ترخیص ۴۰ میلیون دلار کالایی که ممنوع شده بود



معاون فنی گمرک ایران از تعیین تکلیف حدود ۴۰ میلیون دلار کالای ورود ممنوع که در آستانه فساد قرار گرفته بودند در جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت خبر داد و اعلام کرد که صاحبان کالا بزودی می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.
مهرداد جمال ارونقی تصریح کرد:در کارگروه تخصیص ارز وزارت صمت موضوع کالاهای گروه ۲۷ مطرح و با ارائه مستندات تعیین تکلیف شده است. بر این اساس قرار است کالاهایی که ثبت سفارش آنها قبل از ممنوعیت و محدودیت انجام شده و با شرایط ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات و صادرات مطابقت دارند تعیین تکلیف و ترخیص شود.
وی توضیح داد: بر اساس مفاد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وقتی کالایی مشمول افزایش سود بازرگانی یا ایجاد محدودیت  یا ممنوعیت شود اگر شرایط لازم را داشته باشد باید نسبت به ترخیص آن با شرایط قبل از ممنوعیت اقدام شود، بنابراین در صورت مطابقت این کالاها با این شرایط، تعیین تکلیف و ترخیص با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی انجام خواهد شد. معاون فنی گمرک ایران در رابطه با اعلام وزارت صمت مبنی بر اینکه اغلب این کالاها ثبت سفارش ندارند تأکید کرد که تمامی مستندات و مدارک در رابطه با ثبت سفارش این کالاها موجود است؛ به‌طوری که بیش از ۵۰۰ فقره اظهارنامه برای آنها صادر شده است، اگر این کالاها ثبت سفارش نداشتند صاحبان کالا نمی‌توانستند کالای خود را به گمرک اظهار کنند.
وی با بیان اینکه کالاهای گروه ۲۷ قبل از محدودیت و ممنوعیت وارد شده و وزارت صمت با صدور مجوزهای لازم از جمله ثبت سفارش برای صاحب کالا حقوق مکتسبه ایجاد کرده است، گفت:گروه ۲۷ یک گروه من درآوردی کالایی است، این در حالی است که در طبقه‌بندی کالاهای ممنوعه این کالاها به ممنوعه قانونی، شرعی و دولتی تقسیم می‌شوند که کالاهای گروه ۴ کالاهای ممنوعه دولتی هستند که عمدتاً به‌دلیل شرایط ارزی، این ممنوعیت ایجاد شده است ولی گروه ۲۷ مشمول این سه ممنوعیت نبوده و وزارت صمت نمی‌تواند به خودی خود این گونه کالا را محدود و ممنوع کند./ایسنا



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/7/571038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها