در حضور آدمک‌های مشهور و در میان نطق‌های انتقادی مجریان مراسم

«نومادلند» و «تاج» جوایز گلوب را درو کردند


وصال روحانی
خبرنگار
در مراسم ویژه و غریب که متأثر از محدودیت‌های کرونایی بود، صبح دیروز جوایز هفتادوهشتمین دوره گلدن گلوب در دو شاخه سینما و تلویزیون به‌طور همزمان در شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس امریکا اهدا شد. غریب و جالب از آن‌رو که تعداد حاضران در دو سالن محل اهدای جوایز بسیار کم بود و روی ماکت آدم‌ها صورتک چهره‌های مشهور گذاشته شده بود و آدم‌های واقعی در خانه‌های خود نشسته و مراسم را مثل مردم عادی از تلویزیون می‌دیدند. این‌گونه اتفاقات سبب شد تینافی و ایمی‌پولر مجریان مراسم، اتحادیه نشریات خارجی مقیم امریکا (نهاد اهدا‌کننده جوایز گلوب با نام اختصاری «HFPA») را به باد انتقاد بگیرند و حضور نداشتن حتی یک سیاهپوست را در جمع اعضای این نهاد 90 نفره سند آشکار تبعیض‌های نژادی بنامند. با این حال لحظاتی احساسی هم در مراسم دیروز شکل گرفت و نقطه اوج آن زمانی بود که چادویک بوسمن هنرپیشه سیاهپوست مرد امریکایی به‌خاطر بازی در فیلم «Ma Rainys Black Bottom» به‌عنوان بهترین هنرپیشه مرد دراماتیک انتخاب شد و چون مدتی است که فوت کرده، بیوه او برای دریافت جایزه وی به‌روی صحنه آمد و یک نطق گریه‌دار را پشت تریبون اجرا کرد.
دومین‌ زن ساختارشکن
در چنین فضایی جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم دراماتیک سال نصیب «نومادلند» شد که بازیگر اصلی آن فرانسیس مک دورماند کهنه‌کار است. چلو ژائو چینی و 38 ساله هم به سبب کارگردانی این فیلم بهترین کارگردان معرفی شد تا فقط دومین زنی باشد که جایزه گلوب این عنوان را تصاحب کرده است. نفر قبلی انجام‌دهنده این مهم باربارا استرایسند در دهه 1980 بود. جایزه گلوب بهترین فیلم غیر‌دراماتیک سال هم به سازندگان قسمت تازه‌ای از سری فیلم‌های کمدی - اجتماعی «بورات» تعلق گرفت که نام کامل آن «Borat Subseguent Moviefilm» است. پیروزی‌های قابل پیش‌بینی این فیلم زمانی کامل شد که ساشا بارون کوهن ایفاگر نقش اصلی آن هم بهترین هنرپیشه مرد کارهای غیر‌دراماتیک معرفی شد که آن را شاخه «موزیکال یا کمدی» هم می‌نامند.
دلجویی از سیاهان!
«HFPA» برای جوابگویی به اتهامات تبعیض‌نژادی تا توانست در مراسم روز دوشنبه به سیاهان امتیاز و به قولی سعی در به دست آوردن دل آنها کرد! در همین ارتباط آندرا دی هنرپیشه زن سیاهپوست به‌خاطر ایفای نقش بیلی هالیدی خواننده معروف و فقید موسیقی بلوز در فیلم «امریکا علیه بیلی هالیدی» بهترین هنرپیشه زن در فیلم‌های دراماتیک شناخته شد و دانیل کالویا هم به‌دلیل بازی در فیلم «Judas and The Black Messiah» به‌عنوان برترین بازیگر مرد نقش دوم انتخاب شد. در مدیوم تلویزیون هم جایزه بهترین هنرپیشه نقش دوم در یک سریال یا مینی‌سریال یا فیلم بلند تلویزیونی به جان بویه‌گا برای بازی در «تبر کوچک» تعلق گرفت. جان بویه‌گا همانی است که در موخرترین تریلوژی سری فیلم‌های فضایی و فانتزی «جنگ ستارگان» یک از نقش‌های اصلی را عهده‌دار بوده و سیاهپوست است و زیر 40 سال سن دارد و آینده درخشان‌تری برایش پیش‌بینی می‌شود.
دومین پیروزی بزرگ تاجی‌ها
در مدیوم تلویزیون همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سریال بسیار موفق و پر دوام «تاج» (The Crown) یک‌بار دیگر شماری از جوایز اصلی را درو کرد و مهم‌ترین آنها کسب جایزه گولدن‌گلوب بهترین سریال دراماتیک سال بود. این دومین پیروزی «تاج» در این قسمت پس‌از پیروزی نخستین آن در سال 2017 به‌شمار می‌آید. امواج توفیق این سریال باعث اهدای جوایزی دیگر به سایر هنرمندان بریتانیایی حاضر در این مجموعه نیز شد، به‌طوری که جاش اوکانور و اما کورین به سبب فرورفتن هنرمندانه‌شان در قالب پرنس چارلز و پرنسس دایانا (زوج سلطنتی‌ای که کارشان به بدنامی و مرگ مشکوک دایانا در سال 1997 انجامید) بهترین بازیگران مرد و زن سال در بخش کارهای دراماتیک شناخته شدند و جیلیان اندرسون پرسابقه نیز به سبب ایفای نقش مارگارت تاچر در این مجموعه بهترین هنرپیشه زن نقش دوم معرفی شد.
نتایجی غیر منتظره
در بازگشت به مدیوم سینما باید متذکر شد که جایزه بهترین هنرپیشه مرد نقش اول سال در قسمت دراماتیک نه به آنتونی هاپکینز بریتانیایی رسید و نه به رقیب مشهور هموطنش گری اولدمن و همان‌طور که پیشتر آمد «HFPA» ترجیح داد گلوب این رده را به چادویک بوسمن فقید بدهد که پس از فروش چشمگیر «پلنگ سیاه» فیلم کمیک استریپی سال 2018 خود به شهرت و اعتباری چشمگیر و خلق‌الساعه رسیده بود. در قسمت بهترین هنرپیشه زن نقش دوم نیز جودی فاستر کهنه‌کار پیروزی غیر‌منتظره‌ای به سبب بازی در فیلم «موریتانیایی» داشت و خیلی‌ها فکر می‌کردند این جایزه سهم گلن‌کلوز پرتجربه‌تر یا اولیو کولمن شود که در فیلم «پدر» در کنار آنتونی هاپکینز یکبار دیگر خوش درخشیده است. یک فاتح غیرمنتظره دیگر هم روزاموند پایک در قسمت بهترین بازیگر زن در کارهای «موزیکال یا کمدی» بود که تصور می‌شد جایزه‌اش به ماریا باکالووا بازیگر نه‌چندان مشهور «بورات» یا آنیا تیلور جوان برسد.
سرآمد بحث‌برانگیزها
اما بی‌‌گمان بحث برانگیز‌ترین انتخاب روز گذشته معرفی فیلم «میناری» ساخته کشور امریکا به‌عنوان بهترین فیلم غیر‌انگلیسی زبان و آن هم در حالی بود که در بخش‌هایی از این فیلم به زبان انگلیسی تکلم می‌شود!! استدلال اتحادیه نشریات خارجی مقیم امریکا برای این انتخاب غریب این بود که چون فیلم درباره یک خانواده کره‌ای ساکن در ایالت ارکانزاس امریکا است، نتوان این فیلم را «خارجی و بین‌الملل» توصیف کرد و غیر‌انگلیسی‌زبان دانست!

برندگان «گولدن‌گلوب2021»

سینما

*‌ برترین فیلم دراماتیک‌: «نومادلند»
* ‌فیلم غیر دراماتیک: Borats Subsequent Moviefilm
*‌ فیلم غیر انگلیسی زبان: «میناری» از امریکا
* کارگردان: چلوژائو به‌خاطر «نومادلند»
*‌ سناریو: آرون مورکین برای فیلم «محاکمه شیکاگو»
*‌ بازیگر مرد نقش اول دراماتیک: چادویک بوسنی برای «Mo Rainys Black Bottom»
*‌ هنرپیشه زن نقش اول دراماتیک: آندرا دی برای فیلم «امریکا علیه بیلی هالیدی»
* بازیگر مرد مکمل: دانی یل کالویا برای فیلم «Jubas and the Black Messiah»
* ‌بازیگر زن مکمل: جودی فاستر برای فیلم «موریتانیایی»
* ‌هنرپیشه مرد نقش اول غیر دراماتیک: ساشا بارون کوهن برای «Borat Subseqvent Moviefilm»
*‌ بازیگر زن نقش اول غیر دراماتیک: روزاموند پایک برای فیلم «من بسیار اهمیت می‌دهم»
*‌ بهترین فیلم کارتونی: «Soul»

تلویزیون

*‌ بهترین سریال دراماتیک: «تاج»
* ‌سریال غیر دراماتیک: «Schitts Creek»
*‌ مینی‌سریال یا فیلم بلند تلویزیونی: «The Queens Gambit»
* ‌هنرپیشه مرد دراماتیک در سریال‌ها: جاش اوکانور برای مجموعه «تاج»
*‌ بازیگر زن دراماتیک در سریال‌ها: اما کورین برای «تاج»
* هنرپیشه زن غیر‌دراماتیک در سریال‌ها: کاترین اوهارا برای «Schitts Creek»
*‌ بازیگر مرد غیر دراماتیک در سریال‌ها: جیسن سودیکیس برای مجموعه «تدلاسو»
*‌ بازیگر مرد مینی‌سریال‌ها و یا فیلم‌های بلند تلویزیونی: مارک رافالو برای فیلم «من می‌دانم همه این چیزها درست است»
*‌ هنرپیشه‌زن مینی‌سریال‌ها و یا فیلم‌های بلند تلویزیونی: آنیا تیلور جوی برای «the Queens Gambit»
* بازیگر زنمکمل رد سریال‌ها، مینی سریال‌ها و فیلم‌های بلند تلویزیونی: جیلیان اندرسون برای مجموعه «تاج»
* ‌هنرپیشه مرد مکمل در سریال‌ها، مینی سریال‌ها و فیلم‌های بلند تلویزیونی: جان بویه‌گا برای فیلم «تبر کوچک»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7579/19/571079/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها