اخبار



رئیس مرکز ملی فضای مجازی:
نمی توانیم مردم را مجبور به استفاده از شبکه ملی اطلاعات کنیم

«اگر خدماتی که ارائه می‌کنیم کیفی‌تر و ارزان‌تر از شبکه جهانی ماهواره‌ای نباشد، نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند.» به گزارش مرکز ملی فضای مجازی ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان مطلب فوق و درباره سیاست این مرکز در خصوص اینترنت ماهواره‌ای، افزود: اینترنت ماهواره‌ای تحولی فناورانه است که شرکت‌های امریکایی سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی درباره آن داشته‌اند و قطعاً این خدمت در بسیاری از نقاط کشور که پوشش مخابراتی نداریم می‌تواند استفاده شود و باید حتماً در آن حوزه‌ها از این قابلیت استفاده شود.
وی گفت: اما بحثی که وجود دارد این است که ما در تعریف شبکه ملی اطلاعات و در حوزه ارتباطی و فناوری اطلاعات می‌خواهیم استقلال خود را داشته باشیم و این نگرانی وجود دارد که اگر ما در داخل خدمات موردنیاز مردم را با قیمت مناسب‌تر و کیفی‌تر از شبکه جهانی ماهواره‌ای ارائه نکنیم دلیلی ندارد مردم از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند و قطعاً به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای می‌روند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: ما در این مرکز طرح و برنامه‌ای را مدنظر داریم که براساس آن شبکه‌های ارتباطی ثابت و همراه باید بشدت توسعه پیدا کند و ما همچنان در زمینه منظومه‌های ماهواره‌ای به‌دلیل قابلیت‌های کشورمان در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره در نظر داریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی طرحی آزمایشی را در قالب منظومه ماهواره‌ای در کشور داشته باشیم که البته شاید این منظومه نتواند آن قابلیت‌های لازم را فراهم کند.
وی اضافه کرد: اما در حال مطالعه‌ایم تا بتوانیم با کشور‌های دیگری از جمله چین، روسیه و ترکیه و با سرمایه‌گذاری مشترک در کنار منظومه ماهواره‌ای امریکایی، منظومه ماهواره‌ای غیرامریکایی را هم داشته باشیم و از خدمات آن استفاده کنیم.
فیروزآبادی درباره جزئیات مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره نحوه برخورد با نشر اکاذیب در فضای مجازی گفت: دنیا با بحران نشر اخبار جعلی، کذب، تهمت و افترا در فضای مجازی روبه‌رو است و در جهان تمهیداتی پیش‌بینی کرده‌اند که چه کسی بتواند برخورد کند.
وی تأکید کرد: متولی در خصوص رسانه‌های جمعی و مطبوعات مشخص است و در این رابطه در سندی که داشتیم تعیین تکلیف شد، اما ما در فضای مجازی شاهدیم که برخی رسانه‌ها با هویت‌های ناشناس به انتشار اکاذیب می‌پردازند و قواعدی برای ارزیابی اخبار و سایت‌های خبری باید وجود داشته باشد که ما در حقیقت در این سند رده‌بندی سایت‌های خبری و تشخیص اخبار واقعی از غیرواقعی را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشتیم.
فیروزآبادی افزود: درباره فیک نیوز‌ها نیز که اثر اجتماعی، منطقه‌ای و ملی دارد صداوسیما موظف شد برای مردم فوراً رفع ابهام کند و البته یک سری تقسیم بندی‌های دیگری هم انجام شده است که مشابه آن در کشور‌های توسعه یافته وجود دارد و برآمده از تجربه بشری برای زیست در فضای مجازی است.

برای اولین بار
به‌روزرسانی ماهواره‌های موقعیت‌یاب در فضا ممکن شد

شرکت لاکهید مارتین سازنده ماهواره‌های موقعیت‌یابی جی پی اس برای اولین بار به‌روزرسانی این ماهواره‌ها در فضا و بدون نیاز به تعویض کامل آنها را ممکن کرد. به گزارش مهر، معمولاً ماهواره‌ها به گونه‌ای که قابل به‌روزرسانی باشند، طراحی و ساخته نمی‌شوند و بدین منظور باید یک ماهواره را به طور کامل از مدار خارج کرده و ماهواره‌ای جدید را جایگزین آنها کرد. اما شرکت لاکهید مارتین برای اولین بار به‌روزرسانی سخت افزاری ماهواره‌های موقعیت‌یابی مکانی جی پی اس خود را در فضا ممکن کرده است. به گفته اریک براون مدیر ارشد واحد استراتژی مأموریت‌های فضایی نظامی لاکهید مارتین، به‌روزرسانی ماهواره‌های جی پی اس این شرکت از همین هفته آغاز می‌شود و خدمات لجستیک ویژه‌ای به همین منظور در نظر گرفته شده است. برای ممکن کردن این روند بخشی از ماهواره‌های جی پی اس موسوم به LM۲۱۰۰ بازطراحی خواهند شد. این بازطراحی به طور اساسی در نسل جدید ماهواره‌های جی پی اس موسوم به جی پی اس ۳ اف انجام می‌شود. در حال حاضر سه ماهواره از این نوع در فضا در حال گردش به دور زمین است و قرار است در آینده بر تعداد آنها افزوده شود.
با ارتقای فناوری به‌روزرسانی ماهواره‌های جی پی اس، نصب پردازنده‌ها و حسگرهای تازه‌ای روی آنها ممکن خواهد شد. این کار عمر مفید ماهواره‌ها و کارآیی آنها را افزایش داده و به کاهش قابل توجه هزینه‌های مادی صرف شده برای تولید و اداره ماهواره‌ها می‌انجامد. لاکهید مارتین می‌گوید به فناوری مورد نیاز برای به روز کردن ماهواره‌هایی با وزن ۲۳۰۰ تا ۶۵۰۰ کیلوگرم در فضا دست یافته و در حال مذاکره با شرکت Aerojet Rocketdyne برای تسهیل این روند است.

ترامپ به دنبال مجازات غول های فناوری

رئیس‌جمهوری سابق امریکا در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کاران، دولت‌های ایالتی را تشویق کرد با تصویب قانون به مجازات غول‌های فناوری بپردازند که صداهای محافظه کار را خاموش می‌کنند.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی عمومی خود از زمان ترک کاخ سفید و در آخرین روز کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران که در اورلاندوی فلوریدا برگزار شد، گفت: اگر آزادی بیان نداشته باشیم، همه تمهیدات یکپارچگی انتخابات در سراسر جهان هیچ ارزشی ندارند. اگر جمهوریخواهان برای گفتن حقیقت و افشای فساد سانسور شوند، ما دموکراسی نخواهیم داشت و تنها استبداد چپگرا برایمان می‌ماند.
ترامپ بر سر حذف شدن حسابش در فیس بوک و توئیتر به‌دلیل نقض سیاست‌های این شبکه‌های اجتماعی، مکرراً شرکت‌های فناوری را به سانسور متهم کرده است.
ترامپ گفت: زمان شکستن انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری و احیای رقابت منصفانه فرا رسیده است. بخش ۲۳۰ که [مربوط به] مقررات اینترنت است و به‌عنوان بخشی از قانون رعایت اخلاق در ارتباطات ۱۹۹۶ تصویب شده است، باید لغو شود.
بخش ۲۳۰ به وب سایت‌ها اجازه می‌دهد به ساماندهی محتوا در پلتفرم‌هایشان بپردازند. همچنین برای محتوایی که توسط کاربران منتشر می‌شود، مصونیت داشته و مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند. رئیس‌جمهوری سابق امریکا گفت: اگر دولت فدرال حاضر به اقدام در این باره نیست، در این صورت هر ایالت در این اتحادیه که ما رأی داریم باید شرکت‌هایی مانند توئیتر، گوگل و فیس بوک را هر زمان که صداهای محافظه کار را خاموش می‌کنند، هدف مجازات‌های بزرگ قرار دهند.
براساس گزارش بیزنس اینسایدر، ترامپ به ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا اشاره کرد که اوایل فوریه پیشنهادهای جدیدی را مطرح کرد که براساس آن، از تعلیق حساب نامزدهای سیاسی توسط شبکه‌های رسانه اجتماعی جلوگیری می‌شود و این شرکت‌ها برای هر روز از تعلیق شدن حساب، جریمه خواهند شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/17/571067/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها