سارکوزی به ۳ سال زندان محکوم شد




نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه در پرونده فساد مالی خود به سه سال زندان محکوم شد. به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، مطابق اعلام رأی دادگاه فرانسه دو سال از مجموع سه سال حبسی که برای نیکولا سارکوزی در نظر گرفته شده، تعلیقی است. البته با تعلیق دو سال حبس از مجموع سه سال حکم سارکوزی بعید است که او عملاً دوران حبسش را در زندان بگذراند. سارکوزی در این پرونده متهم است که در سال ۲۰۱۴ میلادی با «اعمال نفوذ» به اطلاعات یک پرونده قضایی دیگر خود در ارتباط با منابع مالی کارزار انتخاباتی‌اش دسترسی پیدا کرده است. دادستان‌ها برای «تیه‌ری هرتسوگ»، وکیل سارکوزی و قاضی سابق، «ژیلبر آزیبر» نیز احکام مشابهی تقاضا کرده بودند. هر سه این افراد به «فساد» و «اعمال نفوذ» متهم شده‌اند.
سارکوزی به اتهام تلاش برای رشوه دادن به قاضی و سوء‌استفاده از موقعیتش مجرم شناخته شده است. او علاوه بر پرونده مالی مربوط به هزینه‌های مبارزات انتخاباتی‌ با پرونده‌های دیگری هم مواجه است، از جمله دریافت میلیون‌ها یورو از معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی برای تأمین بودجه تبلیغات انتخاباتی‌اش. اخیراً نیز نام سارکوزی با تحقیقات پرونده‌ دیگری درباره نفوذ روسیه گره خورد. وی دومین رئیس دولتی در فرانسه است که به جرم فساد به زندان محکوم می‌شود. دادستان‌های مالی پاریس برای سارکوزی در پرونده موسوم به شنود، درخواست چهار سال زندان کرده بودند.
سارکوزی که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهوری فرانسه بود اتهامات وارده بر خود را انکار کرده و مدعی است که قربانی موهومات دادستان‌های مالی شده است. سارکوزی که از عالم سیاست بازنشسته شده اما همچنان از شخصیت‌های بانفوذ در میان محافظه‌کاران است، ۱۰ روز برای تقاضای تجدید نظر در این حکمش فرصت دارد. ژاک شیراک نیز پیش از او به اتهام فساد محکوم شده بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/4/571020/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها