گلریزان سازمان ملل برای مردم یمن




بنفشه غلامی/ سازمان ملل متحد در آستانه ششمین سالگرد آغاز تهاجم نظامی ائتلاف عربستان به یمن، در کنفرانسی مجازی خواهان کمک‌های جهانی به مردم آسیب دیده جنگ یمن شد.
به گـــــــــــــــزارش خبرگـــــــــــزاری «آسوشیتدپرس»، در کنفرانس مجازی کمک‌کنندگان به یمن به میزبانی مشترک سوئد و سوئیس که عصر دیروز آغاز شد، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل از اعضای متعهد این سازمان خواست به مردم فقیر و بیمار یمن کمک کنند. میزان کمکی که دبیرکل سازمان ملل معتقد بود می‌تواند نیازهای یمنی‌ها را در آغاز ششمین سال جنگ در این کشور برطرف کند، 3.85 میلیارد دلار برآورد شده بود. یمنی‌ها در یک سال اخیر علاوه بر جنگی که عربستان به آنها تحمیل کرده، آسیب‌های اقتصادی و جانی زیادی بابت شیوع کرونا متحمل شدند. دیروز پیش از برپایی کنفرانس مجازی سازمان ملل که بیش از ۱۰۰ کشور در سطح وزیران در آن شرکت داشتند، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه این سازمان، در بیانیه‌ای هشدار داد، امسال بیش از 16 میلیون یمنی به‌خاطر فقر گرسنه خواهند ماند. این بیانیه همچنین تأکید کرده بود که در حال حاضر نیم میلیون نفر در یمن در شرایط شبیه به قحطی زندگی می‌کنند. به گفته «ژان اگلند»، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ که اکنون یک هفته است برای رسیدگی به شرایط انسانی در یمن به سر می‌برد، گروه‌های امدادی که به این کشور رفته‌اند، به طرزی «فاجعه‌بار» از کمبود بودجه رنج می‌برند. او می‌گوید: «این بسیار ناراحت‌کننده است که سازمان‌ها و گروه‌های امدادی مجبورند در تقسیم غذا بین مردم، حداقلی‌ها را درنظر بگیرند. آن هم در شرایطی که کشورهایی که در این جنگ حضور دارند، در حال صرف مخارجی فراوان برای مقاصد جنگی خود هستند.»
سازمان ملل سال گذشته در نشست مشابهی که برگزار کرد، توانسته بود 1.35 میلیارد دلار کمک جهانی جمع‌آوری کند که یک میلیارد دلار کمتر از آنچه بود که سازمان‌های امدادی درخواست کرده بودند. در سال 2019 نیز 3.6 میلیارد دلار کمک جمع‌آوری شد که نزدیک به 1.5 میلیارد دلار کمتر از 4.2 میلیارد دلاری بود که درخواست شده بود. از همین‌رو دیروز نیز کنفرانس مجازی سازمان ملل امید چندانی نداشت که تمامی مبلغی را که درخواست کرده، به دست مردم یمن برسد.
بدترین قحطی جهان
بنا بر گزارشی که سایت رسمی سازمان ملل پیش از برپایی این نشست مجازی منتشر کرد، علاوه بر سال‌ها جنگ بی‌رحمانه در یمن که خسارات جانی زیادی بر مردم این کشور تحمیل کرده، سقوط اقتصادی و سیاسی باعث شده مردم یمن در بدترین بحران انسانی جهان گرفتار شوند. طبق برآوردهای سازمان‌های امدادی بیش از 20 میلیون یمنی نیاز به کمک دارند. 500 هزار نفر در شرایط مشابه قحطی زندگی می‌کنند و حدود 5 میلیون نفر نیز فقط یک قدم مانده تا به شرایط قحطی برسند.
«مارک لوکاک»، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل نیز در همین ارتباط گفت: «برای جلوگیری از قحطی و ایجاد شرایط صلح پایدار در یمن، به عملیاتی با بودجه‌ای کافی نیازمندیم. کشورها اگر به مردم غذا نمی‌دهند حداقل جنگ‌ها را تغذیه نکنند. اکنون در مواجهه با یمن دو راه پیش‌رو است: یا می‌توانیم راه صلح را انتخاب کنیم یا اجازه دهیم مردم یمن برای دهه‌ها در بدترین قحطی جهان زندگی کنند.» پیشتر نیز «اکونومیست» در گزارشی رتبه یمن از نظر شاخص امنیت غذایی را 113 اعلام کرده بود که بدترین رتبه جهان در سال 2020 است.
ناگوارترین شرایط در جنگ یمن را کودکان این کشور دارند. کودکانی که به گفته «آنتونیو گوترش» در «نوع خاصی از جهنم در حال گذراندن کودکی خود هستند.» بر‌اساس آماری که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل منتشر شده است، حدود 54 درصد افرادی که در یمن نیازمند کمک‌اند، کودک هستند. بر‌اساس آمارها تقریباً نیمی از کودکان زیر 5 سال یمن از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند و 400 هزار نفر از آنان اگر تحت درمان قرار نگیرند، جان خود را از دست خواهند داد. جنگ یمن که از مارس 2015 (اسفند 1393) آغاز شد، تاکنون طبق آمارهای رسمی بیش از 130 هزار کشته برجا گذاشته است. در حالی که نهادهای حقوق بشری معتقد هستند این آمار واقعی نیست و تعداد کشته‌شدگان ناشی از این جنگ بسیار بیشتر از این آمار است. این در حالی است که بجز کسانی که به‌طور مستقیم در این جنگ کشته شده‌اند، هزاران یمنی بویژه کودکان این کشور نیز در اثرات جانبی ناشی از این جنگ همچون بروز قحطی و وبا جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که بسیاری در جهان امیدوارند، با آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن»، وضعیت در یمن تغییر کرده و رو به بهبود گذارد. بویژه که «بایدن» در ماه نخست از ریاست جمهوری‌اش، با دست کشیدن از حمایت عربستان در جنگ یمن و تأکید بر پایان دادن به این جنگ از طریق دیپلماسی، فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرده و با خارج کردن نام انصارالله یمن از فهرست تروریسم، شرایط را برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن فراهم کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/4/571017/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها