وزیر نفت خبر داد

تعیین تکلیف تمام میادین مشترک تا پایان دولت


گروه اقتصادی |  روز گذشته 2 طرح ملی صنعت نفت به بهره‌برداری رسید و یک طرح مهم دیگر نیز کلید خورد. در آیین افتتاح رسمی این پروژه‌ها که شامل 2 طرح توسعه میدان آذر و واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان بود، رئیس جمهوری از تلاش این دولت برای احقاق حقوق مردم در میادین مشترک نفتی و گازی سخن گفت. حسن روحانی با بیان اینکه این دولت تنها با برجام به‌دنبال احقاق حقوق مردم ایران نبود، تصریح کرد: «با سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های این دولت حقوق از دست رفته مردم در میادین مشترک احقاق شد.» 5 برابر شدن حجم بهره‌برداری نفت از میدان مشترک ایران و عراق در غرب کارون و افزایش نزدیک به 3 برابری تولید گاز در میدان پارس جنوبی که مخزن آن با کشور قطر مشترک است، از جمله مهم‌ترین تلاش‌هایی است که در 7 سال گذشته با وجود تمام مشکلات و فشارهای تحریمی انجام شد تا حجم برداشت نفت و گاز از میادین مشترک بیشتر شود و ایران در مسابقه با رقبای خود نبازد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به اهمیت بالای صنایع نفت و در کنار آن پتروشیمی برای کشور، گفت: «در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیر و ارزشمندی در زمینه توسعه صنایع نفت و پتروشیمی صورت گرفته و این از افتخارات این دولت است. افتتاح 12 طرح بزرگ پتروشیمی در سال 99 و افزایش دو برابری تولید محصولات آن از کارهای عظیم و بزرگ این دولت است.» رئیس جمهوری که در پنجاه و سومین هفته از افتتاح‌های ملی، بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های ایلام و بوشهر را کلید می‌زد، با اشاره به نقش درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه کشور، گفت: «در تاریخ کشور بخش اعظم بودجه سالانه را نفت تأمین کرده و این درحالی است که در سال 99 این دولت با کمترین اتکا به نفت کشور را اداره کرده است.»
خدمات کشور به نفت و میعانات گازی متکی است
روحانی با بیان اینکه بسیاری از خدمات در کشور به نفت و میعانات گازی متکی است و اگر روزی شیر نفت و گاز بسته شود، همه فعالیت‌های کشور تعطیل خواهد شد، افزود: «کاهش اتکای بودجه اجرایی به نفت حرف بسیار درستی است اما هیچگاه نباید اهمیت صنعت نفت را از یاد ببریم.» روحانی با اشاره به اقدامات بی‌نظیر دولت تدبیر و امید در زمینه نفت و گاز و افزایش مقدار تولید گاز از 600 میلیون مترمکعب در روز به یک میلیارد مترمکعب در این دولت، از افزایش بهره‌برداری از منابع مشترک گاز و نفت با همسایگان به‌عنوان یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای احقاق حقوق ملت نام برد.
برجام تنها اقدام ما نبود
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «برخی فکر می‌کنند دستاورد برجام احقاق حقوق ملت ایران بود که البته به‌دلیل بزرگی آن دنیا توطئه کرد تا کمر برجام شکسته شود و در این راه ترامپ مجری توطئه‌های رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه شد. اما برجام تنها اقدام دولت برای احقاق حقوق مردم نبود. بلکه بهره‌برداری از منابع مشترک از دیگر اقدامات دولت در این راستا بود و توانستیم در منطقه پارس جنوبی و میدان مشترک با قطر همتراز و حتی کمی جلوتر، از این میدان مشترک بهره‌برداری کنیم.» روحانی با اشاره به تفاوت‌های میادین مشترک گاز و نفت با میادین اختصاصی در داخل خاک کشور تأکید کرد: در میادین مشترک با بهره‌برداری همسایگان در هر ساعت بخشی از منافع ملی از دست می‌رود. روحانی همچنین اقدامات و پیگیری‌‌های دولت در دادگاه‌های خارجی برای بازگرداندن هزاران شیء و آثار فرهنگی کشورمان را یکی دیگر از مصادیق اقدامات دولت برای احقاق حقوق ملت ایران برشمرد.
تولید از میدان آذر تا پیش از این دولت صفر بود
رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه به افتتاح طرح توسعه میدان نفتی آذر در دولت تدبیر و امید که در دو مرحله سال های 95 و 99 انجام شد اشاره کرد و افزود: در آغاز دولت تدبیر و امید استفاده ایران از این میدان صفر بود، تا پایان سال 95 به 30 هزار بشکه رسیدیم و با افتتاح امروز 65 هزار بشکه نفت از این میدان بهره‌برداری می‌شود و جای افتخار است که افتتاح این طرح به دست مهندسین، جوانان و کارگران ایرانی انجام شد و از نیروهای خارجی و مهندسین سایر کشورها استفاده نکردیم. روحانی در ادامه اقدامات دولت در زمینه صنعت پتروشیمی را یکی از افتخارات بزرگ کشور توصیف و تأکید کرد: اقدامات انجام شده تاکنون در مراحل بالادستی این صنعت بوده و وزارت نفت باید با آماده‌سازی یک طرح و توجه به بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی زمینه‌سازی اشتغالزایی و بهره‌برداری از این بخش مهم را فراهم کند. رئیس‌جمهوری افتتاح دو طرح مهم نفتی با اعتبار 2.5میلیارد تومانی در یک روز را از دیگر افتخارات دولت دانست و ادامه داد: تنها در سال 99، دوازده طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم که تا پایان سال بهره‌برداری از طرح‌ها در این صنعت ادامه داشته باشد. روحانی تأکید کرد: محصولات پتروشیمی در سال 1400 به دو برابر آنچه تا امروز ظرفیت بهره‌برداری بوده است، رسیده و از حدود 50 میلیون به 100میلیون تن خواهد رسید.
تحقق 31 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در سال های اخیر و با وجود تحریم و جنگ اقتصادی ناچار شدیم درآمد ارزی را از منابعی به جز نفت تأمین کنیم، تأکید کرد: صادرات غیرنفتی یکی از این منابع بود که به کشور کمک و یاری رساند.
روحانی با بیان اینکه براساس آمار میزان صادرات غیرنفتی در دو ماهه اخیر مشابه سال گذشته بوده است، افزود: البته در آغاز امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا مشکلاتی در صادرات غیرنفتی کشور به وجود آمد اما تاکنون 31 میلیارد دلار رقم صادرات غیرنفتی بوده است که تا پایان سال افزایش خواهد یافت و بار بزرگی از این صادرات بر دوش بخش پتروشیمی و فولاد بوده است. رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه همه آنچه به‌دست آوردیم در سایه اراده، ایمان و ایستادگی ملت بوده و اگر افتتاح و موفقیتی داشتیم برای فرزندان ملت و جوانان این مرز و بوم است، تأکید کرده: اطمینان دارم که دنیا و امریکا ناچار است در برابر ملت بزرگ ایران زانو بزند و دست از تحریم‌ها بردارد.
دستیابی به بزرگترین موفقیت در تاریخ با ایستادگی مردم
روحانی شکست فشار حداکثری و سرنگون شدن رئیس‌جمهوری قبلی امریکا را یک پیروزی برای ملت بزرگ ایران توصیف و تأکید کرد: آن قصاب و قاتل سرنگون شد و دولت جدید امریکا چهار بار اعتراف کرده است که فشار حداکثری دولت قبل غلط بوده است. رئیس‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: این بزرگترین موفقیت در تاریخ است که به خاطر ایستادگی ملت ایران اعتراف کردند که فشار و تحریم به جایی نرسیده است و در سال 1400 تلاش و امید ما این است که از لحاظ مقابله با بیماری کرونا و برداشتن تحریم‌ها شرایط بهتری‌ داشته باشیم.

بــــرش
در میدان‌های مشترک نسبت به همسایگان وضع مناسبی داریم

روز گذشته دو طرح توسعه میدان آذر و واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۲.۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسمی ‌رسید. میدان آذر یکی از پیچیده‌ترین میادین نفتی محسوب می‌شود که در قالب قرارداد بیع‌متقابلی به ارزش حدود ۱.۴ میلیارد یورو از سوی کنسرسیوم ایرانی توسعه یافته و پیشرفت آن خردادماه سال ۱۳۹۲ حدود ۶ درصد بوده است.وزیر نفت حالا درباره تولید این میدان می‌گوید: تولید انباشتی این میدان از ابتدا –سال 1396- تاکنون حدود ۳۶ میلیون بشکه نفت بوده و ۱.۶ میلیارد دلار هزینه طرح توسعه این میدان برگشته است.به گزارش شانا، بیژن زنگنه در آیین افتتاح طرح‌های ملی صنعت نفت با اشاره به اینکه طرح میدان آذر در دو مرحله اجرا شده که مرحله نخست آن با تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ عملی شد، افزود: فاز دوم این طرح با تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه از دی‌ماه امسال محقق شده است.به گفته زنگنه «نفت تولیدی از میدان آذر از ۱۹ حلقه چاه با عمق بیش از ۴۵۰۰ متر پس از فرآورش و جداسازی نفت، گاز و آب در واحد فرآورش مرکزی، به مصرف‌کنندگان داخلی یا پایانه‌های صادراتی منتقل می‌شود و نکته مهم درباره این طرح تکمیل زنجیره ارزش است. به این معنا که گاز ترش تولیدی از این میدان پس از جداسازی به مرکز جمع‌آوری گاز دهلران منتقل و از آن طریق به همراه گازهای میدان‌های چشمه‌خوش، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، دهلران، دانان به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ ارسال می‌شود. بخشی از این گاز به شبکه سراسری گاز تزریق و بقیه به خوراک یک واحد پتروشیمی تبدیل می‌شود.»زنگنه همچنین در این مراسم با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر در تمامی میدان‌های مشترک نسبت به همسایگان در وضع مناسبی هستیم، گفت: «ظرفیت تولید نفت خام در میدان‌های مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در روز به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.»
اگر تحریم‌ها نبود...
طرح دیگری که دیروز به بهره‌برداری ‌رسید پتروپالایش کنگان در عسلویه بود. طرحی در کنار فاز ۱۲ پارس جنوبی که جزئی از ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاحی امسال است. پتروپالایش کنگان که با سرمایه‌گذاری قریب به یک میلیارد دلاری افتتاح شد، ظرفیت تولیدی حدود ۳.۵ میلیون تن در سال دارد و در زنجیره تولیدهای پتروشیمی، یک طرح مادر تولیدکننده خوراک است وزیر نفت درباره طرح‌های تأمین خوراک می‌گوید: مجموع ظرفیت طرح‌های تولید خوراک واحدهای پتروشیمی که امسال افتتاح شده‌اند و می‌شوند، ۱۱.۲ میلیون تن در سال است.
از پتروپالایش کنگان مایعات تولیدی تا زمان راه‌اندازی واحدهای پایین‌دستی این طرح صادر شده و اتان تولیدی نیز به مصرف مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی می‌رسد. اما در پایین‌دست طرح پتروپالایش کنگان چهار طرح اجرا می‌شود، یک واحد الفین یک میلیون تنی و ۳ واحد تولید پلی‌اتیلن ۳۰۰ هزار تنی با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلار با مجموع پیشرفت ۴۰ درصدی در حال ساخت است.وزیر نفت گفت: اگر تحریم‌ها نبود همه این طرح‌ها می‌توانست با هم به بهره‌برداری برسد و علت تأخیر در اجرای این طرح و زنجیره، اعمال تحریم‌ها بوده است.
کیان؛ یکی از ابرپروژه‌های پتروشیمی
عملیات اجرایی طرح پتروشیمی کیان نیز به‌عنوان سومین طرح روز گذشته به‌صورت رسمی آغاز ‌شد. وزیر نفت درباره آن توضیح داد: این طرح از ابرپروژه‌های پتروشیمی است که فاز نخست آن به حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. ویژگی مهم این طرح دریافت مجموعه‌ای از خوراک‌های ترکیبی مایع و گاز با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن است. این طرح عظیمی است و ما چهار طرح از این نوع داریم. سه طرح دیگر با استفاده از مجموعه‌ای از خوراک‌های ترکیبی مایع و گاز (دو طرح در عسلویه و یک طرح در بندر ماهشهر) تعریف شده که همسو با جهش سوم و ریل‌گذاری برای آینده صنعت پتروشیمی و ساختن اقتصاد مقاومتی با نگاه درون‌زا و و برون‌گراست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/8/571044/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها