اخبـــــار




یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره مناجات شعبانیه

به‌مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک شعبان، دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره مناجات شعبانیه در سال 69 را منتشر کرد. متن یادداشت به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
دعا، وسیله‌ مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است و بشر بی‌رابطه‌ روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربی لولا دعاؤکم». بهترین دعا آن است که از سر معرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌ بی‌پایان از ادعیه‌ مأثوره‌ از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایش ها پاکیزه می‌سازد.
مناجات مأثوره‌ ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌ همراه است که نظیر آن را در زبان‌های معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. این مناجات، نمونه‌ کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
مناجات‌های پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجات‌ها را انشاء فرموده است. خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. 1/۱۰/69

ولایتی پیام احوالپرسی رهبر معظم انقلاب از بشار اسد را ابلاغ کرد

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار «شفیق دیوب» سفیر جدید سوریه در ایران، پیام احوالپرسی و آرزوی سلامتی مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور سوریه را به وی ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی در این دیدار، با بیان اینکه رئیس جمهور سوریه رهبری قوی و شجاع است که با استقامت در مقابل همه حملات، دشمنی‌ها و توطئه‌ها، طی ۸ سال جنگ نابرابر تحمیل شده توسط جنایتکاران بین‌المللی و منطقه‌ای، نقش بسیار ارزشمند و مهمی در حفظ استقلال کشور سوریه ایفا کرده است، افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری، بشار اسد شخصیتی ممتاز و یکی از رهبران بزرگ و قابل ستایش در کشور خویش و در سطح منطقه و جبهه مقاومت می‌باشد؛ لذا اینجانب را مکلف فرمودند که پیام احوالپرسی معظم له را - از طریق شما - به ایشان منتقل نمایم. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، سوریه را یکی از ستون‌های محور مقاومت خواند و گفت: همکاری‌های دو دولت و ملت بزرگ ایران و سوریه رو به رشد و راهبردی است. ولایتی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام گروه پزشکی متخصص و دارای تجارب بسیار ارزنده در سطح جهانی، جهت عیادت از رئیس جمهور محترم سوریه به دمشق را اعلام کرد. در این دیدار، سفیر سوریه نیز ضمن تبریک فرارسیدن ماه شعبان و عید نوروز به محضر مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران، از پیام محبت‌آمیز رهبر انقلاب اسلامی و حمایت‌های ایشان تقدیر و تشکر کرد و گفت: وضعیت سلامت رئیس جمهور سوریه بحمدالله رو به بهبود است و هم‌اکنون در قرنطینه خانگی، دوره نقاهت را می‌گذرانند.

ظریف: امریکا تعهداتش را اجرا کند با 1+5 گفت‌و‌گو می‌کنیم

وزیر امور خارجه بار دیگر تأکید کرد ایران، فوراً پس از بازگشت کامل امریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد بنابراین نیازی به مذاکرات بیش‌تر در این خصوص نیست. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» با تأکید بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهداتش ذیل برجام گفت: «به محض آنکه ایالات متحده امریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفت‌وگوهای بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد». وزیر خارجه ایران سپس توضیح داد: «دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت کنونی ایران و خواه با هر دولت آتی ایران». ظریف با اشاره به این مطلب که با توجه به نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دولت بایدن زمان چندان زیادی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام ندارد، گفت: «زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که چندان دیگر کارآیی کامل نخواهد داشت و ۶ ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می‌برد... پس توصیه می‌شود که امریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند».
ظریف با اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام با وجود مخالفت دیگر طرف‌های این توافق هسته‌ای و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ذیل برجام بر مسئولیت اروپا در حفظ این توافق تأکید کرد و گفت: «اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است».
وی سپس با انتقاد از انفعال کشورهای اروپایی در قبال تعهدات برجامی گفت: «اروپایی‌ها عادت به سازش دارند. ایران و ایالات متحده این گونه نیستند. امریکایی‌ها عادت دارند تحمیل کنند و ما عادت داریم مقاومت کنیم. اگر می‌خواهند به حالت تحمیل بازگردند، ما هم به حالت مقاومت بازمی‌گردیم. به همین سادگی. بنابراین زمان آن رسیده است تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم سازش کنیم یا این که مسیرهای قبلی خود تحمیل و مقاومت را ادامه دهیم؟»


شمخانی در ارزیابی  کاندیدای نظامی برای 1400:
امکان شکل‌گیری  استبداد و انقباض  منتفی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کسی باید خود را در معرض انتخاب مردم قرار بدهد که توانمندی ارتقای شاخص‌های توسعه را داشته باشد و بتواند با گردآوری تیمی با انگیزه، پرنشاط، متخصص، متعهد، در داخل خود هماهنگ و دارای توانمندی برای تعامل با سایر قوا و بخش‌های کشور، به صورت مرحله‌ای و اولویت‌بندی شده کشور را به سمت شرایط مطلوب هدایت کند. به گزارش ایسنا، علی شمخانی درباره اینکه آیا داشتن کارنامه موفق در حوزه نظامی تضمینی برای موفقیت در قوه مجریه هم هست، گفت: طبیعتاً مدیریت موفق در بخش دفاعی به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده توانایی افراد برای قرار گرفتن در پست ریاست جمهوری باشد. البته با توجه به ساختارهای موجود در کشور ما و چگونگی شکل‌گیری برخی نهادهای نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت‌های معنی‌داری بین نظامی‌گری و افراد نظامی در ایران و سایر کشورها وجود دارد. من معتقدم حرف‌هایی که در مورد اثرات حضور کاندیداهای با سوابق نظامی در عرصه انتخابات بیان می‌شود، عمدتاً مبنای درستی ندارد. شمخانی ادامه داد: در کشوری که چارچوب‌های قانونی، حدود اختیارات رئیس قوه مجریه و سایر قوا را مشخص کرده و حقوق شهروندان نیز دقیقاً تعریف و تبیین شده، چگونه یک فرد با سابقه نظامی می‌تواند ایجاد محدودیت کند و انقباض سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آورد. ضمن آن که رئیس جمهوری در کشور ما عالی‌ترین مقام کشور نیست و با وجود ولی فقیه امکان شکل‌گیری  استبداد و انقباض و... اساساً منتفی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7590/2/572285/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها