رئیس ستاد انتخابات کشور:

انتخابات باید صحنه‌ای برای تقویت انسجام داخلی شود


گروه سیاسی/ مهلت ثبت نام داوطلبان حضور در انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر ساعت 18 امروز به پایان می‌رسد. بر اساس اعلام سیداسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور تا پایان ساعت ۱۸ روز یکشنبه ثبت نام ۱۵۰۴۹ نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای شهر، نهایی شده بود، آماری که بر اساس آن می‌شود پیش‌بینی کرد که بیشتر ثبت نام‌ها به روزهای آخر موکول شده است و احتمالاً امروز نسبت به روزهای گذشته داوطلبان بیشتری از طریق شیوه‌های مجازی و حضوری برای ثبت نام اقدام می‌کنند. دبیر ستاد انتخابات کشور با یادآوری اینکه امکان ثبت نام در تمام ساعات شبانه روز از مزایای ثبت نام الکترونیک است از افرادی که تمایل دارند در انتخابات شوراهای شهر ثبت نام کنند خواست در فرصت باقی مانده و ترجیحاً با استفاده از موبایل‌های هوشمند و یا رایانه شخصی به پرتال وزارت کشور به آدرس  entekhabat.moi.ir مراجعه و با سهولت کامل و بدون هرگونه هزینه، ثبت نام کنند.
روز گذشته معاون سیاسی وزیر کشور که به استان ایلام سفر کرده بود افزایش کارآمدی نظام در قرن جدید را از مهم‌ترین راهبردها دانست و گفت: انتخابات باید به صحنه‌ای برای تقویت انسجام داخلی میان دلسوزان نظام تبدیل شود.
جمال عرف با بیان اینکه باید نشان دهیم در کنار اصل رقابت، اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و پرشکوه مهیاست، افزود: در انتخابات پیش‌رو باید زمینه حضور افراد دلسوز و کاربلد برای حل مشکلات مردم و کشور فراهم شود.
به گزارش ایرنا، رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به فعالیت ۱۲۱ حزب و ۱۱ جبهه سیاسی با گرایشات اصولگرایی، اصلاح‌طلبی، اعتدال و مستقل در کشور، گفت: باید زمینه برای حضور تمامی سلایق سیاسی وفادار به آرمان‌های نظام در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها فراهم شود و افراد متخصص و دارای اندیشه و فکر که احساس می‌کنند می‌توانند برای گره‌گشایی از مشکلات کشور مثمرثمر باشند، برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کنند.
عرف رعایت اصل بیطرفی و قانون‌مندی را مهم‌ترین رویکرد وزارت کشور در عرصه انتخابات برشمرد و تأکید کرد: مجریان حق ندارند گرایشات شخصی و حزبی را در انتخابات دخالت دهند و خط قرمز دولت تدبیر و امید رعایت اصل بیطرفی است.
او در مراسم تودیع و معارفه استانداران قدیم و جدید ایلام نیز  با بیان اینکه علاج تمامی مشکلات کشور به فرموده مقام معظم رهبری در افزایش مشارکت مردم و انتخاب افرادی شایسته و اصلح برای تصدی مسئولیت‌های مختلف است، از صاحبان تریبون و رسانه‌ها  خواست شرایط کشور را با لحاظ کردن تحریم‌های کم سابقه تجزیه و تحلیل کنند و با رعایت انصاف و لحاظ کردن تمامی زوایا عملکردهای مثبت و منفی را مورد نقد و قضاوت قرار دهند.
 واکنش عطریانفر به اظهارات بادامچیان
روز گذشته بازار اظهارنظرهای فعالان سیاسی جناح‌های مختلف گرم بود. اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در اجلاس سراسری دبیران استانی این حزب به اعلام استراتژی و سیاست ابلاغی مؤتلفه در قالب شورای وحدت اصولگرایان پرداخت و گفت: سیاست امروز ما برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نامزد هماهنگ و هم‌نظر با ولایت و دلسوز مردم است و برای انتخابات شوراها هم حرکت به سمت شکل‌گیری شورای خوب برای گام دوم انقلاب است. بادامچیان همچنان ابراهیم رئیسی را نامزد دارای بیشترین اقبال در میان اصولگرایان دانست. او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «افرادی بدون سابقه فعالیت سیاسی به‌صرف فعالیت نظامی و یا فعالیت تبلیغاتی مورد توجه قرار می‌گیرند اما مدعی می‌شوند که نامزدهای حزب ما توانمند نیستند این در حالی است که پرسابقه‌ترین چهره‌های سیاسی در مؤتلفه با قیدهای رجل سیاسی و مذهبی وجود دارد.»
دبیرکل حزب مؤتلفه همزمان با این سخنان پاسخ اظهار نظر اخیرش درباره بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاح طلبان ایران را از محمد عطریانفر گرفت. عطریانفر در گفت‌وگو با خبرآنلاین سخنان بادامچیان مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان  دچار اختلاف هستند که ریاست‌شان را به فردی فرسوده و عصا به دست سپرده‌اند» را نامعقول و نسنجیده دانست و با تأکید بر اینکه نبوی با اجماع اصلاح‌طلبان به ریاست رسیده است، گفت: «خم بودن پشت یک فرد و عصا به دست گرفتن، ارتباطی به مغز و فکر ندارد. مرحوم آقای عسگر اولادی پیرمردی ۸۰ ساله، مغز و فکرش در دوره حیات بی تردید از آقای بادامچیان بهتر کار می‌کرد... دوستان رقیب، اخلاق را در سیاست و اظهارات خود بیشتر مراعات کنند و از دخالت غیرمجاز در کار دیگران خود را بازدارند.»
 انتقاد از قانونی دانستن نامزدی نظامیان
اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگویی از اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر قانونی بودن حضور نظامیان در انتخابات  انتقاد کرد و گفت: اتفاقاً قانون اساسی ما صراحت دارد که رئیس جمهوری از میان رجال سیاسی انتخاب شود نه رجال نظامی. فرد نظامی  پس از استعفا از فرماندهی پادگان یا یگان نظامی، همچنان فردی نظامی است. به عنوان مثال نظامیانی که اخیراً برای شرکت در انتخابات استعفا داده‌اند، کارکرد سیاسی و سابقه سیاسی ندارند و اساساً رجال نظامی هستند. آقای کدخدایی پاسخ بدهند آیا در قانون تصریح شده که نظامیان می‌توانند رئیس جمهوری بشوند یا خیر؟ اگر امروز واژه‌ها در قانون اساسی تعریف دیگری پیدا کرده است بحثی دیگر است اما آنچه ما از مرّ قانون استنباط می‌کنیم، این است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید رجال سیاسی باشند و این موضوعی روشن است. این فعال  سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا گزاره متفاوت حمایت اصلاح‌طلبان از سید حسن خمینی را در صورت وارد شدن او به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مطرح کرد و گفت: در صورتی که آیت‌الله حسن خمینی وارد صحنه انتخابات شود، قاعدتاً شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهد شد و سطح رقابت افزایش پیدا خواهد کرد و مشارکت حداکثری را شاهد خواهیم بود.
 تعیین تکلیف محصولی برای قالیباف
روز گذشته صادق محصولی ‌دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم که بیشتر با عنوان وزیر کشوری دولت محمود احمدی‌نژاد شناخته می‌شود از جلسات انتخاباتی این جبهه با چهره‌هایی همچون ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی و عزت‌الله ضرغامی خبر داد و گفت: دورنمای ما برای انتخابات ۱۴۰۰ این است که حتی‌الامکان به یک وفاق و نقطه مشترک با دوستان انقلابی خود برسیم. البته این وفاق به هر قیمتی شکل نخواهد گرفت و اصول ما، خطوط قرمز ما هستند. حفظ اصول از واجبات است.
او درباره نامزدی محمدباقر قالیباف نیز این گونه اظهار نظر کرد که: به نظر ما کسی که به تازگی رئیس مجلس شده، بهتر است که برای ریاست جمهوری هم اقدام نکند. مردم اکنون به اقدام انقلابی در مجلس امید بسته‌اند و معطوف شدن ایشان به ریاست جمهوری این را زیر سؤال می‌برد و مشکلاتی ایجاد می‌شود. در عین حال برداشت ما این است که جایگاه قوه قضائیه و مقننه خیلی مهم است اما قوه مجریه نیاز به توانایی و ظرفیتی چندین برابر بیشتر از سایر قوا دارد. حتی اگر بهترین قانون‌ها را هم داشته باشیم، نتیجه بستگی به اجرایی شدن آنها توسط دولت دارد. پس باید هزینه و فایده را حساب کرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/2/572281/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها