به سؤالات جدیدتر اعضای مجمع ارائه داده‌اند. توضیحاتی که مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گوی روز یکشنبه خود با روزنامه ایران آنها را «کافی و قانع کننده» دانسته بود. حالا محمد صدر می‌گوید: «در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد با مطرح شدن اظهارات و دلایل قانع‌کننده دولتی‌ها برای مخالفان، نه به‌صورت صددرصد، بلکه احساس می‌شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است. در واقع به همه دلایل مخالفت‌های آنها و آن چیزهایی که مطرح می‌کنند پاسخ داده شد و مسئولان دولتی هم گفتند.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین توضیح داده که مقامات دولتی در آخرین جلسه کمیسیون مشترک گفته‌اند که عدم الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو وCFT، سبب «حداقل افزایش ۲۰ درصد از هزینه‌های کل کشور» خواهد شد.
محمد صدر البته در سخنان خود تأکید کرده که در این جلسات از سوی دولت «به یک سؤال جدی درباره FATF پاسخ داده شد.» او موضوع را اینگونه توضیح می‌دهد؛ «یکی از سؤالاتی که از سوی یکی از آقایان در جلسه مجمع مطرح شد این بود که آیا در زمان تحریم‌ها پیوستن به این دو کنوانسیون، مشکلی را حل می‌کند؟ و آیا پیوستن به این دو کنوانسیون لازم است؟ این سؤال برای من بسیار جدی بود که رسماً از سوی دکتر همتی، رئیس بانک مرکزی پاسخ داده شد. دکتر همتی گفت: بله، لازم است علی رغم اینکه تحریم‌ها برقرار است اگر ما به عضویت این دو کنوانسیون دربیاییم بخشی از مشکلاتمان حل خواهد شد و مقدار زیادی از هزینه‌هایی که به کشور تحمیل می‌شود برطرف می‌شود.» مجید انصاری هم در سخنان روز یکشنبه خود با روزنامه ایران توضیح داده بود که دولتی‌ها یک حق تحفظ مهم در قبال پذیرش دو کنوانسیون پالرمو و CFT در نظر گرفته‌اند. آن هم این است که ما به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT بپیوندیم اما اقداماتی را که در جهت خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها انجام می‌دهیم تا زمان پابرجا بودن این تحریم‌ها در راستای منافع ملی خودمان می‌دانیم و براساس بندهایی از مفاد این دو لایحه، موارد یاد شده از قواعد این کنوانسیون‌ها مستثنی هستند.
همزمان با نزدیک شدن به موعد بررسی مجدد لوایح FATF در صحن مجمع، منتقدان این مسأله هم دوباره از لزوم رد لوایح می‌گویند. از جمله دیروز همزمان با اظهارنظر محمد صدر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در یک گفت‌و‌گو از ضرورت رد این دو لایحه گفت. نکته اینکه بحث مورد انتقاد او درست به همین موضوعی برمی‌گشت که به‌ گفته مجید انصاری، دولت رأی آن حق تحفظ جدید را در نظر گرفته، یعنی بحث دور زدن تحریم‌ها. سردار جلالی گفته که «پذیرش مکانیسم‌هایFATF شفافیت بخشی به سازوکار دورزدن تحریم‌هاست و این کار عملاً خودزنی و خودتحریمی است.» او پذیرش الزامات FATF را مغایر با «استراتژی مقاومت فعال» دانسته و گفته که «تصویب مشروط یا همراه با تحفظ در پالرمو و CFT کارایی ندارد.» این یعنی دقیقاً تمرکز بر همان نکاتی که محمد صدر معتقد است باعث ایجاد تردید در مخالفان FATF در مجمع شده است. سردار جلالی توضیح روشنی بر اینکه با چه مبنایی چنین ادعایی را مطرح کرده، نداده است. اما شاید نکته مهم تر این باشد که آیا این دست اظهارنظرها در روزهایی که دولت مشغول ارائه پاسخ‌های فنی به سؤالات اعضای مجمع بوده روی ذهن این افراد باز هم تأثیر منفی خواهد گذاشت یا خیر؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/3/571012/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها