کمساری: طلبه‌های جوان حوزه خیلی نسبت به امام(ره) حساس نیستند



حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار کرد. به گزارش جماران، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این دیدار با اشاره به بخش‌های مختلف این مؤسسه و وظایف آنها، گفت: در دوره جدید مدیریت مؤسسه بنا داریم با توجه به حجم شبهات و تخریبات، بیشتر با رویکرد ترویجی، فرهنگی و رسانه‌ای مباحث را جلو ببریم. بالاخره بیش از 50 درصد جمعیت کشور ما کسانی هستند که در زمان رحلت حضرت امام به‌دنیا نیامده و یا کودکان سه چهار ساله بودند. طبیعتاً فهم و درک اینها از حضرت امام کامل نیست. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نارضایتی مردم از این اوضاع، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید می‌کنند که تحریف لفظی یک بحث است ولی تحریف محتوایی و معنوی حضرت امام بحث دیگری است که هم وظیفه ما را به‌عنوان یک دستگاه متولی سنگین می‌کند و هم تمام کسانی که به حضرت امام علاقه‌مند هستند. طبیعتاً حوزه علمیه و روحانیت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای مرجع در جامعه که همچنان تأثیرگذار، فرهنگ‌ساز و جریان‌ساز است نقش مهم و اساسی را خواهند داشت.
وی افزود: متأسفانه ما شاهد هستیم برخی طلبه‌های جوان حوزه هم خیلی نسبت به حضرت امام حساس نیستند و خطری که رهبر معظم انقلاب هم بارها فرموده‌اند خطر سکولاریزه شدن حوزه وقتی شکل می‌گیرد که طلبه‌ها با مبانی اندیشه امام آشنا نباشند. وقتی طلبه‌ها ندانند چه کاری توسط امام انجام شد و امام چه روحی را به دین دمیدند، طبیعتاً این خطر متأسفانه می‌تواند همچنان موجب نگرانی شود. لذا ما در دوره جدید، تقویت ارتباط با حوزه علمیه و همراهی را در دستور کار گذاشته‌ایم.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری نیز در این دیدار گفت: در کلماتی که امام به کار می‌برد دو واژه «خدا» و «مردم» برجسته بود. این نشان می‌دهد که هم ارتباط او با خدا و هم دلسوزی او نسبت به مردم معنای خاصی داشت. در کمتر کسی این ویژگی یافت می‌شود که جای جای کلمات او دلسوزی‌های نسبت به مردم باشد و دلیل اینکه این همه مردم به او پیوستند همین بود که با دست خالی، نه دست به اسلحه برد و نه اجازه داد کسی دست به اسلحه ببرد و از طریق امکانات تسلیحاتی در مقابل دشمن به پیروزی برسد و بلکه احساس کرد مردم باید به این درک برسند، واقعیت موجود را بشناسند و ببینند که یک انسان دلسوز به فکر محرومین و پابرهنگان است.
 حسینی بوشهری خطاب به حجت‌الاسلام کمساری، با بیان اینکه دو مسئولیت متوجه شما است، تصریح کرد: امام اهل این نبود که مطلبی را بگوید و مطلبی را نگوید. امام معتقد بود هرچیزی باید در جای خودش گفته شود؛ ممکن بود به مذاق عده‌ای خوش بیاید و به مذاق عده‌ای خوش نیاید. وی ادامه داد: شما به‌عنوان یک امانتدار قوی باید از هر نوع سوءبرداشت فرمایش امام و هر نوع فهم غیر نظر امام جلوگیری کنید. یعنی واقعاً آنچه امام خواسته درست فهم شود و این می‌تواند کار شما را رشد و ارتقا بدهد. ممکن است افرادی بخواهند زیر چتر و سایه امام حرف‌های خودشان را بزنند و یک جمله هم از امام استناد کنند و همین جمله را طوری پرورش بدهند که چیزی که ما می‌گوییم همان چیزی است که امام گفته است. ولی صدر و ذیل این جمله را باید درست شناخت که آیا این همان است که امام خواسته و یا تفسیر به رأی است. اجازه تفسیر به رأی از کلام و فرمایشات امام داده نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/3/571013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها