رئیس قوه قضائیه:

ادعا‌های مدعیان حقوق بشر در دنیا قابل پذیرش نیست


رئیس قوه قضائیه گفت: حرکت تحولی دستگاه قضا مستلزم حضور و همکاری همه اجزای نظام قضایی است که بعد از ابلاغ سند گام‌های ارزنده‌ای برای اجرای آن برداشته‌اند.
سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضائیه با گرامیداشت روز پاسدار گفت: برکاتی که سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی برای کشور، نظام و مردم داشته، بر کسی پوشیده نیست. وی ادامه داد: سپاه در عرصه سازندگی بعد از جنگ کار‌های ماندگاری انجام داده که یکی از آنها پروژه «ستاره خلیج فارس» است که کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز و به کشوری صادرکننده در این زمینه تبدیل کرده است. به گزارش میزان، رئیسی در ادامه گفت: ساخت بزرگراه‌های متعدد از جمله بزرگراه غدیر از دیگر کار‌های بزرگ و ارزشمندی بود که به همت سپاه انجام شد و در زمینه احداث نیروگاه و سد و استفاده و توسعه فناوری‌های ‌های‌تک نیز اقدامات خوبی به دست توانای مهندسین و کارشناسان این مجموعه صورت گرفته است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم صدام در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶، جانبازان این حادثه را سند زنده مظلومیت و نشانگر اوج خباثت و جنایت ناقضان حقوق بشر خواند و گفت: امروز ناقضان حقوق بشر از ناحیه مدعیان حقوق بشر مورد سؤال قرار نمی‌گیرند و علیه آنها بیانیه‌ای هم صادر نمی‌شود، اما وقتی یمنی‌ها از وطن و مردم خود و زنان و کودکان دفاع می‌کنند، مورد تهاجم این مدعیان قرار می‌گیرند. این بی‌رحمی و بی انصافی مصداق بارز نقض حقوق انسان در روز روشن است، اما امروز دیگر ادعا‌های مدعیان حقوق انسان در دنیا قابل پذیرش نیست و خریداری ندارد و همه ملت‌ها ماهیت آنها را شناخته‌اند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: رسیدگی به پرونده‌های معوقه به واسطه حرکت جهادی همکاران قضایی آن‌هم در شرایط کرونایی، اقدام قابل تقدیری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وی ادامه داد: در گذشته در دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و معاونت قضایی با انباشت پرونده‌ها مواجه بودیم و آمار بخش‌های مختلف رضایتبخش نبود، اما با حرکت جهادی همکاران ما شرایط به نحوی رقم خورده که این پرونده‌ها رو به پایان هستند. رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اجرای طرح غربالگری و پایش زندانیان در شش ماه دوم سال جاری اعلام کرد: با اجرای این طرح وضعیت بیش از ۲۰ هزار زندانی روشن شده است.
اعطای مرخصی به زندانیان در دوران کرونا بی سابقه بود
رئیس قوه قضائیه در ادامه به موضوع اعطای مرخصی به زندانیان در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: اعطای مرخصی به زندانیان در ایام کرونایی حرکتی کاملاً انساندوستانه و مبتنی بر دین و ارزش‌های الهی و اسلامی بود. رئیسی اعطای مرخصی به زندانیان در ایران در دوران شیوع کرونا در کشورمان را بی‌سابقه خواند و از کسانی گلایه کرد که در تریبون‌های مختلف با استناد به برخی منابع نادرست علیه این حرکت موضع‌گیری کرده و اطلاعیه و بیانیه دادند.
وی همچنین در این جلسه با تأکید بر اینکه اگر تواصی به حق و صبر در نظام قضایی سست شود آفات و مشکلات دستگاه قضا را تهدید می‌کند، افزود: برای ما ارزشمند است که اگر خطا و خلاف حقی اتفاق افتاد کارکنان دستگاه قضا و قضات عزیز و همه مرتبطین با این دستگاه خودشان پیشقدم شده و تواصی به حق کنند. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: توصیه به صبر و مقاومت در انجام مسئولیت نیز از مسائل مهم در کار است و اگر کسی بعد از پایان ساعت اداری از وقت و جان خود مایه گذاشت و به کار مردم رسیدگی کرد باید مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد.  رئیسی همچنین متذکر شد: اقتضای حق و عدل ایجاب می‌کند که همکاران قضایی تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند و مقابل فضاسازی‌ها بایستند و خود را در پیشگاه خدا ببینند و کار قانونی و شرعی خود را انجام دهند.
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نیز در این جلسه گزارشی از برخورد با سایت‌های قمار و شرط‌بندی ارائه کرد و از مسدود شدن برخی سایت‌های فعال در این زمینه و همچنین مسدود شدن تعدادی از حساب‌های بانکی مرتبط با آنها خبر داد. علی باقری معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم با اشاره به برگزاری نشستی برای «تبیین آثار و پیامد‌های ضد انسانی تحریم‌های ظالمانه امریکا و برخی کشور‌های اروپایی علیه ملت ایران» با حضور سفرا و دیپلمات‌های خارجی در کشورمان گفت که در این نشست دو نفر از قربانیان این تحریم‌ها از میان بیماران مبتلا به تالاسمی و بیماری پروانه‌ای (ای بی) به نمایندگی از مجموعه بیماران به بیان مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه مدعیان دروغین حقوق بشر پرداختند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/2/572282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها