محاکمه آنلاین «سوچی»


گروه جهان/ خونتای میانمار، دیروز کمتر از 24 ساعت پس از خونین‌ترین تظاهرات مردمی علیه کودتاچیانی که تحت حمایت نظامیان این کشور قرار دارند، «آنگ سان سوچی» را با اتهامات جدیدی محاکمه و محکوم کرد. این دادگاه مجازی در حالی برگزار شد که در خیابان‌های شهرهای بزرگ میانمار، درگیری‌های شدیدی بین معترضان و نظامیان در حال وقوع بود.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، «آنگ سان سوچی»، رهبر معزول میانمار، در این جلسه دادگاه از طریق ویدیوکنفرانس حاضر شد تا یک جرم جدید به جرایمش اضافه شود. «مین مین سو»، وکیل خانم «سوچی» درباره این جلسه دادگاه به خبرگزاری «رویترز» گفته است که ظاهر «سوچی» در تصاویری که از او در دادگاه مشاهده می‌شد، نشان می‌ داد وی سالم است و مشکل جسمانی ندارد و از دادگاه تقاضا کرده تا اجازه یابد تیم حقوقی خود را ببیند.
«آنگ سان سوچی»، رهبر حزب اتحاد ملی برای دموکراسی میانمار که در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی چشمگیری دست یافت، روز اول فوریه هنگامی که قرار بود قدرت را به دست گیرد، از طرف نظامیان این کشور دستگیر شد. نظامیان حزب «سوچی» را متهم به تقلب گسترده در انتخابات کرده‌اند. در حالی که هیچ مدرکی که نشان دهد تقلبی در انتخابات صورت گرفته، ارائه نکرده‌اند. «سوچی»، بلافاصله پس از دستگیری متهم شد اقدام به واردات غیرقانونی شش دستگاه رادیو ترانزیستوری کرده است. او سپس متهم شد قوانین بلایای طبیعی و کرونا را با برپا کردن کمپین تبلیغاتی نقض کرده است. دیروز نیز یک اتهام دیگر علیه وی مطرح شد. به گفته «مین مین سو» سومین اتهام او تحت قانونی که در دوره استعمار میانمار وجود داشته، مطرح شده است. مطابق این قانون وی متهم است با انتشار اطلاعاتی که باعث به صدا درآمدن «زنگ خطر» برای مردم میانمار شده، «آرامش عمومی» را برهم زده است. قرار است وی 15 روز دیگر نیز در دادگاهی دیگر حاضر شود. اما مشخص نیست اتهام بعدی که قصد دارند به وی وارد کنند، چیست.
گناهان نابخشودنی خونتا
همزمان با حضور ویدیویی «آنگ سان سوچی» در دادگاه در شهرهای بزرگ میانمار، حامیان وی و مخالفان کودتاچیان، زخم‌خورده از تظاهرات روز یکشنبه که 18 کشته برجا گذاشت، دیگربار خیابان‌ها را به اشغال خود درآوردند. در یانگون پلیس برای متفرق کردن معترضان اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک کرد. در این شهر معترضان که نمی‌خواستند، همچون معترضانی که روز یکشنبه جان خود را از دست دادند و ده ها‌ معترضی که زخمی شدند، آسیب ببینند، کلاه‌های آهنی برسر گذاشته بودند. معترضانی که در خط اول صفوف اعتراضی بودند نیز سپرهایی را در دست گرفته بودند. در تظاهرات روز یکشنبه یانگون 4 معترض کشته و ده‌ها نفر زخمی شده بودند.
در کیاوکتادا نیز معترضان به اقدامی جدید روی آورده بودند و برای اینکه از دوربین‌های امنیتی که پلیس از طریق آنها اقدام به شناسایی و دستگیری معترضان می‌کند، در امان بمانند، این دوربین‌ها را با رنگ سیاه، رنگ کردند. آنها همچنین تصاویر «مین آنگ هلاینگ»، فرمانده ارتش میانمار را روی زمین پخش کردند. روی این تصاویر نوشته شده بود: «شرم بر تو آقای دیکتاتور، هرگز تو را نمی‌بخشیم.» بنابر گزارشی که نماینده سازمان ملل منتشر کرده است، اطلاعات معتبر نشان می‌دهد، در تظاهرات روز یکشنبه میانمار حداقل 18 معترض کشته و 30 نفر زخمی شدند. این بالاترین آمار کشته‌شدگان در سلسله اعتراض‌های یک ماه گذشته میانمار است. یکشنبه شب به همین مناسبت معترضان در محل‌هایی که این افراد هدف گلوله قرار گرفته و جان باخته بودند، شمع روشن کردند. این در حالی است که در همین روز حداقل 270 نفر نیز بازداشت شدند که وضعیت آنها نامشخص است. خشونت روز یکشنبه خونتای میانمار با واکنش‌های جهانی مواجه شد. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا این سرکوب را «نفرت‌انگیز» خواند و «مارک گارنو»، وزیر خارجه کانادا هم استفاده ارتش از زور را «وحشتناک» نامید. «تام اندروز»، گزارشکر ویژه سازمان ملل در میانمار هم با تأکید بر اینکه «روشن است، حملات ارتش میانمار علیه مردم این کشور ادامه خواهد یافت»، خواهان تحریم تسلیحاتی میانمار از سوی کشورهای مختلف جهان شد و از مراجع بین‌المللی خواست، نظامیان میانمار را تحت تحریم‌های مختلف قرار دهند. زیرا «محکوم کردن کلامی نظامیان میانمار کافی نیست و باید به طور عملی اقدامی علیه آنان انجام داد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/4/571018/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها